شناسایی مهاجران مالزی با اسکنرهای چشم



علیرضا احمدی- موضوع امنیت فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها و همچنین شناسایی مسافران بویژه مهاجران برای کشورهای مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا آنجا که حالا دیگر فناوری‌های نوین در بیشتر مبادی ورودی کشورها حرف نخست را برای تشخیص و احراز هویت افراد می‌زند.هرچند سطح استفاده از فناوری در کشورهای مختلف تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد اما باید گفت که سنگاپور یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که همه تلاش خود را به کار گرفته تا از آخرین دستاوردهای تکنولوژی استفاده کند و امنیت مبادی ورودی اش تضمین شود. سنگاپور در تمام ایست‌های بازرسی مهاجرت، برای تشخیص هویت مهاجران و مسافران از روش‌های بیومتریک شناسایی چهره و همچنین عنبیه چشم به‌عنوان شناسه اصلی استفاده می‌کند و عملاً آن را تا حد زیادی جایگزین اثر انگشت مسافران و مهاجران کرده است.
اداره مهاجرت و ایست‌های بازرسی سنگاپور (ICA) اعلام کرد که اسکنرهای عنبیه و چهره را از ماه ژوئیه در تمام نقاط مهاجرت خودکار و دستی مستقر در سالن‌های مسافربری ایستگاه‌های بازرسی زمینی، دریایی و هوایی سنگاپور راه‌اندازی کرده است. این ترمینال‌ها شامل ترمینال 4 فرودگاه چانگی، ترمینال کشتی Tanah Merah و ایستگاه‌های بازرسی Tuas و Woodlands می‌شوند که با مرز شمالی مالزی همسایه هستند. درواقع آنچه سنگاپور را از تطبیق اثر انگشت مسافران دور کرده و به فناوری‌های بیومتریک سوق داده، این است که این موضوع اندکی زمان بر است و ازسوی دیگر در برخی افراد به‌دلیل سن بالا یا وجود زخم یا خشکی دست، عملاً به سختی می‌توان اثر انگشت آنها را با نمونه اصلی تطبیق داد و این موضوع خود می‌تواند چالش‌هایی را به وجود آورده و حتی زمینه ساز ورود مهاجران با مشکلاتی خاص شود. ازآنجا که این کشور تلاش‌های گسترده‌ای در جهت تأمین امنیت داشته، استفاده از فناوری‌های نوین را در صدر امور خود قرار داده است. در همین راستا اداره مهاجرت و ایست‌های بازرسی سنگاپور (ICA) با همکاری آژانس علمی و فناوری Home Team، سیستم‌های جدید مجهزی را که از اطلاعات عنبیه و چهره مسافران استفاده می‌کنند  جایگزین اثر انگشت به‌عنوان شناسه اصلی بیومتریک برای ترخیص مهاجرت کرده‌اند و حالا دیگر از اثر انگشت تنها به‌عنوان گزینه ثانویه برای افراد ناموفق در اسکن عنبیه و صورت استفاده می‌شود.
هرچند این سیستم تشخیصی از مدت‌ها قبل در فرودگاه‌های مالزی مورد توجه قرار گرفت اما ازآنجا که این سیستم‌ها با مشکلاتی همراه بودند و هنوز در مراحل آزمایشی قرار داشتند در کانون توجه قرار نگرفته بودند و تنها در مواردی خاص از آنها استفاده می‌شد. اما حالا با توجه به توسعه و پیشرفت فناوری‌های تشخیصی، روش‌های بیومتریک شناسایی چهره و عنبیه، روش‌های قابل اعتماد تری را برای شناسایی افراد فراهم می‌کنند.سخنگوی ICA گفت: درحالی که اسکن عنبیه نزدیک به 250 نقطه ویژگی را برای مطابقت افراد با هویت‌شان فراهم می‌کند، یک اثر انگشت فقط 100 نقطه ویژگی دارد و همین یک موضوع کافی است تا ما دیگر به روش تطبیق اثر انگشت در مبادی ورودی کشور توجه چندانی نداشته باشیم. وی همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه تجهیزات ویژه‌ای برای انجام اسکن عنبیه لازم است و این تجهیزات نسبتاً گران قیمت هستند، باعث می‌شود که کمتر مورد سوء‌استفاده قرار بگیرند. سخنگوی ICA همچنین یادآور شد از ژانویه 2017 تاکنون به‌صورت راندوم برای اقامت دائم مهاجران در مالزی از این روش استفاده می‌شد ولی قرار است تا پایان 2020 صددرصد احراز هویت مسافران در مبادی ورودی از طریق فناوری اسکن عنبیه و چهره به‌طور همزمان انجام گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7488/17/559887/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها