به نام تاریخ




12 آبان
تولدها
برت لنکستر: بازیگر امریکایی ژانر وسترن سال 1913 در چنین روزی به دنیا آمد. برت لنکستر سال 1946 برای اولین بار و در فیلم «آدمکش ها» بازی کرد و همین فیلم او را به شهرت رساند. پس از آن در فیلم‌های «خوی حیوانی»، «خشم صحرا»، «همه پسران من»، «مشعل و کمان»، «آپاچی»، «بندباز»، «محاکمه در نورنبرگ»، «پرنده باز آلکاتراز»، «1900»، «گذرگاه کاساندرا» و «سرزمین رؤیاها» بازی کرد. او برای فیلم «Elmer Grantry» برنده اسکار شد و در سال‌های 1956 و 1963 هم به‌عنوان پولسازترین بازیگر هالیوود معرفی شد. برت لنکستر سال 1994 درگذشت.
پیمان ابدی: بدلکار مشهور ایران اگر زنده بود امروز 48 ساله می‌شد. پیمان ابدی پس از اینکه برای تحصیل به آلمان رفت مشغول بدلکاری و بعد طراحی و کارگردانی صحنه‌های اکشن فیلم‌ها شد. ابدی عضو تیم Action concept یکی از 4 تیم برتر اکشن جهان بود و به‌دلیل طراحی و اجرای صحنه‌های اکشن سریال «هشدار برای کبرا 11» بین ایرانی‌ها مشهور بود هرچند که در پروژه‌های دیگری مانند «پلیس‌های موتورسوار»، «100 درجه»، «دلقک» و «فرشتگان وحشی» هم همکاری کرده بود. او پس از بازگشت به ایران در سال 1385 یک آموزشگاه حرفه‌ای اکشن تأسیس کرد و طراح و کارگردان صحنه‌های اکشن فیلم‌های «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «کلانتری غیرانتفاعی»، «ریسمان باز»، «قرنطینه»، «بختک» و «لیلی» و سریال‌های «مرگ تدریجی یک رؤیا»، «روز حسرت»، «عملیات 125»، «میوه ممنوعه» و «هوش سیاه» شد. ابدی سال 1388 و هنگام اجرای یک صحنه اکشن برای تله فیلم «چشم‌های نامحسوس» درگذشت.
دیوید شویمر: بازیگر نقش «راس» در سریال محبوب «دوستان» امروز 54 ساله می‌شود. دیوید شویمر کارش را با بازی در فیلم «پرواز مزاحم» در سال 1991 شروع کرد و پس از آن در فیلم‌های «عبور از پل»، «بیست دلار»، «ولتر» و «گام» بازی کرد اما بازی در سریال «دوستان» از سال 1994 در نقش رأس گلر او را به شهرت رساند. پروژه‌ای که 10 سال ادامه داشت. پس از سریال «دوستان» حرف زدن او در نقش «ملمن» در انیمیشن «ماداگاسکار» بسیار مورد توجه قرار گرفت و سال 2016 هم برای بازی در سریال «داستان مجرمانه امریکایی» نامزد جوایز امی شد.
    سالروز تولد تاجبخش فداییان کارگردان، فلورا سام بازیگر و کارگردان، یکتا ناصر بازیگر، پاتریس شیرو کارگردان فرانسوی، حجت‌الله سبزی نمایشنامه نویس و کارگردان، کارل زمان کارگردان و انیماتور چک، شاهرخ خان بازیگر هندی، محمد آشور شاعر، راضیه بهرامی شاعر و مریم ملک دار شاعر هم امروز است.
درگذشت ها
جورج برنارد شاو: نمایشنامه نویس مشهور ایرلندی تبار سال 1950 در چنین روزی درگذشت. جورج برنارد شاو متولد سال 1856 بود و از او 60 نمایشنامه مانند «ژان مقدس»، «کاندیدا»، «سزار و کلئوپاترا»، «هالوی جزایر پیش‌بینی نشده» و «هفت نمایشنامه تک پرده ای» به جا مانده است. برنارد شاو را توانمندترین نمایشنامه نویس بریتانیایی پس از شکسپیر می‌دانند و به همین دلیل هم سال 1925 برنده جایزه نوبل ادبیات شد.
مسعود بختیاری: خواننده و آهنگساز مشهور موسیقی مردم لر بختیاری سال 1385 درگذشت. مسعود بختیاری که متولد سال 1319 بود با آلبوم‌های «مال کنون» و «هی جار» شناخته می‌شود و آلبوم «مال کنون» همچنان از موفق‌ترین آثار موسیقی محلی در ایران است. او برای احیای آوازهای بومی با اشعار جدید تلاش می‌کرد و توانست با تلفیق آوازهای مختلف مردم لر بختیاری جزو بهترین هنرمندان موسیقی محلی شود.
    احمد بهمنیار کرمانی روزنامه نگار و نویسنده و پیر پائولو پازولینی کارگردان ایتالیایی هم در چنین روزی درگذشتند.

 13 آبان
تولدها
چارلز برانسون: بازیگر مشهور سینمای وسترن امریکا سال 1921 در چنین روزی به دنیا آمد. چارلز برانسون ابتدا در فیلم‌هایی مانند «پت و مایک» و «خانه مومی» نقش‌های کوچکی داشت. در سال 1960 و پس از حضور در چند برنامه و سریال تلویزیونی بازی در فیلم «هفت دلاور» به او پیشنهاد شد و همین فیلم او را به شهرت رساند. «فرار بزرگ»، «دوازده مرد خبیث»، «سوار بر باران»، «سرزمین چاتو»، «روزی روزگاری در غرب»، «توپ‌های سن سباستین» و «لولا» بازی کرد. چارلز برانسون سال 2003 درگذشت.
     قاسم افشار گوینده تلویزیون، هادی کاظمی بازیگر، فاخره صبا خواننده کلاسیک و نویسنده، سعید شاپوری نمایشنامه نویس و کارگردان، محمد رمضانی نمایشنامه نویس و کارگردان، فرهاد رحمان‌زاده بازیگر، فرناز جعفرزادگان شاعر، مجتبی کریمی شاعر، علیرضا آذر شاعر و آندره مالرو نویسنده فرانسوی هم در چنین روزی به دنیا آمده‌اند.
درگذشت
حمیدالله رضایی: هنرمند مجسمه ساز سال 1389 درگذشت. حمیدالله رضایی متولد سال 1330 بود و رشته مجسمه‌سازی را در دانشگاه تهران خوانده بود و مجسمه‌هایی مانند مجسمه سفید رنگ مادر در خیابان شهید بهشتی تهران از آثار ماندگار اوست. رضایی از بنیانگذاران انجمن هنرمندان مجسمه ساز بود و در سمپوزیوم‌ها و نمایشگاه‌های زیادی در ایران و جهان شرکت کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7481/20/559042/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها