افزایش تقاضای ماهی به‌دلیل گرانی مرغ در مازندران



ساری - قیمت انواع ماهی دریایی در مازندران به خاطر کاهش میزان صید نسبت به سال گذشته و افزایش تقاضا از نقاط مختلف کشور تا
۲۵ درصد نسبت به ۱۰ روز پیش افزایش یافته است و این روند به گفته فعالان بازار ممکن است ادامه‌دار باشد. فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران امسال با مصوبه سازمان شیلات ۱۵ مهر ماه در شرق استان شروع شد و از ۲۰ مهر هم صیادان مناطق مرکزی و غربی کار صید را شروع کردند.
گزارش ایرنا از بازار ماهی فروشان ساری و فریدونکنار نشان می‌دهد که عمده ماهیان دریایی عرضه شده در بازار از انواع ریز و در وزن‌های پایین است و میزان عرضه هم نسبت به سال گذشته در چنین روزهایی کاهش دارد. هم اکنون قیمت ماهی کپور دریایی با وزن ۴۰۰ گرمی از حدود ۱۷ هزار تومان برای هر کیلوگرم در ۱۰ روز پیش به ۲۷ هزار تومان افزایش یافته است. قیمت ماهی کفال نیز که صید عمده در این فصل را تشکیل می‌دهد، به‌عنوان ماهی بدون تیغ و پر طرفدار با وزن ۴۰۰ تا ۶۰۰ گرمی از ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسیده است. البته ماهی سفید که هنوز فصل صیدش فرا نرسیده در بازار بسیار کم است ولی هر کیلوگرمش تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. البته ماهی سفید حداکثر با وزن ۶۰۰ گرمی در بازار یافت می‌شود. این نوع ماهی به خاطر داشتن تیغ فراوان در وزن‌های زیر یک کیلوگرم فاقد ارزندگی برای مصرف کننده است و به همین خاطر هم با قیمت کمتری عرضه می‌شود.
کفال، سفید و کپور مهم‌ترین گونه‌های ماهیان استخوانی دریای خزر است و کپور و کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پاییز و اوایل زمستان تشکیل می‌دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می‌گیرد.
کاهش ۴۲ درصدی صید
یکی از اعضای شرکت تعاونی صیادی پره و از آگاهان به بازار ماهی فروشی مازندران در فریدونکنار گفت: اگر چه کاهش صید، عرضه ماهیان دریایی را در بازار استان کم کرد، اما یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت انواع ماهی دریایی و حتی پرورشی بالا رفتن قیمت مرغ و گوشت قرمز و در نتیجه روی آوردن مردم به مصرف ماهی به خاطر ارزندگی قیمت آن در مقایسه با گوشت قرمز و مرغ است. عبدالعلی بخشی توضیح داد: در حال حاضر از نگاه مردم قیمت انواع ماهی پرورشی در مقایسه با قیمت مرغ و گوشت بسیار مناسب‌تر است، چون اکنون ماهی پرورشی فیتوفاک با وزن یک کیلوگرمی ۱۷ هزار تومان و کپور پرورشی هم با همین وزن ۲۳ هزار تومان است که نسبت به قیمت ۲۵ تا ۲۷هزار تومانی مرغ، به صرفه‌تر است.
وی با اظهار این که هم اکنون تقاضای ماهی در بازار بسیار بالا است، گفت: گذشته از شهروندان مازندرانی و مصرف کنندگان استانی، سفارش‌های متعددی هم بویژه برای ماهیان دریایی از تهران و بعضی از استان‌ها داریم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7481/6/558990/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها