ربیعی: امیدواریم دولت بعدی امریکا نماینده شایسته آرای مردم باشد

برخی نمی‌خواهند صدای شکسته شدن فشار حداکثری را بشنوند


سخنگوی دولت گفت: امیدواریم دولت بعدی امریکا نماینده‌ای شایسته از آرا و دیدگاه‌های مردم امریکا باشد و اظهارات خود را در نقض معاهدات بین‌المللی توسط دولت قبل مدنظر قرار دهد. به گزارش ایرنا، «علی ربیعی» روز سه‌شنبه در نشست خبری با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ‌امریکا گفت: موضع ما در برابر رهبران امریکا روشن است. همان‌طور که بارها تأکید کردیم به سیاست‌ها کار داریم نه به سیاستمداران. آنچه واضح بود، خود مردم امریکا در این انتخابات به نژادپرستی، جنسیت‌زدگی، قانون‌شکنی و ایجاد دردسرهای جهانی نه گفتند.
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درخصوص کاهش اخیر نرخ ارز با وجود عدم تصویب لوایح Fatf در روزهای اخیر گفت: این روزها با چند متناقض‌نما در اظهارات روبه‌رو هستیم. از طرفی اگر وقتی قیمت دلار بالا می‌رود می‌گویند ربطی به برجام و تحریم ندارد و این ناکارآمدی دولت بوده که قیمت دلار بالا می‌رود، حالا که به تعبیر شما همه از کاهش قیمت ارز و خودرو حرف می‌زنند، باز می‌فرمایند به تحولات خارجی ربطی ندارد، حداقل پس بگویید مربوط به کارآمدی و عملکرد دولت است. وی افزود: ۳ سال قبل می‌گفتند ترامپ از برجام خارج نمی‌شود، ترامپ خارج شد. امروز می‌گویند بایدن به برجام برنمی‌گردد چون هیچ منافعی در بازگشت به برجام ندارد. ظاهراً اصالت فقط نقد دولت است. وی اضافه کرد: متأسفانه عده‌ای در زمان جنگ اقتصادی، حتی حاضر نبودند اسم تحریم را بیاورند و علل فشار اقتصادی بر زندگی مردم را بیان کنند و معتقدم این لاپوشانی به لاپوشانی جنایات امریکا منجر می‌شد.
ربیعی گفت: به‌طور طبیعی کنار رفتن محور شرارت و ترامپ و احتمال تغییر سیاست‌های امریکا باعث شد بخشی از اثر روانی جنگ اقتصادی از جامعه زدوده شود. از ابتدا هم گفتیم که قیمت واقعی ارز این نیست و این قیمت‌ها آثار جنگ اقتصادی و تحریم و آثار روانی آن است و کاهش قیمت‌های این روزها، در حقیقت بخشی از تخلیه آثار روانی جنگ اقتصادی در حال تخلیه شدن است. سخنگوی دولت ادامه داد: فراموش نشود در دوران جنگ اقتصادی، دولت با تدبیر و برنامه‌ریزی نگذاشت امریکا به هدف خود که به دنبال فروپاشی ۳ ماهه، ۶ ماهه و شکستن ایران بود برسد. یادمان نرود ترامپ به یک رئیس جمهور مهم اروپایی گفته بود سه ماه صبر کنید درباره جایگزین نظام ایران صحبت کنیم. وی گفت: اگر به طور روشن بگوییم علت فرو ریختن ارز و صدای شکسته شدن صدای ضد ایرانی و فشار حداکثری به گوش مردم ما رسیده بعضی‌ها نمی‌خواهند این صدای شکسته شدن فشار حداکثری را بشنوند.
تصمیمات هیأت دولت برای ترخیص کالا
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوعات مطرح در جلسه هیأت دولت گفت: دولت با تأکید بر حفظ ارزش پول ملی، حمایت از بازار سرمایه را مورد بحث قرار داد. وی با تشریح دو تصمیم دولت برای ترخیص کالاها از گمرک گفت: تصمیم اول دولت در این زمینه ترخیص کالا بدون کد رهگیری و با تعهد ۳ ماهه بانک برای تأمین ارز بود. علاوه بر این بر اساس بخشنامه جدید دولت ۹۰ درصد کالاها ترخیص و الباقی بعد از تأمین ارز توسط بانک مرکزی وارد بازار می‌شود. بر اساس اظهارات ربیعی با استفاده از بخشنامه جدید دولت تا پایان هفته آینده حدود یک میلیون تن کالای اساسی ترخیص می‌شود و ترخیص کالاهای اساسی بعد از این تاریخ هم ادامه خواهد یافت. این تصمیم با توجه به ضرورت ترخیص سریع کالا برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و عدم کاهش تولید اتخاذ شده است. وی خاطرنشان کرد: برای روشن شدن برخی از شبهات، تأکید می‌شود این اجازه فوری ترخیص‌ها، صرفاً شامل کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید است که اولویت آنها تنها توسط وزارت صمت مشخص خواهد شد. از همین‌جا اعلام می‌کنم خارج از این اولویت‌گذاری هیچ کالایی به این شکل ترخیص نخواهد شد. بنابراین کالاهای مصرفی، لوکس و غیر ضروری با این بخشنامه امکان ترخیص ندارند.
پاسخ ربیعی به اتهام ارزپاشی به دولت؛ حتماً نادرست است
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری گفت: من این اتهام را که دولت ارز را گروگان گرفته تا بعد از انتخاب بایدن ارزپاشی کند، حتی از برخی تریبون‌های رسمی شنیدم. بعد از سال‌ها کنش اجتماعی و سیاسی در کشور از این اظهارات به خود می‌لرزم. ظاهراً اینها ابعاد و آثار ادعای خود را نمی‌دانند اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، خیانت بزرگ به ملت ایران است. این یک ادعای نادرست یا از روی کم‌آگاهی است و یا یک موضع سیاسی است که حتماً غیراخلاقی است. سخنگوی دولت اظهار داشت: امیدوارم چنین اظهاراتی از روی کم‌آگاهی باشد چون آسیب‌زننده به آرامش اجتماعی نیز هست. زندگی روزمره و روح و روان مردم هم بازیچه نیست. این نوع مواضع شبیه چیزهایی است که در رسانه‌های فارسی زبان بیگانه می‌بینیم. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری گفت: لازم است به دوستانی که این ادعا را مطرح می‌کنند یادآوری کنم بحث فروش نفت را با دسترسی به ارز حاصل از نفت اشتباه نگیرند و اگر هم می‌دانند عامدانه این را مغلطه نکند. تاکنون هم به خاطر اقدامات و تدابیر بانک مرکزی به نحوی مشکل ارز را حل کرده بودیم.
سیاست فشار بر ایران شکست خورده است
ربیعی درباره سناریوهایی در قبال چرخش محسوس دولت جدید امریکا، گفت: تصمیمات مقتضی براساس شرایط در زمان خود اتخاذ خواهد شد. ما نظاره‌گر هستیم و مشاهده می‌کنیم و از همه فرصت‌ها استفاده خواهیم کرد و اعتقاد داریم حق مردم ایران از جامعه جهانی و از اقتصاد جهانی بیش از اینها است. وی ادامه داد: سناریوهای متعددی را پیش‌بینی و طراحی کرده‌ایم و دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که در بخش تولید و صادرات و فروش در جاهای مختلف سناریوهای متعددی را طراحی کنند. ربیعی درباره انتظار دولت جمهوری اسلامی از بایدن در قبال سیاستی که پیش از این دولت ترامپ در فشارحداکثری علیه کشور اعمال می‌کرد، گفت: انتظار ما کاملاً روشن است و امیدواریم دولت بعدی امریکا تداوم اشتباهات گذشته را متوقف کند و برای جبران آنها تلاش کند. سخنگوی دولت تدبیر و امید بازگشت به برجام و تعهد بی‌قید و شرط به همه الزامات آن را گامی مهم در سیاست‌های دولت جدید امریکا دانست و تصریح کرد: امیدواریم دولت آینده امریکا درک کند که سیاست فشار بر جمهوری اسلامی ایران شکست خورده و شدیدترین تحریم‌هایی که در تاریخ علیه هیچ کشوری اعمال نشده بود، سبب تسلیم شدن ایران نشد.
دولت ترامپ همچنان برای خرید دارو و کالای اساسی مانع تراشی می‌کند
سخنگوی دولت دوازدهم با اشاره به موافقت کشورهای سوئیس، کره‌جنوبی و ژاپن برای استفاده از کانال سوئیس جهت خرید دارو و کالای ضروری با استفاده از منابع کشور، گفت: به رغم موافقت این کشورها، دولت فعلی ایالات متحده جلوی این مبادلات را گرفته است و از طرفی چند بار به دروغ اعلام کرده است که با ارسال دارو به ایران مشکلی ندارد. این رفتار ایالات متحده نشان می‌دهد که دروغ‌پردازی دولت ترامپ همچنان ادامه دارد و به رغم توافقاتی که ما با کشورهای گفته شده برای خرید دارو و کالای اساسی انجام دادیم، دولت ترامپ همچنان مانع تراشی می‌کند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری درباره حواشی گفته شده برای تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، گفت: هرگونه تصمیم‌گیری درباره کرونا را «علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند و هرگونه اعلامی از مجرایی بجز سخنگوی ستاد، فاقد اعتبار است و حتی بنده به عنوان سخنگوی دولت از اعلام مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا اجتناب کردم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7488/3/559897/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها