بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

ساخت اتوبان کرج- قزوین آغاز شد

وزارت راه اعلام کرد عملیــات مقــــــدماتی ساختمان خط اول اتوبان
کرج - قزوین از نظر مسیر‌یابی و نقشه‌برداری پایان پذیرفت وعملیات زیر‌سازی و خاک‌برداری بوسیله ۳ مقاطعه کار آغاز گردیده است.طول جاده که از شاهدشت کرج به قزوین کشیده می‌شود ۱۰۰ کیلومتر است و پیش‌بینی می‌شود که عملیات زیر‌سازی خط اول آن تا آخر امسال پایان یابد و از اوایل سال 1353 نسبت به آسفالت آن اقدام گردد. هزینه خط اول اتوبان مذکور 35۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.ساختمان باند دوم این راه در صورتی که اعتبار آن تأمین شود در سال آینده شروع می‌شود.
روزنامه اطلاعات- چهارشنبه 29 فروردین 1352

اتوبان تهران - قزوین احداث می شود

پیشنهاد احداث اتوبان تهران- قم به تصویب رسید و مطالعات احداث این اتوبان در سازمان برنامه و وزارت راه آغاز شد.
برای احداث شاهراه
تهران- قم که به‌صورت اتوبان ساخته می‌شود، ۳6۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته که قسمتی از این هزینه در بودجه سال 1353 دولت تأمین خواهد شد.مقدمات احداث این اتوبان در سال‌جاری بعمل می‌آید و ساختمان آن از اواخر سال 1353 شروع می‌شود.با احداث اتوبان بین تهران - قم، ده کیلومتر راه کوتاه تر می‌شود و فاصله تهران - قم به ۱۳۰ کیلومتر می‌رسد. سازمان برنامه همچنین در سال‌جاری طبق قراردادی که با وزارت راه منعقد کرده است، یکصد و پنجاه میلیون ریال در اختیار وزارت راه قرار می‌دهد تا این اعتبار صرف تعمیر و ترمیم جاده فعلی تهران - قم گردد.
روزنامه اطلاعات- چهارشنبه 5 اردیبهشت 1352

گیوه‌های ایران در اروپا بازار پیدا کرد

گیوه‌های اصفهانی و نجف‌آباد و سده  بازار جهانی پیدا کرد. گیوه کش‌های تهران سفارش صدها جفت از این گیوه‌ها را از فدراسیون‌های کوهنوردی خارج دریافت داشته‌اند. واسطه این داد و ستد صادر کنندگان فرش در تهران هستند و آنها این گیوه‌ها را به خارجیان شناسانده‌اند.سفارش دهندگان اظهار نظر کرده‌اند که گیوه ایرانی یک کفش بهداشتی است و توصیه کرده‌اند که در سراسر جهان کوهنوردان می‌توانند از این گیوه‌ها استفاده نمایند. سفارش دهندگان همچنین تعداد زیادی گیوه سنندج و کرمانشاه خواسته‌اند که در آینده به خارج صادر می‌شود.فروشندگان گیوه گفتند: چوپان‌ها و کوهنوردان ایران از صدها سال پیش از گیوه به‌عنوان یک پا افزار راحت استفاده می‌کرده‌اند و هم اکنون نیز خریداران داخلی رونق بازار گیوه سازان را حفظ نموده‌اند و دهها کارگاه در سراسر کشور به تولید گیوه مشغول می‌باشند و نیاز مردم را تأمین می‌کنند.
روزنامه اطلاعات - شنبه 8 اردیبهشت 1352

کلیسای جدید سرکیس مقدس گشایش یافت

امروز طی مراسم خاصی کلیسای جدید سنت سرکیس با شرکت بیش از 5 هزار نفر از ارامنه تهران بوسیله عالیجناب خورن اول پیشوای ارامنه تقدیس شد.
در مراسم مزبور که چند تن از شخصیت‌های سیاسی مقیم تهران و گروهی از نمایندگان طبقات مختلف ارامنه شرکت داشتند، ابتدا ادعیه خاص و سرود‌های مذهبی بوسیله روحانیون و دسته کر کلیسا خوانده شد و آنگاه مراسم تقدیس انجام گرفت.
به مناسبت مراسم مزبور، امروز اکثر مدارس دخترانه و پسرانه ارامنه تعطیل بود و دانش‌آموزان ارامنه عهده دار انتظامات این مراسم بودند.
کلیسای جدید پرخرج‌ترین کلیسای ارامنه است که تاکنون در ایران ساخته شده است. ساختمان این کلیسا نزدیک به هفت سال ادامه داشت و در بنای آن از شیوه‌های جدید معماری با توجه به معماری کلیساهای قدیم و سنتی استفاده شده است. شبستان و محراب این کلیسا از زیبایی چشمگیری برخوردار است و چند تابلوی نقاشی مذهبی از ساخته‌های یک هنرمند ارمنی دیوار‌های داخل بنا را تزئین می‌کرد.
مخارج کلیسا که ۳ میلیون و نیم تومان برآورد شده است از طرف دو برادر اقلیت ارامنه پرداخت گردیده. آیین تقدس کلیسای سنت سرکیس در ساعت ۱۲ به پایان رسید.
روزنامه اطلاعات - یکشنبه 9 اردیبهشت 1352

اتومبیل جدیدی به بازارمی آید
شورولت ایران

بزرگترین و جدیدترین اتومبیل سواری ساخت داخلی که تا پایان پاییز به بازار عرضه خواهد شد.... این اتومبیل که بوسیله شرکت جنرال موتورز ایران، به جای اتومبیل‌های آریا وشاهین تولید خواهد شد، با تولید پنج تا هشت هزار دستگاه در سال نخست، کار خود را آغاز خواهد کرد.برای تعیین اتومبیل جدید، مدیران ایرانی شرکت، مطالعات و بررسی‌های وسیعی انجام دادند و سعی کردند اتومبیل جدید ایران از نظر ظاهر و کیفیت در سطح بهترین اتومبیل‌های مشابه خارجی قرار گیرد واز نظر فنی مطابق آب و هوا و شرایط اقلیمی ایران باشد.به این جهت در ماه های گذشته چند نمونه از اتومبیل‌های ساخت جنرال موتورز مورد بررسی کارشناسان قرارگرفت. آخرین مدلی که اکنون سوار کردن وبعد ساخت آن در ایران جزء برنامه کار شرکت قرار گرفته است، یک نوع اتومبیل شورولت است.
مشخصات و طرح
شورولت ایران، شش سیلندر است و دارای ۱5۸ اسب قدرت و 61/4 متر طول و ۷۳/۱ متر عرض می‌باشد. طرح اتومبیل در قسمت جلو و عقب از اتومبیل «اوپل» الهام گرفته شده و در قسمت مرکزی و انتهای عقب مانند اتومبیل سواری شورولت است....
روزنامه اطلاعات- دوشنبه 21 خرداد1352

نام اتومبیل «شورولت ایران» انتخاب می‌شود
یکی از مدیران شرکت جنرال موتورز ایران امروز اعلام داشت که ماشین‌آلات مخصوص ساخت شورولت ایران هنوز وارد نشده ولی پس از وارد شدن در محل کارخانه در جاده کرج نصب خواهد شد.شورولت ایران در اواخر سال‌جاری یا حداکثر اوایل سال آینده وارد بازار خواهد شد.قیمت شورولت ایران هنوز تعیین نشده ولی قیمت‌گذاری اتومبیل مذکور در ماه‌های آینده انجام می‌گیرد و در این مورد مذاکرات لازم با وزارت اقتصاد صورت خواهد گرفت.مذاکرات نهایی مربوط به تعیین نام اتومبیل سواری جدید ساخت ایران نیز از طرف مدیران ایرانی کمپانی با مقامات شرکت امریکایی صورت خواهد گرفت و به احتمال قوی نام اتومبیل سواری مذکور «شورولت ایران» انتخاب می‌شود.
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه 22 خرداد1352

پخش صفحات موسیقی در اتوبوس‌های مسافربری ممنوع شد

پخش صفحات موسیقی و نوار در اتوبوس‌های مسافربری ممنوع اعلام شد.
به‌موجب شکایت واصله به اداره دفتر نظارت و همکاری‌های اجتماعی نخست‌وزیری، چون تعدادی از اتوبوس‌های مسافربری مجهز به رادیوگرام و ضبط صوت می‌باشند و هنگام مسافرت در طول مسیر جاده‌ها مبادرت به پخش صفحات موسیقی می‌کنند که باعث انحراف حواس راننده و در نتیجه بروز حوادث ناگوار رانندگی می‌شود، به‌کلیه شرکت‌های مسافربری اطلاع داده شد که پخش نوار و موسیقی در اتوبوس‌های مسافربری ممنوع است و مأموران انتظامی پلیس راه و راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده ضبط صوت و رادیو گرام در اتوبوس‌ها راننده را شدیداً تحت تعقیب قرار می‌دهند. اداره شماره‌گذاری نیز در موقع معاینه اتوبوس‌ها ازدادن ورقه معاینه به وسایط نقلیه مسافربری که مجهز به ضبط صوت یا رادیوگرام باشند خودداری خواهد کرد.
روزنامه اطلاعات - دوشنبه 5 شهریور 1352





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7462/16/556774/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها