اسکن غذاهای کنسروی با سیستم راداری




صهبا ملک- مطمئناً برای کسی خوشایند نیست که هنگام خوردن غذاهای کنسروی، یک تکه پلاستیک، شیشه یا فلز زیر دندانش قرار بگیرد ولی متأسفانه گاهی این اتفاق می‌افتد؛ با این که کمپانی‌های تولید غذاهای کنسروی، از فناوری اشعه ایکس(X-ray) برای چک نهایی محصولات آماده خود استفاده می‌کنند که احتمالاً فلز یا هیچ زائده ای در کنسروها وجود نداشته باشند اما گاه این فناوری با شکست مواجه می‌شود و نمی‌تواند ذره اضافی را تشخیص دهد.
اشعه ایکس نمی‌تواند به طور کامل شیشه، چوب یا پلاستیک موجود در کنسروها را تشخیص بدهد و حتی گاهی ممکن است یک پیچ خیلی ریز از دستگاه‌ها جدا شده و وارد کنسرو شود و از چشم این اشعه دور بماند. اینجاست که فناوری سیستم راداری SAMMI به یاری این مجموعه‌ها آمده است.
در این سیستم که توسط مهندسان در انستیتیو فرانهوفر آلمان طراحی شده، از تکنیک‌های رادار و فرکانس‌های مختلف استفاده می‌شود. در واقع در این سیستم، امواج رادیویی با فرکانس خیلی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آنتن‌های چرخان موجود منتشر می‌شوند.
این آنتن‌ها روی تسمه نقاله فعال در این کارخانه‌ها قرار می‌گیرند که درست در محل خروج نهایی کنسروها قرار گرفته است. با آنالیز دقیق مدت زمان انتقال امواج آنتن از کنسروها نسبت به یکدیگر می‌توان دریافت احتمالاً کدام کنسرو دارای حداقل یک ذره اضافی ناخواسته است.
در واقع مدت زمان عبور امواج از قوطی کنسرو با توجه به محتویات آن مشخص است و اگر این انتقال بیش از زمان اعلام شده طول بکشد باید به محتویات آن قوطی شک کرد. در صورت مواجهه با چنین موضوعی، سیستم SAMMI با یک صدای آلارم کارگران را خبر می‌کند و با کمک یک تصویر راداری، موقعیت و محل کنسرو مشکل‌دار را به آنها نشان می‌دهد تا از چرخه تولید خارج شود و به دست مشتری نرسد. این سیستم تاکنون در آزمایش‌های متعدد بخوبی موفق شده تا ریزترین ذرات شیشه را در فیلینگ‌های شکلات یا کوکی‌های ساندویچی تشخیص بدهد. البته این سیستم درحال حاضر قادر به شناسایی فلزات نیست اما انتظار می‌رود این قابلیت نیز به آن اضافه شود تا در کنار اشعه ایکس، به یک سیستم تشخیصی کامل در کارخانه‌ها تبدیل شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7488/17/559889/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها