شاخصه‌های حکمرانی خوب به روایت رئیسی



رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم تبیین شاخص‌های حکمرانی بر اساس مبانی اسلامی و وجه تمایز آن با مبانی نظری غرب، گفت: غربی‌ها با تشویق کشور‌ها به پیوستن به قرارداد‌ها و نزدیک شدن به معیار‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی تعریف شده از سوی آنها، می‌خواهند حکومت‌ها را با نظام حکمرانی مورد نظر خود منطبق کنند.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، سید ابراهیم رئیسی که از طریق ارتباط تصویری در آیین افتتاحیه دومین همایش علمی تبیین حکمرانی اسلامی سخن می‌گفت، بر ضرورت آینده پژوهی درباره ابعاد و پیچیدگی‌های حکمرانی در نظام جهانی و تبیین شاخصه‌های حکمرانی در تراز اسلامی تأکید کرد.
رئیس قوه قضائیه از عقلانیت، مشارکت، حقوق مساوی، مسئولیت‌پذیری و شفافیت به عنوان برخی از شاخصه‌های یک حکمرانی خوب یاد کرد و گفت: این شاخص‌ها باید مورد مطالعه قرار گیرد تا چیستی و معنا و مفهوم هر یک از آن‌ها به خوبی درک شود. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر لزوم طراحی نظامی مبتنی بر فقه، شریعت و حکمت، گفت که در طراحی این نظام باید اصول تغییرناپذیری همچون معنویت، عقلانیت، اخلاق، عدالت، آزادی و استقلال مورد توجه قرار گرفته شوند.
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: در شکل گیری دولت اسلامی باید به پیوند ارزش‌ها با روش‌ها توجه شود تا هر ابزاری برای حکمرانی مورد استفاده قرار نگیرد. رئیس دستگاه قضا از عقلانیت، معنویت و مردم باوری به عنوان شاخصه‌های مهم در حکمرانی ولایی یاد کرد و گفت: وقتی ما از مردم باوری سخن می‌گوییم، تأکید ما مبتنی بر نگاه امامین انقلاب اسلامی به مردم است که نقش مردم را مهم و خواست و رأی آن‌ها را تعیین کننده می‌دانستند؛ نه امری تشریفاتی.
رئیس قوه قضائیه همچنین صبح دیروز در آیین شکرانه بهره‌برداری از ۱۵۰ هزار اشتغال ایجاد شده توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سال ۹۹،  حاضر شد و از تلاش‌های این ستاد در حوزه اشتغال و تولید تقدیر کرد و آن را تحقق منویات مقام معظم رهبری دانست.
رئیسی با بیان اینکه «فقر محصول بی‌عدالتی اجتماعی است»، تصریح کرد: راهکار مقابله با فقر و فساد و تبعیض، اجرای عدالت است و فقر با عدالت گستری کاملاً از بین می‌رود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7488/2/559904/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها