اخبـــــار



بنا بر اعلام رئیس سازمان فناوری اطلاعات
تردد مبتلایان به کرونا مدیریت می‌شود

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با راه‌اندازی یک سامانه مرکزی، شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی وضعیت ابتلای مسافران به کرونا را قبل از صدور بلیت استعلام می‌کنند.
به ‌گزارش فارس، امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات درخصوص سازوکار کنترل تردد مبتلایان به کرونا گفت: با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم که همه نتایج آزمایشگاه‌های مربوط به کرونا در این سامانه قابل استعلام است.
وی افزود: در مرحله اول، شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی امکان استفاده از داده‌ها را دارند. به این صورت که به سامانه مرکزی متصل شده و در خصوص ابتلا یا عدم ابتلای مسافر استعلام می‌گیرند. افرادی که تست کرونای آنها مثبت شده باشد، امکان تهیه بلیت نخواهند داشت. همچنین این امکان برای شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی فراهم شده که با اتصال به این سامانه، وضعیت ابتلای رانندگان را استعلام کنند؛ رانندگانی که تست آنها مثبت شده، تا زمان بهبودی کامل اجازه فعالیت نخواهند داشت.ناظمی با تأکید بر حفظ حریم خصوصی افراد ادامه داد: شرکت‌هایی می‌توانند از این داده‌ها استفاده کنند که به لحاظ فنی مجهز باشند؛ چراکه به‌علت حفظ محرمانگی اطلاعات مبتلایان، داده‌‌ها در اختیار شرکت‌ها قرار نمی‌گیرد و تنها می‌توانند با اتصال آنلاین به سامانه مرکزی در خصوص هر مسافر به‌صورت جداگانه استعلام بگیرند. در مورد سرویس‌های تاکسی اینترنتی نیز تنها امکان استعلام رانندگان وجود دارد.
وی یادآور شد: شرکت‌های هواپیمایی و حمل‌ونقل ریلی می‌توانند پیش از سوار شدن مسافر، درخصوص ابتلای فرد به کرونا استعلام بگیرند و در صورت مبتلا بودن، مانع سوار شدن وی به هواپیما شوند.
ناظمی افزود: ممکن است فرد به هنگام خرید بلیت کرونا نداشته باشد، اما درباره خرید بلیت تا زمان سفر به کرونا مبتلا شود. به‌همین‌خاطر در زمان صدور کارت پرواز یا در ایستگاه قطار قبل از سوار شدن، مجدداً فرد استعلام می‌شود و در صورت ابتلا به کرونا، از سوار شدن وی جلوگیری می‌شود. به همین خاطر انتظار داریم خود فرد بعد از آنکه تست کرونایش مثبت شد، بلیت را کنسل کند. از طرفی این امکان وجود دارد که برخی شرکت‌های صادرکننده بلیت، از نظر فنی امکان اتصال به سامانه مرکزی را نداشته باشند و بلیت را بدون استعلام صادر کنند. در این صورت اگر فرد مبتلا به کرونا بلیت تهیه کرده باشد، در فرودگاه و ایستگاه قطار از سوارشدنش جلوگیری می‌شود.وی ادامه داد: فردی که تست کرونایش مثبت بوده، می‌تواند برای ۱۴ روز بعد بلیت بگیرد؛ البته بعد از این دوره در صورتی امکان استفاده از بلیت دارد که تست مجدد منفی باشد. در غیر این صورت امکان سفر نخواهد داشت.وی تصریح کرد: این سازوکار برای اتوبوس‌های بین شهری نیز بزودی اجرا می‌شود.رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پایان گفت: فرض ما بر این است که مردم خودشان رعایت کنند و در دوران قرنطینه کمترین جابه‌جایی را داشته باشند. همچنین اگر پس از خرید بلیت، احساس می‌کنند به کرونا مبتلا شده‌اند، خودشان سفرشان را کنسل کنند.

موزه ارتباطات، موزه برتر در دوران شیوع کرونا شد

براساس اعلام رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم)، موزه ارتباطات به‌دلیل نقش مؤثری که در تحقق شعار «موزه‌ها زنده‌اند» در دوران شیوع کرونا ایفا کرد، به‌عنوان موزه شاخص و برتر معرفی شد.
به گزارش «ایران»، احمد محیط طباطبایی با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و اهمیت حضور حداقلی مردم در خارج از خانه و تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی، گفت: موزه ملی ارتباطات در این دوران ابتکار عمل را در دست گرفت و با فراهم کردن مجموعه‌ای از شرایط، امکان بازدید غیرحضوری علاقه‌مندان و دوستداران فرهنگ و تاریخ کشور را فراهم کرد.
وی افزود: موزه ملی ارتباطات با پشتیبانی کمیته ملی موزه‌های ایران، با ارائه اینترنت رایگان به سایر موزه‌ها، علاوه بر اینکه امکان ایجاد تورهای بازدید مجازی و انتشار آن در شبکه‌‌های اجتماعی و فضای مجازی را فراهم کرد، خود نیز در این زمینه پیشتاز شد.طباطبایی با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات نوروز، 13 موزه ایران تورهای مجازی برگزار کردند، تصریح کرد: اقدام مؤثری که به کمک موزه ملی ارتباطات صورت گرفت، الگویی شد تا سایر موزه‌ها در صفحات اختصاصی خود در بستر شبکه‌های اجتماعی، به ایجاد تورهای مجازی اقدام کنند.رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) درباره همکاری‌های انجام شده بین موزه‌ها، گفت: همکاری سازنده موزه ملی ارتباطات با سایر موزه‌ها از جمله موزه ملی علوم فناوری، موزه ملی کاخ گلستان، موزه ملی کاخ سعدآباد، موزه ملک، بویژه موزه ملی ایران، توانست الگویی برای سایر موزه‌های کشور از موزه بومیان کیش گرفته تا موزه آذربایجان در تبریز، فراهم کند تا گام‌های مؤثری در زمینه شناخت و معرفی خود به کمک فناوری‌ اطلاعات بردارند.

تشخیص زودهنگام بیماری با اینترنت اشیا

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به بهبود کارایی روش‌های حفظ حریم خصوصی در حوزه سلامت محور مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا شدند که به‌گفته آنها می‎توان از آن برای تشخیص زودهنگام بیماری بهره برد.
به گزارش ایسنا، محمد مشایخ، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این پروژه با عنوان «بهبود کارایی روش‌های حفظ حریم خصوصی در کاربردهای مراقب سلامت مبتنی بر اینترنت اشیا» اجرایی شده است، گفت: با توجه به کمبود منابع و مقالات داخلی در این حوزه، تصمیم به مطالعه و تحقیق به منظور ساماندهی و یکپارچه کردن اطلاعات بیماران گرفتیم، از این‌رو در این طرح یک راهکار برای استفاده امن از یک سیستم یکپارچه پزشکی با حفظ حریم خصوصی ارائه شده است.
وی با بیان اینکه در این طرح کاربران فارغ از اینکه در چه منطقه‌ جغرافیایی‌ حضور دارند و تحت پوشش چه بیمه درمانی‌ هستند، می‌توانند از خدمات ارائه شده توسط این مرکز یکپارچه استفاده کنند، یادآور شد: همچنین با ارائه یک پروتکل جدید به‌نام توافق کلید (که مسئول برقراری ارتباط امن بین کاربر و مرکز ابری ارائه دهنده خدمات پزشکی است) سربار محاسباتی حاصل نسبت به طرح‌های مشابه موجود کاهش یافت.
مشایخ با اشاره به روش کار خود در این پروژه گفت: در طرح ارائه شده در این تحقیق یک مرکز واحد در کل کشور در نظر گرفته شده است که مسئولیت کل سامانه را برعهده دارد. وظیفه این مرکز مدیریت واحدهای درمانی در اقصی نقاط کشور است.مجری طرح ادامه داد: مراکز درمانی در سرتاسر کشور می‌توانند با مراجعه به این مرکز مجوز ارتباط با این مرکز را برای بیماران خود دریافت کنند. بعد از این مرحله هر بیماری که به مراکز درمانی محله خود مراجعه کند، می‌تواند مجوز ارتباط با مرکز درمانی اصلی را دریافت کرده و از خدمات این مرکز با حفظ حریم خصوصی و به‌صورت امن بهره ببرد.
این دانش آموخته دانشگاه امیرکبیر یکی از خدمات این مرکز برای کاربران را استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات سلامت دریافتی از کاربران دانست و یادآور شد: در این طرح مبنا بر این است که با استفاده از ابزارهای هوشمندی (مانند ساعت‌های هوشمند و انواع سنسورهایی که در اینترنت اشیا مرسوم هستند) که به‌کاربران وصل شده است، اطلاعات حیاتی کاربر به‌صورت امن به این مرکز درمانی ارسال می‌شوند و در صورتی که سامانه‌ هوش مصنوعی‌ای که در این مرکز قرار دارد، با توجه به علائم کاربر یک بیماری را برای شخص تشخیص دهد، برای کاربر یک هشدار ارسال خواهد شد و از وی خواسته می‌شود که به مراکز درمانی مراجعه کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7488/17/559890/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها