عید کوچک منداییان در سایه کرونا



گروه ایران زمین- ۱۱ آبان مصادف با عید کوچک یا همان دهوا حنینا در باور صابیین مندایی است؛ منداییان معتقدند این روز متعلق به تکوین زمین است از این‌رو هر ساله در چنین روزی آن را جشن می‌گیرند.
 عید در زبان مندایی، دهوا خوانده می‌شود و حنینا نیز به معنی کوچک است؛ دهوا حنینا از طلوع آفتاب تا طلوع آفتاب روز بعد ادامه دارد؛ منداییان در روز عید کوچک مراسم ازدواج انجام نمی‌دهند.
دهوا حنینا در واقع از روزهای پاک یا به گفته منداییان دکیوثا به شمار می‌رود. این روز نیز مانند دیگر اعیاد منداییان اعمال خاصی دارد که بخش عمده آن همانند دیگر اعیاد آنان است. براساس باور منداییان، عید کوچک به خاطر تکوین زمین و آغاز حیات روی کره خاکی جشن گرفته می‌شود. آنها معتقدند در این روز آب حیات روان شده، گیاهان و نباتات رشد کردند، حیوانات، پرندگان و ماهی‌ها خلق شدند و شرایط زمین برای آدم فراهم شد و فرشتگان این روز را عید گرفتند. برخلاف‌ سال‌های گذشته که در چنین روزی منداییان ساحل کارون در اهواز را با لباس‌های پاک خود سفیدپوش می‌کردند اکنون به خاطر شیوع کرونا به نیایش کوتاه آن هم توسط گنزورا یا رهبر دینی خود بسنده کرده و سعی کردند در این روز از خانه بیرون نیایند. به گزارش ایرنا، رهبر دینی صابیین مندایی ایران با اشاره به اهمیت مقابله با ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: رعایت بهداشت را در مقابله با ویروس کرونا برای خودمان و تمامی مردم مهم می‌دانیم از این‌رو تا زمانی که ویروس کرونا هست عیدهای خود را بدون غسل تعمید انجام می‌دهیم، زیرا کرونا ویروس خطرناکی است و ناغافل انسان را به کام مرگ می‌کشاند.
گنزورا نجاح چحیلی بیان کرد: براساس تقویم مندایی هجدهم ماه تورا مصادف با ۱۱ آبان است؛ عید ما به مناسبت تکوین و آماده شدن کره زمین است تا بشریت بتواند در آن زندگی کند، در چنین روزی این مأموریت از طرف فرشتگان تکمیل می‌شود.
وی توضیح داد: در این روز درفش را برافراشته می‌کنیم؛ درفش درواقع نماد این است که وقتی فرشتگان از عالم نور در زمین کارشان تمام ‌شد آن را بر زمین نصب کردند؛ علاوه بر درفش در این روز دعا می‌خوانیم دعاهای ما بسته به روز و وقت متفاوت است. منداییان به خدای یگانه، انبیای الهی، معاد، روز رستاخیز و منجی موعود اعتقاد دارند و منتظر ظهور منجی موعود که به نوعی پایان دهنده پلیدی‌ها است به‌نام «ملکا آن وش اوثرا» هستند؛ صابیین روزی سه بار وضو می‌گیرند که این آیین «رشامه» نام دارد و به طرف قبله گاه خود نماز می‌خوانند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7481/6/558991/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها