خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

دیدار با «پوتین»
با توجه به سیاست پوتین مبنی بر درانتظار نگه داشتن میهمانانش، امیدوار بودم این تأخیر به اندازه کافی خشم ترامپ را برانگیزد تا موضع سختگیرانه‌تری علیه همتای روسی‌اش اتخاذ کند. حتی این موضوع مد نظر ما بود که اگر پوتین بیش از حد دیر کند، نشست را لغو کنیم و تصمیم گرفتیم پوتین هر وقت که برسد، او را در کاخ ریاست جمهوری فنلاند معطل کنیم. (کاخ ریاست جمهوری فنلاند درست مانند سال 1990 میلادی به‌عنوان محل اجلاس سران تعیین شده بود)
ما اندکی کمتر از دو ساعت منتظر پایان نشست دو نفره و تکان‌دهنده ترامپ و پوتین بودیم تا اینکه ترامپ در نهایت ساعت حدود چهار و 15 دقیقه جلسه را ترک کرد و من، کلی، پمپئو و هانتزمن را در جریان موضوعات مورد مذاکره قرار داد. عمده صحبت‌ها درباره سوریه و تأکید ویژه بر کمک انسان‌دوستانه و ساخت و ساز سوریه (که روسیه از ما و غرب می‌خواست هزینه بازسازی سوریه را تأمین کنیم) و خروج نیروهای ایرانی از سوریه بود. ترامپ گفت در این جلسه بیشتر پوتین حرف زده و او گوش داده است که به نظر می‌رسید (با توجه به این که ترامپ همیشه متکلم وحده است) آنها جایشان را عوض کرده بودند. در حقیقت بعدها مترجم طرف امریکایی به «فیونا هیل» و «جو وانگ» از مدیران و کارشناسان ارشد شورای امنیت ملی امریکا گفته بود که در 90 درصد از زمان جلسه فقط پوتین حرف زده بود (این زمان به غیر از دقایقی بوده که مترجم صحبت‌های او را ترجمه می‌کرد)؛ مترجم طرف امریکایی همچنین گفت که ترامپ از او خواسته بود از گفت‌و‌گو‌ها یادداشت بر ندارد تا فقط با اتکا به قدرت حافظه خود به ما درباره این جلسه گزارش دهد نه از روی یادداشت‌هایش. ترامپ گفت مشخص بود که پوتین «خواستار خروج از سوریه» است و اینکه او نتانیاهو را دوست دارد. ترامپ همچنین گفت ظاهراً خروج ما از توافق هسته‌ای ایران اهمیت چندانی برای پوتین ندارد هر چند که تأکید کرد کشورش در این توافق خواهد ماند. پوتین درباره اختلافات تجاری امریکا و چین و مواضع سختگیرانه امریکا علیه پکن نیز اظهار نظر کرد و ترامپ در پاسخ گفته بود که چاره دیگری برای او باقی نمانده بود. پوتین خواستار افزایش روابط تجاری با امریکا شد و به این موضوع اشاره کرد که روابط تجاری اتحادیه اروپا با روسیه 20 برابر امریکاست. نکته مهم این نشست این بود که ترامپ و پوتین درباره هیچ چیزی توافق نداشتند، امتیازی داده نشد و تغییر مهمی در سیاست‌های خارجی امریکا ایجاد نشد. من خوشحال بودم و خیالم راحت شد. هیچ موفقیتی در کار نبود. با این حال از نظر من اشکالی نداشت زیرا کل این اجلاس را تمرینی بزرگ برای کنترل آسیب‌ها و خسارت‌های احتمالی می‌دانستم.
سپس نوبت به موضوع دخالت روسیه در انتخابات امریکا رسید که ترامپ گفت ابتدا او این موضوع را مطرح کرد. متأسفانه پوتین کاملاً آماده بود و پیشنهاد محاکمه متهمانی را که عضو اداره اطلاعات نظامی خارجی روسیه بودند در خاک روسیه بر اساس یک پیمان نامشخص داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7481/4/559076/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها