اخـــــــــبار




فراخوان معاونت علمی و فناوری برای ساخت تجهیزات اکسیژن ساز

معاونت علمی و فناوری، فراخوانی در زمینه ساخت تجهیزات مرتبط با کرونا را منتشر کرد؛شرکت هایی که توانایی ساخت تجهیزاتی همچون اکسیژن ساز دارند می‌توانند طراح‌های خود را به معاونت علمی ارائه کنند.
به گزارش «ایران »یکی از حوزه‌های مهم صنعت که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری حمایت‌های خود را در آن متمرکز کرد، ساخت تجهیزات پزشکی و بیمارستانی بویژه مخازن اکسیژن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان است. بر این اساس، فراخوانی منتشر شده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری که در این حوزه فعال هستند، طرح‌های خود را ارسال کنند. پس از همه‌گیری ویروس کووید۱۹ به یکباره سطح تقاضا برای برخی اقلام پزشکی و بیمارستانی افزایش یافت. کپسول اکسیژن، اکسیژن ساز بیمارستانی و مخازن کرایوژنیک، از این دسته هستند.
 در این فراخوان ازتمام شرکت‌های دانش بنیان، فناور و دیگر تولیدکنندگان که توان و امکان تولید و تأمین اکسیژن مورد نیاز مراکز درمانی کشور را اعم از کپسول اکسیژن، اکسیژن ساز بیمارستانی و مخازن کرایوژنیک  دارند، جهت رفع نیازمندی‌های فناورانه این حوزه دعوت شده است.  در واقع شرکت‌های دانش بنیان، فناور و دیگر مجموعه‌های تولیدی توانمند که از ظرفیت ساخت و عرضه این گونه  اقلام برخوردار هستند، می‌توانند با ارائه و معرفی توانمندی‌های خود در طرح‌های پیشرو مشارکت داشته باشند. این شرکت‌ها در صورت دارا بودن شرایط و ویژگی‌های لازم و انتخاب شدن، در این حوزه همکاری خواهند کرد.


معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی:
عمده قطعات ماهواره های کشور ساخت ایران است

معاون طراحی و تضمین مأموریت پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه دغدغه ما رسیدن فناوری فضایی به سبد محصولی جامعه است، گفت: عمده قطعاتی که امروز ما در ماهواره‌ها به کار می‌بریم بومی‌‌سازی شده و ساخت محققان داخلی است.
به گزارش فارس علی جعفر صالحی با بیان اینکه این پژوهشگاه به‌ دنبال توسعه فناوری‌ها در قطب‌های فناوری است، گفت: قطعات ماهواره‌ها در ابتدا عمدتاً از خارج از کشور وارد می‌شد و با توجه به تحریم‌ها و اینکه احتمال خرابکاری صنعتی در این قطعات وجود دارد پژوهشگاه فضایی به‌ دنبال توسعه فناوری‌ها در قطب‌های فناوری خودش افتاد و شبکه دانشی شکل داد.
وی افزود: در حال حاضر عمده المان‌هایی که امروز ما در ماهواره‌ها به کار می‌بریم بومی‌‌سازی شده و ساخت محققان داخلی است، البته باید توضیح دهم مقدار محدودی از المان‌هایی که وارد می‌کنیم به خاطر این است که در حوزه فناوری ما دارای گلوگاه نیستیم و از منابع خارج وارد می‌کنیم ؛ المان‌های وارداتی در قیاس با المان‌های داخلی قابل مقایسه نیست.
جعفر صالحی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های پژوهشگاه فضایی ایران این است که فناوری فضایی بتواند به سبد محصولی جامعه برسد که برای این کارسعی کردیم از خدمات شرکت دانش بنیان و بخش خصوصی در توسعه فناوری و همچنین در کاربردی کردن داده‌های فضا استفاده کنیم از طرفی در این رابطه مرکز نوآوری فضایی در حال شکل‌گیری است و از شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه فضا کار می‌کنند دعوت می‌کنیم در شبکه‌ همکار پژوهشکده قرار گیرند.  وی ادامه داد: پژوهشگاه فضایی ایران در مرکز نوآوری حمایت‌های مشاوره علمی - زیرساختی و مالی و واگذاری پروژه‌ها را در دستور کار دارد. همچنین باید بگویم بخشی از این مجموعه مرکز نوآوری در اختیار نخبگانی قرار می‌گیرد که طرح‌های مرتبط با فضا داشته و هنوز شرکت راه‌اندازی نکردند. این مرکز آماده بهره‌برداری است و در بهمن ماه افتتاح می‌شود.

ارسال روزانه ۱۰۰ میلیارد پیام در  واتساپ

پیام رسان  واتساپ  در حال حاضر شاهد رد و بدل شدن روزانه ۱۰۰ میلیارد پیام است. به‌گزارش ایسنا، این آمار از سوی مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک که شرکت مادر  واتساپ  است، در جلسه انتشار درآمدهای سه ماهه این شرکت اعلام شد. البته  واتساپ  برای نخستین بار در شب سال نوی گذشته به این نقطه عطف رسید. به‌گفته زاکربرگ،  واتساپ  و سایر اپلیکیشن‌های فیس‌بوک روزانه توسط بیش از ۲.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان استفاده می‌شوند. در مقطع فعلی، واتس‌اپ با خودش در رقابت است. مسنجر فیس‌بوک و  واتساپ به اتفاق برای رد و بدل شدن ۶۰ میلیارد پیام در روز در سال ۲۰۱۶ استفاده می‌شدند.
تیم کوک، مدیرعامل اپل در ماه مه اظهار کرد iMessage و فیس‌تایم رکورد استفاده بالایی داشته‌اند اما آمار خاصی در این باره منتشر نکرد. آخرین باری که اپل آمار مربوطه را منتشر کرد، سرویس این شرکت از نظر میزان مصرف بسیار عقب‌تر از  واتساپ  بود. پیام رسان وی چت که بیش از یک میلیارد کاربر دارد هم از نظر حجم روزانه ارسال پیام از  واتساپ  عقب‌تر است.
 واتساپ  در اوایل سال ۲۰۱۴ برای ارسال روزانه حدود ۵۰ میلیارد پیام مورد استفاده قرار می‌گرفت و کمتر از ۵۰۰ میلیون کاربر داشت.  واتساپ  اکنون بیش از دو میلیارد کاربر دارد و در هند که بزرگترین بازارش از نظر شمار کاربران است، محبوبیتش از سایر اپلیکیشن‌ها فراتر رفته است.
ویل کت کارت، مدیر  واتساپ  در توئیتی نوشت: امسال همه ما برای در تماس ماندن با عزیزانمان و به انجام رساندن کارهایمان، به پیام‌رسانی بیش از همیشه متکی بوده‌ایم. ما مفتخریم که  واتساپ  قادر است روزانه ۱۰۰ میلیارد پیام ارسال کند و درباره راه پیش رو هیجان زده هستیم.
بر اساس گزارش تک کرانچ، این آمار تنها خبری بوده که درباره  واتساپ  اعلام شده است و مواردی شامل زمان ازسرگیری سرویس پرداخت در برزیل و زمان راه‌اندازی سرویس پرداخت  واتساپ  در هند هنوز مشخص نیست.

استقلال «اسپیس ایکس» در مریخ

اسپیس ایکس ادعا می‌کند فقط در کره ماه و زمین از قوانین بین‌المللی اطاعت می‌کند اما در مریخ این قوانین را به رسمیت نمی‌شناسد.
به‌گزارش مهر، اسپیس ایکس، مریخ را یک سیاره آزاد اعلام کرده و ادعا می‌کند در شهرکی که قرار است در این سیاره بسازد، از قوانین موجود در زمین پیروی نمی‌کند. این ادعا لابه‌لای نسخه بتا از «شرایط سرویس‌های مشتریان» اینترنت ماهواره‌ای استارلینک پیدا شده است؛ اخیراً اسپیس ایکس شرایط استفاده از این سرویس را برای مشتریان ارسال کرده است. در قسمتی از این شرایط، به‌ نام «قوانین ناظر» اشاره شده اسپیس ایکس در خارج از زمین و کره ماه از هیچ گونه قوانین بین‌المللی پیروی نمی‌کند، بلکه قوانینی خودمختار را بر مبنای حسن نیت ایجاد شده  اتخاذ می‌کند. اسپیس ایکس اشاره کرده سرویس اینترنت استارلینک در ماه و زمین از قوانین ایالت کالیفرنیا پیروی می‌کند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که هفته گذشته اسپیس ایکس از پروژه خود برای ساخت یک ابر خوشه ماهواره‌های در اطراف مریخ و ساخت یک شهرک در سیاره خبر داده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7481/17/559047/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها