طرح احیای صنعت ماینینگ گامی رو به جلو


سعید خوشبخت
فعال حوزه صنعت ماینینگ
طرح مجلس درباره احیای صنعت ماینینگ با اصلاح تعرفه حامل‌های انرژی را مطالعه کردم و به نظر می‌رسد با تصویب این طرح اوضاع صنعت ماینینگ بهتر خواهد شد و گامی رو به جلو خواهد بود و زمینه برای فعالیت ماینرها را باز خواهد کرد؛عملاً با اینکه صنعت ماینینگ سال گذشته از سوی دولت به رسمیت شناخته شد اما در عمل فعالان این حوزه به‌ صورت رسمی فعالیت نداشتند، چرا که نه تنها تعیین نرخ برق مصرفی صادراتی، گران بودن و مقرون به صرفه نبودن آن مانع و سد راه فعالیت ماینرها در این حوزه شد، بلکه همین موضوع باعث شد صنعت ماینینگ جدا از سایر صنایع و به‌ صورت صنعت خاص دیده شود. همین خاص شدن این صنعت موجب شد الزاماتی که دیگر صنایع از آن بهره می‌برند، صنعت ماینینگ از آن بهره نبرد و یک نگاه تبعیض‌آمیز به این صنعت به‌ وجود آید.
چند نکته در طرح ارائه شده دیده می‌شود که قابل بررسی است؛ اول اینکه در این طرح عنوان شده است که ماینرها باید بعد از استخراج رمز ارز به نوعی ارز حاصل از تولید خود را در سامانه نیما اعلام کنند و این موضوع به نظر می‌رسد چالش برانگیز شود از این‌رو بهتر است سامانه‌ای جدا برای رمزارز در نظر گرفته شود چون وقتی که ماینری، ماینینگ را انجام می‌دهد و رمزارز را باید به دلار و سپس به ریال تبدیل کند، این بحث سامانه‌ای اختصاصی نیاز دارد و اگر این موضوع دیده نشود می‌تواند فرآیند صنعت ماینینگ را در بحث ارزآوری قفل کند. یا حتی می‌تواند هزینه سرباری را به تولیدکنندگان رمز ارز تحمیل کند. وجود سامانه اختصاصی رمزارز باعث می‌شود فردی که بیت کوین استخراج می‌کند بتواند بیت کوین خود را در آن سامانه ارائه دهد و هر کسی خواست از آن در پرداخت‌های بین اللملی استفاده کند، ولی اگر قرار باشد خود ماینر بیت کوین خود را به دلار تبدیل کند برای فعالان این حوزه مقرون به صرفه نخواهد بود و باز سدی برای ادامه فعالیت خواهد شد.
نکته مهم دیگر این است کسانی که میزان رمزارز استخراجی خود را به سامانه مذکور اعلام می‌کنند آیا می‌توانند از ارز نیمایی هم برای واردات دستگاه‌های ماینینگ خود استفاده کنند، اگر ماینر با نرخ ازاد تجهیزات وارد کند و بعد آنچه را به‌دست می‌آورد  با دلار ارز نیمایی عرضه کند این هم باعث کاهش درآمد در صنعت شده و به این صنعت لطمه می‌زند.
اگر این فعالیت را صادراتی قلمداد خواهند کرد آیا معافیت از مالیات نیز شامل این صنعت خواهد شد یا خیر؟ چون اگر این صنعت نیز شامل این مباحث نشود عملاً استخراج رمز ارز برای فعالان آن مقرون به صرفه نخواهد بود.
ماینینگ برای کشور ارزآوری ایجاد می‌کند ولی باید توجه کرد تجهیزاتی که قرار است در این صنعت استفاده شود، تجهیزات وارداتی هستند و خود ارزبری هم در کشور ایجاد می‌کند به عبارت دیگر باید یک هزار دلار از کشور خارج کنیم تا تجهیزات این صنعت را وارد کشور کنیم ،بنابراین در سال اول با درآمدزایی، تازه هزینه‌ها سر به سر می‌شود از این‌رو باید گفت صنعت ماینینگ در سال اول ارزآوری ندارد و در میان مدت به ارزآوری پیوسته می‌رسد، اما اگر می‌خواهیم با این صنعت به ارزی‌آوری با سرعت بالا برسیم باید پای سرمایه‌گذاران خارجی را با تعریف دقیق و شفاف به میان بکشیم تا از سرمایه‌های آنها استفاده شود، چرا که در این صورت ارزی برای تأمین تجهیزات از کشور خارج نخواهد شد بنابراین طرح را باید برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب کنند تا بسرعت به ارزآوری در کشور دست یابیم. باید در این طرح این موارد نیز دیده شود تا بتوان این صنعت را احیا و از ثمره‌های آن بهره‌برداری کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7481/17/559046/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها