به نام تاریخ



‌13 مهر
در روز صد و نود و هشتم از سال نام چهره‌های بسیاری ثبت شده است. به بهانه سالروز تولد یا درگذشت‌شان آثارشان را مرور می‌کنیم.
تولدها
ابراهیم حقیقی: طراح و گرافیست ایرانی سال 1328 در چنین روزی به دنیا آمد. پدر ابراهیم حقیقی عکاس پرتره بود و او از کودکی کنار پدرش عکاسی و حتی رنگ کردن عکس با جوهر را یاد گرفت. در دوران تحصیل در رشته معماری در کلاس‌های مرتضی ممیز و پرویز کلانتری شرکت و کم‌کم به‌صورت جدی کار طراحی را آغاز کرد. پوستر نمایش «راهبه‌ها» به کارگردانی داریوش مودبیان و جلد کتاب «الف» نوشته بورخس از اولین کارهای اوست. از ابراهیم حقیقی طراحی جلد کتاب‌های «بارون» و «قصه دروازه بخت» نوشته احمد شاملو، طراحی صحنه بخشی از سریال «سربداران» و طراحی لباس سریال «سلطان و شبان» را دیدیم ضمن اینکه او گرافیست 10 قسمت ابتدایی مجموعه پرطرفدار «علی کوچولو» بود. کتابی به‌نام «عکاشی» از عکس‌ها و نقاشی‌های ابراهیم حقیقی منتشر شده است.
آزاده پورمختار: عروسک گردان و صداپیشه عروسکی سال 1333 به دنیا آمد. آزاده پورمختار کارش را به‌عنوان بازیگر با تله تئاتر «باجناق‌ها» آغاز کرد و پس از آن در مجموعه «قصه شهر کارستان» هم بازی کرد اما او با عروسک گردانی و صدایش به‌جای محبوب‌ترین شخصیت‌های عروسکی ایران شناخته می‌شود. او در «قصه‌های تابه‌تا» به‌جای زی زی گولو حرف زد و در «مدرسه موش‌ها»، «هادی و هدی»، «خاله قورباغه» و «خونه مادربزرگه» و فیلم «گلنار» هم صدایش را به جای شخصیت‌های اصلی و مکمل شنیدیم.
چارلتون هستون: «بن هور» هالیوود سال 1923 در چنین روزی به دنیا آمد. چارلتون هستون دوره بازیگری را در دانشگاه ایلینوی گذراند و سال 1941 برای اولین بار در فیلم «پیر گینت» بازی کرد. پس‌از آن در فیلم‌های «ژولیوس سزار»، «شهر تاریک»، «همسر رئیس جمهور»، «لوسی گالانت»، «ده فرمان» و «نشانی از شر» بازی کرد و سال 1959 با فیلم «بن هور» بیشتر درخشید و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برد. «السید»، «سردار جنگ»، «سیاره میمون‌ها»، «آنتونیوس و کلئوپاترا»، «سه تفنگدار»، «جزیره گنج» و «مردی برای تمام فصول» دیگر فیلم‌های او بودند. هستون به‌دلیل فعالیت‌های بشردوستانه‌اش هم شناخته می‌شد و جایزه بشردوستانه جین هرشولت را گرفت. او سال 2008 درگذشت.
سوزان ساراندون: بازیگر امریکایی در سال 1946 متولد شد. او بازیگری را با فیلم «جو» در سال 1970 آغاز و پس‌از آن در فیلم‌هایی مانند «صفحه اول»، «گرسنگی» و «موسولینی و من» بازی کرد اما ساراندون در دهه 90 میلادی درخشید. بازی در فیلم‌های «تلما و لوئیز»، «روغن لورنزو» و «موکل» نامزدی جایزه اسکار را برایش همراه داشت و بالاخره این جایزه را برای بازی در فیلم «راه رفتن مرد مرده» در سال 95 گرفت. «شفق»، «الیزابت تاون»، «در دره الاه»، «مسابقه سرعت»، «استخوان‌های دوست داشتنی»، «درباره ری» و «کریسمس مادرهای بد» دیگر فیلم‌های او هستند.
باستر کیتون: کمدین امریکایی سال 1895 در چنین روزی به دنیا آمد. باستر کیتون برای اولین بار در سه سالگی همراه پدر و مادرش روی صحنه تئاتر رفت و کارش را با گروه سه نفره خودشان یعنی «کیتون‌ها» ادامه داد. بدن نرم و انعطاف پذیر و حالت سنگی چهره‌اش از مهم‌ترین ویژگی‌هایش بود. او از 1920 در فیلم‌های صامتی مانند «یک هفته»، «همسایه‌ها»، «بدشانس»، «خانه خالی از سکنه» و «هفت شانس» بازی کرد و مطرح شد هرچند تا سال‌ها زیر سایه بازیگر مشهور هم‌عصرش یعنی چارلی چاپلین بود. بازی او در فیلم «روشنی‌های صحنه» به کارگردانی چاپلین آنقدر خوب بود که چاپلین برای حفظ برتری خودش بسیاری از نماهای بازی او را حذف کرد. کیتون فیلم‌هایی مانند «جنرال»، «شرلوک جوان» و «نویگی تر» را هم کارگردانی کرد. مردی که در هیچ فیلمی نخندید سال 1966 درگذشت.
   بهرام سارنگ خواننده، کریستف والتس بازیگر، دنیس دیدرو نویسنده و بازیگر فرانسوی و نرگس برهمند شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
نورمن ویزدوم: کمدین انگلیسی سال 2010 درگذشت. نورمن ویزدوم متولد 1915 بود و فعالیت در سینما را سال 1948 آغاز کرد. او در فیلم‌های «قرار ملاقات با یک رؤیا»، «دردسر در فروشگاه»، «مرد لحظه‌ها»، «تنها شانس من»، «قصاب باشی» و «فشار زمان» بازی کرد و با کلاه پارچه‌ای و کت و شلوار گشادش مشهور شد. ویزدوم با حضور در 30 فیلم سال 2000 از دربار سلطنتی بریتانیا به‌دلیل فعالیتش در هنر و سرگرمی لقب «سِر» گرفت. البته او چهره سرشناس و مشهوری در سراسر جهان بود و سال 1340 سفری هم به ایران داشت. ویزدوم سال 2005 پس‌از نیم قرن کار در سینما فعالیتش را کنار گذاشت.
   فریدون فروغی خواننده و نوازنده و رامبرات نقاش هلندی هم در چنین روزی درگذشتند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7460/20/556552/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها