دیگه چه خبر



اظهارات مداخله جویانه وزیر خارجه انگلیس

   خبر اول اینکه، وزیر امور خارجه انگلیس بازگردانده شدن احتمالی نازنین زاغری به زندان را موجب تغییر در روابط ایران و انگلیس دانست. به گزارش ایسنا دومینیک راب درباره نازنین زاغری شهروند دوتابعیتی انگلیسی-ایرانی که در ایران زندانی است، گفت که اگر او پس از جلسه استماع دادگاهی که روز دوشنبه برگزار خواهد شد دوباره به زندان بازگردانده شود، روابط انگلیس و ایران تغییر بنیادینی کرده و با عملکرد تهران «خراب می‌شود». زاغری که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برد، در سال ۲۰۱۶ در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده و به زندان رفت. راب بازداشت نازنین و دیگر دوتابعیتی‌ها در ایران را بی‌دلیل خواند. وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: ما به وضوح گفته‌ایم که می‌خواهیم روابط ایران و انگلیس را بر مبنای بهتری قرار دهیم. اگر نازنین به زندان بازگردد این موضوع مذاکرات ما و پایه و اساس این مذاکرات را در موقعیتی کاملاً جدید قرار می‌دهد. این کاملاً غیرقابل قبول، بی‌دلیل و غیرقابل توجیه است. راب در آخر گفت که به تهران هشدار داده شده است که هیچ اقدامی برای آغاز روندی جدید علیه زاغری نباید اتفاق بیفتد.

ردیفی تحت عنوان «حساب خاص» در  بودجه 99 نیست

  خبر دیگر اینکه، سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اگر سراسر قانون بودجه ۱۳۹۹ و ردیف‎های آن را که بگردید ردیفی به عنوان «حساب خاص» نخواهید یافت چرا که اساساً چنین ردیفی وجود ندارد و این عبارت صرفاً یک عبارت مصطلح در میان دست‌اندرکاران امر بودجه است.  به گزارش روابط عمومی سازمان برنامه وبودجه، علی حیدر نوری رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه منشأ درآمد پرداخت‌های صورت گرفته از محل حساب خزانه، درآمد حاصل از فروش (صادرات) فرآورده‌های نفتی سال ۱۳۹۸ است؛ عنوان کرد: این درآمدها در سال ۹۹ تا کنون طی دو مرحله جمعاً به مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شده است. به گفته وی، از مجموع ۴۰۰۰ میلیارد تومان واریزی، مبلغ ۳۷۵۶ میلیارد تومان برای تأمین نقدینگی تخصیص طرح‌ها و ردیف‌های مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور  اختصاص یافته است. بنابر این گزارش ، اگرچه مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان برای احداث دانشکده فناوری‌های نوین از میان مبلغ ۳۷۵۶ میلیارد تومان مبلغ مذکور طی روزهای گذشته خبرساز شده است اما این جدول نشان می‌دهد که عمده این بودجه صرف مهار آبهای مرزی در مناطق گرمسیری و کمک به دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت ارائه خدمات بیشتر به بیماران در دوره شیوع ویروس کرونا شده است. علاوه بر این ۶۰۰ میلیارد تومان برای کارانه معوق پرستاران و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مقابله با کرونا نیز از همین منبع تأمین شده است.

 چیدمان شهری مصداق تضییع حقوق جنسیتی

  شنیدیم که، زینب برخورداری استاد فلسفه دانشگاه تهران در بخشی از گفت‌و‌گوی خود با رجانیوز درباره حقوق زنان گفته است: اگر ما بگوییم زن و مرد یکسانند و هیچ تفاوتی ندارند، در واقع حقوق زنان را تضییع کرده‌ایم. اتفاقاً حقوق جنسی‌و‌جنسیتی که برای زنان لحاظ می‌شود، باید به‌لحاظ آسیب‌پذیری و ظرافت آنان بیشتر باشد و اگر ما از تساوی حقوق صحبت کنیم، حقوق ویژه خانم‌ها را در نظر نگرفته‌ایم. به گفته وی، در احکام اسلامی احقاق حق جنسیتی خانم‌ها به وفور دیده می‌شود. به‌عنوان مثال بخشی از احکام حج که عملی عبادی است و دشواری‌هایی دارد، برای خانم‌ها تسهیل شده است. این استاد دانشگاه در تشریح برخی مواردی که در حکم بی‌توجهی به‌حقوق جنسیتی در جامعه است، افزوده: چیدمان فیزیکی و غیرفیزیکی شهر ما تا حد زیادی با روحیات و اقتضائات مردانه تنظیم شده است. وقتی ساعت کاری یکسان برای خانم و آقا در نظر می‌گیریم، یعنی ما نگاهی مردانه داریم و لحاظ نکردیم که نقش خانم در خانه متفاوت است. یا از طرف دیگر ساعت پایان کار نیز بین زن و مرد یکسان است. اما خانمی که بار عاطفی در خانه را به دوش دارد، آیا زمانی که از محل کار به خانه بازمی‌گردد، می‌تواند مسئولیت خود را بدرستی انجام دهد؟ برخورداری ادامه داد: حتی در معماری خانه‌های ما نیز حقوق جنسیتی خانم رعایت نشده است. به‌عنوان مثال امکانات خانه از جمله کابینت آشپزخانه متناسب با میانگین قد زنان ایرانی است؟ یا اینکه صرفاً از ابعادی استاندارد تبعیت می‌کند که در عمل خانم خانه را برای دسترسی به وسایل مورد نیازش به زحمت می‌اندازد؟

لاریجانی برنامه‌ای برای 1400 ندارد مگر بزرگان بخواهند

  با خبر شدیم که، منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی با اشاره به برخی از زمزمه‌ها مبنی بر حمایت حزب کارگزاران سازندگی از علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: آنگونه که بنده اطلاع دارم هنوز آقای لاریجانی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی نکردند و ایشان هیچ برنامه‌ای فعلاً ندارد. به‌گزارش سایت مدارا، وی در خصوص برخی اخبار مبنی بر تشکیل ستاد‌های انتخاباتی لاریجانی در استان‌ها با حضور نمایندگان ادوارگفت: بنده در جریان این موضوع نیستم و فکر نمی‌کنم این اتفاق صورت گرفته باشد چرا که اگر چنین کاری انجام شده باشد آقای لاریجانی حتماً ما را در جریان قرار می‌داد. حقیقت‌پور گفت: معتقدم که آقای لاریجانی به درد شرایط کنونی کشور و نظام ما می‌خورد اما اینکه شرایط سیاسی کشور هم برای آقای لاریجانی آماده است؟! ما چنین پالسی هنوز نگرفته‌ایم. مگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که علما و بزرگان ورود کنند و از ایشان خواهش کنند که به صحنه انتخابات بیاید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7481/3/559073/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها