دیگه چه خبر؟




فلاحت پیشه: برخی با انگیزه های اقتصادی و سیاسی تنش با امریکا را دنبال می کنند

 خبر اول اینکه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: در ایران ممکن است موضعگیری سیاستمداران باعث شود عملاً بایدن مجبور شود اگر هم راه ترامپ را ادامه ندهد، حداقل بازگشتی از این میدان مینی که ترامپ ایجاد کرده نیز نداشته باشد و آن میدان مین را پاک نکند. هرگونه موضعگیری در ایران برای ایجاد همانندی میان بایدن و ترامپ فقط به سود دشمنان منطقه‌ای تمام می‌شود. واقعیت این است که ترامپ با اوباما فرق داشت و بایدن هم با ترامپ فرق دارد.حشمت الله فلاحت پیشه به عصر ایران گفت: همان طور که در داخل امریکا و برخی لابی‌های منطقه‌ای یک سری انگیزه‌های سیاسی و اقتصادی برای تشدید تنش بین ایران و امریکا وجود دارد در داخل ایران هم برخی از افراد و جریان‌ها با انگیزه‌های اقتصادی و سیاسی بحث تنش بین ایران و امریکا را دنبال می‌کنند. قطعاً مخالفت‌های اصلی که در قالب منافع ملی و مقابله با دشمنی‌های امریکا شکل می‌گیرد، محترم است ولی مخالفت‌هایی که به دلیل انگیزه‌های اقتصادی و سیاسی افراد در این رابطه وجود دارد، خطرناک است. وی افزود: در مجلس دهم و در جلسه غیرعلنی زمانی که بنده در مورد ضرورت تنش‌زدایی در سیاست خارجی ایران صحبت کردم، چند نفر از نمایندگان به تریبون بنده حمله کردند، آنها افراد محترمی بودند یکی از این افراد کسی بود که چندی پیش به دلیل فساد اقتصادی بازداشت شد و اتفاقاً کسی بود که بیش از همه شعار مرگ بر امریکا می‌داد.

امیدواری موگرینی برای بازگشت بایدن به برجام

 خبر دیگر اینکه، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهوری منتخب امریکا با تغییر مسیر به سمت آنچه او ارزش‌های بنیادین این کشور توصیف کرد، به سازوکارهای چندجانبه گرایی از جمله توافق هسته‌ای ایران بازگردد.به گزارش ایرنا، فدریکا موگرینی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان افزود: چهار سال گذشته برای امریکایی‌ها و اروپایی‌هایی که شاهد بودند آن دموکراسی بزرگ ارزش‌های بنیادین خودش را زیر پا گذشته و نادیده گرفته است، دشوار بود. وی ابراز اطمینان کرد که بازگشت به این ارزش‌ها و به طور کلی چندجانبه‌گرایی و سازوکارهای بین‌المللی اولویت اول دولت جدید جو بایدن خواهد بود.وی گفت، امیدوارم که با پیروزی بایدن دولتی در امریکا روی کار آید که به رویکرد برد-برد بازگردد.

8 ملوان ایرانی زندانی در تانزانیا آزاد شدند

 شنیدیم که، رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد چابهار گفت: هشت ملوان ایرانی ساکن سیستان و بلوچستان پس از چهار سال تلاش و رایزنی در دارالسلام تانزانیا آزاد و در مسیر بازگشت به میهن اسلامی ایران هستند.حمیدرضا طوسی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: این ملوانان ایرانی ساکن سیستان و بلوچستان حدود چهارسال پیش توسط گارد ساحلی کشور تانزانیا دستگیر و زندانی شدند.وی بیان کرد: بعد از این موضوع و با پیگیری‌های به عمل آمده توسط وزارت امور خارجه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در دارالسلام و دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزادچابهار این هشت ملوان بزودی به میهن اسلامی بازمی‌گردند. وی ادامه داد: با آزاد شدن این ملوانان و برگشت آنان به کشور حدود ۲۲ صیاد زندانی در آن کشور داریم که امیدواریم پیگیری‌های بعمل آمده موجب تسریع در فرآیند رسیدگی قضایی به پرونده آنان و شاهد آزادی همه ملوانان باشیم.

انتقاد از ارزانی اینترنت

 با خبر شدیم که، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، از سیاست و تلاش دولت برای جلوگیری از گران شدن هزینه اینترنت انتقاد کرد. مسلم معین در این برنامه پیرامون دلایل توسعه نیافتن مطلوب شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه اراده‌هایی در مقابل این مسأله وجود دارد، گفت: «دولت فقط یکجا در برابر گرانی، قاطع ایستادگی کرد، آن هم گرانی «اینترنت» بود. کاش برای سایر کالاها هم همین طور ایستادگی می‌کرد.» به گزارش «ایران»، او درحالی دولت را متهم به جلوگیری از گرانی ترافیک اینترنت به نفع پیام‌رسان‌های خارجی کرد که در حال حاضر بر اساس قانون هزینه ترافیک خارجی دو برابر ترافیک داخلی محاسبه می‌شود و مشخص نیست چه میزانی از گرانی مورد نظر رئیس سازمان فضای مجازی بسیج بوده است. مسلم معین در ادامه در استدلالی کاملاً متفاوت گفت که یکی از موانع توسعه شبکه ملی اطلاعات شرکت‌های واسطه خدمات دهنده در حوزه اینترنت هستند که می‌خواهند با جلوگیری از توسعه این شبکه مانع ارزان شدن اینترنت شوند. رئیس سازمان فضای مجازی بسیج سپس با دفاع از طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های بومی، متهم کردن مجلس یازدهم به تقویت فیلترینگ را نادرست دانست و از اینکه گفته شود مردم به پیام رسان‌های داخلی اعتماد ندارند، انتقاد کرد و گفت: «این به غلط از جانب همه مردم حرف زدن است.»

پاسخ مجمع محققین و مدرسین به جامعه مدرسین

 دست آخر اینکه، چندی پیش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی بیانیه‌ای که به امضای آیت‌الله  محمد یزدی رسیده بود، اظهارات کمال حیدری یکی از روحانیون حوزه علمیه قم را رد و تأکید کرد که راهی که وی پیش‌گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی ندارد. حالا مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای در انتقاد به شیوه مواجهه و برخورد نامناسب بعضی از حوزویان با نظرهای غیر مشهور بعضی از فقها نوشت: چیزی که حوزه‌های علمی اسلامی بالاخص شیعی را از حوزه‌های دینی و فرهنگی همانند کلیسا در قرون وسطی جدا می‌کند این است که ارباب کلیسا اجازه اندیشیدن را به جز آنچه بزرگان کلیسا می‌گفتند به کسی نمی‌دادند و تفتیش عقاید از برنامه‌های جاری و جدی کلیساها بود. با وجود این، در بعضی از دوره‌ها رواج شیوه تکفیر و تحقیر دگراندیشان و آزاداندیشان و مخاصمه به جای مفاهمه میان فقیهان، فیلسوفان، عارفان، اخباریان و اصولیان، تمدن اسلامی را رو به افول برد. در آن زمان بعضی‌ها خود را حق پنداشتند و کفر و گمراهی به دیگران نسبت دادند. به گزارش جماران، این تشکل روحانی افزوده است: اگر حوزه‌ها بخواهند روش بالندگی و فرازندگی خود را حفظ نمایند، باید گفت‌وگو را بر تحکم و هیاهو حاکم کنند و مرجع خاص فکری و سیاسی برای صاحبان اندیشه تعیین ننمایند‌؛ چیزی که در این ایام متأسفانه بعضی از حوزویان و بعضی از تشکل‌های حوزوی به آن متوسل شده و به جای بحث استدلالی به طرد و تخطئه یکی از فقها پرداخته و درصدد تعیین مرجع فکری و سیاسی خاصی برای حوزه‌ برآمده‌اند! در حالی که این برخلاف روش مراجع پیشین و مرحوم امام خمینی(ره) است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7488/3/559900/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها