بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

بیمارستان بقیةالله الاعظم افتتاح شد

بزرگترین بیمارستان ایران با نام بقیةالله الاعظم(عج) متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دیروز[شنبه 6 اردیبهشت] با حضور حجت‌الاسلام سید علی خامنه‌ای رئیس جمهوری، محسن رفیقدوست وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سید علیرضا مرندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرتیپ هوشنگ صدیق فرمانده نیروی هوایی و چند نفر از مقامات لشکری و کشوری افتتاح شد.بیمارستان بقیةالله گنجایش ۱۲۰۰ تخت را دارد که فعلاً 6۰۰ تخت آن آماده پذیرش بیمار است. نام قبلی این بیمارستان برزویه بود و با پیروزی انقلاب اسلامی، حدود ۸۰ درصد از این بیمارستان به بنیاد مستضعفان تعلق گرفت که سهم بنیاد بنا بر تصمیم امام خمینی به سپاه پاسداران واگذار شد.
حدود یکسال و نیم پیش سپاه کار تکمیل این بیمارستان را به عهده گرفت که در آن زمان تقریباً 6۰ درصد از کارها انجام شد و قرار بود که برای راه‌اندازی بقیه آن از وجود متخصصان خارجی استفاده شود اما سپاه پاسداران بدون کمک خارجی، بخش‌های این بیمارستان را تکمیل کرد. در حال حاضر بخش های جراحی قلب، جراحی عمومی، اعصاب، چشم پزشکی، ارتوپدی، رادیولوژی و... بیمارستان در خدمت سپاه مشغول به کار است که با توسعه آن از عموم مردم نیز پذیرش به عمل خواهد آمد.
روزنامه جمهوری اسلامی - یکشنبه 7 اردیبهشت 1365

ذبیح‌الله منصوری درگذشت

ذبیح‌الله حکیم الهی دشتی معروف به ذبیح‌الله منصوری نویسنده، مترجم و روزنامه نگار معروف به‌علت بیماری روز 18 خرداد در بیمارستان شریعتی درگذشت.
منصوری در سال 1278 در شهرسنندج متولد شد و از ۱6 سالگی فعالیت مطبوعاتی خود را شروع کرد و در اکثر مطبوعات به تحریر و ترجمه مقالات علمی، تاریخی و تفسیر روز پرداخت.
وی به علت آشنایی و تسلط به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی دست به ترجمه صدها کتاب و مقاله زد که تعداد آنها به بیش از ۱۲۰۰ کتاب می‌رسد که از آن میان می‌توان به سینوهه پزشک فرعون، خواجه تاجدار، خداوند الموت، مغز متفکر جهان شیعه امام جعفر صادق(ع)، امام حسین(ع) و ایران، شاه طهماسب، عارف دیهیم دار، محمد پیغمبری که از نو باید شناخت، عایشه بعد از پیغمبر، نامه‌های روزولت به چرچیل، مردی بالای صلیب و... یاد کرد.
منصوری از ابتدای تأسیس مجله خواندنی‌ها با این مجله به همکاری پرداخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مصادره این مجله و اداره آن توسط بنیاد مستضعفان بخشی از حقوق ایشان احیا شد و با اینکه خانه نشین و بیمار بود حقوق و مزایای مربوطه از طرف بنیاد مستضعفان به وی پرداخت می‌شد. منصوری بی‌شک جزو فعال‌ترین کسانی است که ترجمه را در ایران رواج داد.
روزنامه کیهان- سه‌شنبه 20 خرداد1365

جزیره کیش به‌عنوان مرکز تجاری
و مسافرتی آزاد اعلام شد

هیأت وزیران در جلسه11 تیر 1365 بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و معاون اجرایی نخست‌وزیر، آیین نامه اجرایی قانون معافیت از حقوق و عوارض گمرکی کالاهایی را که به منظور استفاده، مصرف و فروش وارد جزیره کیش می‌شود، تصویب کرد.
 به منظور استفاده از امکانات جزیره کیش قرار شده است که این جزیره برای استفاده کارمندان دولت و عموم مردم گشایش یابد. براساس مصوبه هیأت دولت که از تاریخ 11 تیر 1365 لازم الاجرا می‌باشد، هر هفته ۲ پرواز از تهران به مقصد جزیره کیش انجام خواهد شد که مردم می‌توانند از این طریق بسیاری از کالاها را که فهرست آن در تصویب نامه هیأت دولت اعلام شده به غیر از کالاهای ممنوعه به کیش برده و به همین ترتیب ورود کالا از مقاصد دیگر به جزیره کیش آزاد اعلام شده است.
کلیه این کالاها بدون انتقال ارز و واردات در مقابل صادرات به منظور استفاده در جزیره کیش یا فروش در فروشگاه‌های این جزیره، وارد جزیره و بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی، حق انحصار، حق ثبت سفارش و سایر عوارض مدون، مطالبه مجوز وزارت بازرگانی و مجوز ترخیص مراکز تهیه و توزیع کالا و بدون مطالبه کارت بازرگانی و برگ ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص خواهد بود.
از طرف نخست‌وزیری برای مسافرینی که عازم جزیره کیش هستند کارتی صادر می‌شود که به منزله گذرنامه تلقی شده و یکسال اعتبار خواهد داشت. لازم به یادآوری است که حدود ۷۹ قلم کالا می‌تواند از مقصد ایران به جزیره کیش حمل شده و حدود ۲۰ قلم کالا نیز از کیش به ایران حمل شود....
روزنامه اطلاعات- چهارشنبه 5 شهریور 1356

عملیات متروی تهران آغاز شد

عملیات احداث مترو تهران آغاز شد. عملیات حفاری و خاکبرداری مترو پس‌از چندین سال وقفه در 4 نقطه از شهر تهران شروع شد.
  محمدنبی حبیبی، شهردار تهران به‌همراه تنی چند از مسئولان ذیربط، از محل قورخانه سابق (میدان امام خمینی) که قرار است مسیر خط یک مترو از آن عبور کند، بازدید کرد. ساختمان قورخانه سابق تخریب و زمین این محل تسطیح شده و هم اکنون عملیات خاکبرداری در این منطقه بی‌وقفه ادامه دارد. عملیات حفاری و خاکبرداری هم اکنون در مناطق زیر آغاز شده است:
۱- در منطقه عباس آباد به‌منظور احداث تونل به طرف خیابان شهید دکتر مفتح (مسیر خط ۱).
۲- در میدان امام خمینی (قورخانه سابق) جهت احداث تونل به طرف شمال (مسیر خط ۱).
۳- در منطقه دردشت تهرانپارس به منظور احداث تونل به طرف میدان امام خمینی (مسیر خط ۲).
4- در منطقه پادگان حر برای احداث تونل به طرف اتوبان کرج (مسیر خط ۲).
لازم به ذکر است که احداث مترو تهران قبل از انقلاب قرار بود توسط یک شرکت فرانسوی انجام شود اما پس از پیروزی انقلاب انجام این پروژه عظیم به متخصصان و کارشناسان داخلی سپرده شده است و کارکنان کشوردر مدت زمانی معادل یک هفتم و با هزینه‌ای معادل یک بیستم هزینه مورد درخواست شرکت‌های خارجی، دستگاه حفاری شماره یک مترو تهران را تعمیر، نصب و راه‌اندازی کرده‌اند.
روزنامه اطلاعات- چهارشنبه 19 شهریور 1365

برای گسترش شبکه تلویزیونی محلی
ایران دو ایستگاه ماهواره‌ای خریداری کرد

شصت و هشتمین اجلاس هیأت مدیران سازمان جهانی ارتباطات ماهواره ای (اینتل سات) روز چهارشنبه [26شهریور] در واشنگتن واگذاری دو ایستگاه ماهواره‌ای به جمهوری اسلامی ایران به منظور گسترش شبکه تلویزیونی محلی را تصویب کرد.
به گزارش خبرگزاری «یو. ان.اس» از واشنگتن ، ایران روز۱۶ سپتامبر[سه‌شنبه 25 شهریور] قرارداد خرید دو ایستگاه ۷۲ مگاهرتز برای موج «کا» ماهواره واقع در ۶۳ درجه شرقی منطقه اقیانوس هند را امضا کرد.
تاکنون ایران و هفت کشور دیگر از جمله ایتالیا، نروژ، جمهوری خلق چین، ترکیه و آلمان غربی از این سیستم برای برنامه‌های تلویزیونی محلی خود خریداری کرده‌اند.
روزنامه کیهان - پنجشنبه 27 شهریور1365










آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7488/16/559881/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها