واکنش‌ها به تقاضای ناامن کردن فضا برای بدحجابان

برخوردهای تند وضعیت را بدتر می‌کند



گروه سیاسی/ واکنش‌ها به پیشنهاد ناامن کردن فضای جامعه برای زنان بدحجاب جدی بوده. این درخواست طی روزهای گذشته توسط ائمه جمعه شهرهای اصفهان و بجنورد مطرح شده است. یک هفته قبل از این هم حواشی برنامه زاویه با موضوع حجاب بحث‌های مربوط به این مسأله را در جامعه و خصوصاً شبکه‌های اجتماعی داغ کرده بود. در آخرین روز هفته گذشته ابتدا سخنان سید‌ یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان در دیدار با جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی این استان بود که خبرساز شد. جایی که او با انتقاد از وضعیت بدحجابی در جامعه از نیروی انتظامی خواسته بود «باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آنها هم کم است ناامن کرد.» بلافاصله پس از آن هم سخنان ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد بازتاب پیدا کرد که همزمان در خطبه‌های نمازجمعه گفته بود: «بدحجابی یک ویروس خطرناک است و باید ناجا زندگی بدحجابان را نا‌امن کند.»
یادآوری سخنان رهبری و شهید سلیمانی به ائمه جمعه
خیلی ساده می‌شد پیش‌بینی کرد که این دو اظهارنظر همزمان موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به راه می‌اندازد. خصوصاً با یادآوری تجربه اسیدپاشی‌های پاییز سال 1393 که در شهر اصفهان رخ داده بود و هیچ‌گاه مرتکبین آن مشخص نشدند. از اولین واکنش‌ها به این سخنان در فضای مجازی واکنش امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات بود که خطاب به امام جمعه اصفهان نوشت: «‏برای جلوگیری از تکرار فاجعه‌ای مشابه اسیدپاشی‌های گذشته، آقای امام‌جمعه وظیفه دارند صراحتاً اعلام کنند که منظورشان از ناامنی چیست و مشمول حمله فیزیکی و ‎اسیدپاشی و... نیست، تا مبادا کسانی زندگی و جوانی امثال ‎مرضیه ابراهیمی‌ها را بگیرد!»‎ کاربران زیادی هم در فضای مجازی هشدار دادند که این دست اظهارنظرها می‌تواند چراغ سبزی برای سوء‌استفاده گروه‌های تندرو باشد. علاوه بر این مقایسه بین درخواست مطرح شده توسط ائمه جمعه اصفهان و بجنورد با سخنان و توصیه‌های شخصیت‌هایی چون مقام معظم رهبری و شهید حاج قاسم سلیمانی درباره مواجهه درست با مسأله بدحجابی نیز توسط خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته بود. از جمله یکی از کاربران فیلم سخنان رهبر معظم انقلاب در سال 91 در شهر بجنورد را در همین زمینه منتشر کرد. جایی که ایشان با اشاره به لزوم مدارا گفته بودند: «بعضى از همین‌هایی که در استقبال امروز بودند، خانم‌هایى بودند که در عرف معمولى به آنها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌هاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گویى هستم / آیا تو چنان که می‌نمایى هستى؟». ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم می‌کند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.» این جملات شهید سلیمانی هم در واکنش کاربران به درخواست دو امام جمعه، به کرات مورد یادآوری قرار گرفت؛ «اینکه در جامعه مدام بگوییم او بی‌حجاب و این باحجاب است، یا اصلاح‌طلب و اصولگراست، پس چه کسی می‌ماند؟ اینها همه مردم ما هستند. آیا همه بچه‌های شما متدین هستند؟»
 واکنش دو عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
در همین زمینه دو عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت‌و‌گو با سایت «جماران» بر لزوم پرهیز از پرخاشگری و خشونت در امر به معروف تأکید کردند. آیت‌الله سیدمحمد غروی در این زمینه با تأکید بر اینکه «بی‌بند و باری فضای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی را تهدید می‌کند»، به ضرورت برخورد منطقی و قانونی با این موضوع و پرهیز از خشونت اشاره کرد. وی گفت: منظور این نیست که افراد بی‌حساب و کتاب ورود کنند و برخوردهای شخصی با این مسأله داشته باشند، بلکه منظور این است که توسط ضابطین و کسانی که باید امنیت اجتماعی را حفظ کنند، فضایی ایجاد شود تا زمینه‌ای برای ایجاد ایمنی اخلاقی در جامعه باشد. این مدرس حوزه علمیه درباره کیفیت امر به معروف افزود: اگر امر به معروف زبانی خوبی داشته باشیم و درست و همه‌جانبه برخورد کنیم و رفتار آنها مورد پسند جامعه نباشد، این طور برخورد نمی‌کنند. ولی اگر افراد بخواهند برخورد فیزیکی داشته باشند، فراتر از تذکر زبانی، نمی‌تواند این جور باشد. آیت‌الله علی اکبر مسعودی خمینی نیز در همین رابطه گفت: وظیفه همه امر به معروف و نهی از منکر با زبان خوب، امروزی، انسانی و اسلامی است. اگر بخواهیم برخورد تندی داشته باشیم، عکس‌العمل دارد و بدتر می‌شود. بزرگان و علما در سخنرانی‌هایشان اعلام کنند که حجاب برای خود شما خوب است. یعنی ما باید امنیت ایجاد کنیم و مواظب جوانان باشیم. این آقایان خودشان باید بگویند منظور از ناامن کردن چیست و چه کار باید بکنند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: ما باید وظیفه خودمان را انجام بدهیم. وظیفه ما این نیست که پرخاشگری کنیم و یا بدگویی داشته باشیم. باید اعلام کنیم اسلام این جور می‌خواهد و نتیجه‌اش این است. به هیچ وجه برخورد بد نتیجه نخواهد داد.
دفتر امام جمعه اصفهان تکذیب کرد
با وجود این بعدازظهر دیروز دفتر امام جمعه اصفهان سخنان منتشر شده به نقل از او برای ناامن کردن فضای جامعه برای افراد بی‌حجاب را به «برداشت نادرست» از سخنان طباطبایی‌نژاد نسبت داد. در این اطلاعیه با اشاره به سخنان طباطبایی‌نژاد در خصوص وظیفه قانونی نیروی انتظامی برای مقابله با بدحجابی تأکید شده است: «برداشت غلط از این مصداق و ایجاد ذهنیت ناصواب برخی رسانه‌ها باعث شد با تقطیع صحبت‌های مذکور، دروغ‌پردازی و القای مطالب خودساخته، افکار عمومی را از موضوعات و مشکلات اصلی کشور منحرف نمایند.»
البته در این توضیح اشاره‌ای به تکذیب سخن بحث برانگیز یعنی ناامن کردن فضای جامعه برای بدحجابان نشده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7460/2/556556/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها