‌به نام تاریخ




21 آبان
دویست و سی‌وهفتمین روز از سال پر از نام‌های بزرگ و سرشناس هنر و ادبیات ایران و جهان است که امروز سالروز تولد یا درگذشت‌شان است.
تولدها
نیما یوشیج: پدر شعر نو فارسی سال 1276 در چنین روزی به دنیا آمد. نیما یوشیج از کودکی و با تشویق یکی از معلم‌هایش شعر می‌گفت و اولین اشعارش در سبک خراسانی بودند اما سال 1300 منظومه «قصه رنگ پریده» از او در هفته نامه قرن بیستم میرزاده عشقی منتشر شد که به‌دلیل سبک جدیدش مخالفان زیادی داشت. پس از آن شعر «ای شب» را سرود اما با شعرهای «ققنوس» و «غراب» تحولی در شعر فارسی ایجاد کرد. مجموعه شعر «افسانه» اثر ماندگار یوشیج است که مانیفست شعر نو فارسی هم محسوب می‌شود و عبارت «شعر نو» را هم خودش برای سبکش انتخاب کرد. مجموعه اشعار «مانلی»، «شعر من»، «شهر شب و شهر صبح» و «ناقوس قلم انداز» و داستان‌های «مرقد آقا» و «کندوهای شکسته» از آثار چاپ شده نیما یوشیج هستند. او سال 1338 درگذشت.
لئوناردو دی کاپریو: بازیگر امریکایی و مطرح سینما امروز 46 ساله می‌شود. لئوناردو دی کاپریو کارش را از سال 1989 و با بازی در یک سریال تلویزیونی آغاز کرد و سال 1991 با فیلم ترسناک «مخلوقات 3» وارد سینما شد. یک سال بعد توسط رابرت دنیرو برای بازی در فیلم «زندگی این پسر» انتخاب شد و سال بعد از آن با بازی در «چه چیزی گیلبرت گریپ را می‌خورد» درخشید و مطرح شد. اما سال 1997 و بازی در فیلم «تایتانیک» دی کاپریو را به اوج شهرت رساند هرچند که خودش چندان به آن علاقه نداشت. پس از آن فیلم‌هایی مثل «ساحل» را بازی کرد که مورد توجه قرار نگرفت اما حضورش در فیلم «اگه می‌تونی منو بگیر» و «دار و دسته نیویورکی‌ها» مسیر تازه‌ای در کارش ایجاد کرد. «هوانورد»، «رفتگان»، «الماس خونین»، «مجموعه دروغ ها»، «جاده انقلابی»، «جزیره شاتر»، «جنگجوی آزاد شده»، «گتسبی بزرگ»، «گرگ وال استریت»، «بازگشته» و «روزی روزگاری در هالیوود» فیلم‌های بعدی دی کاپریو بودند که در همه آنها درخشید.
کورت ونه گات: نویسنده امریکایی که با «سلاخ خانه شماره پنج» او را می‌شناسیم سال 1922 در چنین روزی متولد شد. کورت ونه گات در جنگ جهانی دوم حضور داشت و به دست نیروهای آلمانی اسیر شد. پس‌از بازگشت به امریکا و مدتی کار کردن به‌عنوان تبلیغات چی اولین کتابش را با نام «پیانوی خودنواز» در سال 1951 منتشر کرد و پس از آن فقط نویسندگی را ادامه داد. «سیرن‌های تایتان»، «شب مادر»، «گهواره گربه»، «سلاخ خانه شماره پنج»، «صبحانه قهرمانان» و «مجمع الجزایر گالاپاگوس» از مشهورترین رمان‌های ونه گات هستند. او مجموعه داستان‌های «قناری در خانه گربه»، «به خانه میمون خوش آمدید» و «خدا حفظتان کند دکتر که وارکیان» را هم نوشت و منتشر کرد. ونه گات که شاهد بمباران شهر درسدن آلمان در جنگ جهانی بود تحت تأثیر این اتفاق چندین بار خودکشی کرد و سال 2007 به علت صدمه مغزی ناشی از سقوط درگذشت.
    سالروز تولد فئودور داستایوفسکی نویسنده روس، کارلوس فونتس نویسنده مکزیکی، مهری مهرنیا بازیگر، دمی مور بازیگر، استنلی توچی بازیگر، شهلا آبنوس داستان نویس، داریوش اسدی کیارس شاعر، معصومه چاوشی داستان نویس، ندا هدایتی فرد شاعر، علی اصغر راسخ راد کارگردان و ملیکا شریفی نیا بازیگر هم امروز است.
درگذشت‌ها
روح‌الله خالقی: موسیقیدان و آهنگساز سرود «ای ایران» سال 1344 درگذشت. روح‌الله خالقی متولد سال 1285 بود و به‌دلیل علاقه خانواده‌اش به موسیقی از کودکی با این هنر آشنا شد. ساز ویولن را از یکی از اقوام پدرش آموخت و از سال 1302 به مدرسه عالی موسیقی رفت و آنجا زیرنظر علینقی وزیری این ساز را جدی‌تر دنبال کرد. در سال آخر تحصیلش ارکستر ایرانی کافه بلدیه شهرداری تهران را تشکیل داد و پس‌از آن به رادیو ایران رفت و رئیس شورای موسیقی رادیو شد. از خالقی قطعاتی مانند «رنگارنگ»، «آه سحر»، «بوی جوی مولیان»، «حالا چرا» و تصنیف‌های «یار رمیده»، «هستی عاشقان»، «لاله خونین» و «امید زندگی» و «شب هجران» به جا مانده است. حسین گل گلاب پس از دیدن صحنه کتک خوردن سرباز ایرانی از سرباز انگلیسی با ناراحتی ماجرا را برای خالقی تعریف کرد و گفت شعری درباره آن می‌گوید و خالقی گفت برایش آهنگ می‌سازد و بنان هم همان جا اعلام کرد که آن را می‌خواند و به این ترتیب سرودی که به ثبت ملی رسیده توسط خالقی ساخته شد.
    جمشید لایق بازیگر و هرمز میلانیان زبان شناس هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7488/20/559930/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها