روحانی در اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای:

اکنون نوبت رهبران جدید امریکاست


گروه سیاسی / رئیس جمهوری کشورمان روز گذشته در بیستمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای که به میزبانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و به صورت مجازی برگزار شد، سخنرانی کرد.
حضور روحانی در این اجلاس مجازی در حالی بود که جمهوری اسلامی ایران از سال 1384 تاکنون به عنوان عضو ناظر در سازمان شانگهای پذیرفته شده است و پذیرش درخواستش برای عضویت در آن همچنان در ابهام است. اگرچه «باختیر حکیموف» نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای اعلام کرده است که موضوع عضویت ایران در دستور کار بیستمین اجلاس این سازمان قرار دارد.
بر همین اساس روحانی در سخنرانی خود با اشاره به سیاست‌های اصولی ایران در تقویت حسن همجواری، ایجاد اعتماد و گفت‌و‌گو با همسایگان در حوزه‌هایی چون اوراسیا، خلیج‌فارس، جنوب و غرب آسیا تأکید دارد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین مجاری انتقال انرژی و یکی از شاهراه‌های مواصلاتی در منطقه با برخورداری از منابع غنی انرژی، دسترسی به دو دریای مهم و موقعیت سوق‌الجیشی بی‌نظیر، قادر به تأمین نیازهای زیربنایی بسیاری از کشورهای منطقه و اعضای سازمان شانگهای است. او همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران به همکاری با شرکای خود و سازمان همکاری شانگهای جهت مقابله مؤثر با تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر ادامه خواهد داد.
روحانی همچنین ارائه ابتکار صلح هرمز (HOPE)؛ مشارکت در روند صلح آستانه، حمایت از صلح و ثبات در افغانستان و تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های چند جانبه بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را نمونه‌هایی از توجه جمهوری اسلامی ایران به مشارکت و همکاری برای حصول به امنیت پایدار در منطقه و جهان اعلام کرد.
مقابله با چالش مشترک کرونا نیازمند اتخاذ رویکرد واحد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در این سخنرانی به تشریح مخاطرات پیش روی جهان امروز پرداخت و گفت: از یک سو، همه‌گیری ویروس کرونا علاوه بر تهدید جدی جان انسان‌ها، تأثیرات عمیق و مخربی بر اقتصاد کشورها و بویژه معیشت مردم گذاشته است و از سوی دیگر، تعقیب سیاست یکجانبه‌گرایانه و نادیده گرفتن احترام به حقوق و نهادهای بین‌المللی از سوی امریکا، تلاش مضاعف کشورهای هم‌اندیش در سطح جهان برای تقویت همکاری و تشکیل جبهه‌ای واحد برای فائق آمدن بر هر دو چالش‌ را بیش از پیش ضروری ساخته است.
وی با تأکید بر اینکه برای مقابله با چالش مشترک همه‌گیری کووید19، نیاز به اتخاذ یک رویکرد واحد و منسجم از سوی کشورهای سازمان همکاری شانگهای، در هماهنگی با سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی برای اطمینان از دسترسی کامل، آزادانه و منصفانه مردم منطقه و جهان به خدمات بهداشتی و تجهیزات پزشکی با هدف مقابله بهتر با این بیماری وجود دارد، افزود: در همین جهت جمهوری اسلامی ایران کمک‌های انسان‌دوستانه را برای بهبود شرایط در برخی از کشورهای منطقه ارائه کرده است. همچنین این آمادگی را داریم تا در مسیر مبارزه با کووید 19 با کشورهای عضو سازمان، تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم.
آمادگی ایران برای هرگونه اقدام علیه تروریسم و افراط‌گرایی
روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از اصول محوری همکاری‌های کشورهای منطقه و اعضای شانگهای، مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی است و جلوگیری از توسعه ایدئولوژی خشونت و افراط‌گرایی و مقابله دسته جمعی با جریان‌ها و نهادهای تولید و انتشار تفکرافراطی‌گری در منطقه در کنار شناسایی کانون‌های شکل‌گیری، حامیان و منابع مالی گروه‌های تروریستی، از مهم‌ترین رسالت‌های مشترک سازمان همکاری شانگهای در حوزه امنیت دسته جمعی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به سال‌ها تجربه خود در مبارزه گسترده با گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام و مبارزه علیه جریانات تروریستی و افراط‌گرایی اعلام می‌نماید.
او با اشاره به ترور سردار سلیمانی یکی از بزرگترین فرماندهان ایران در مبارزه با تروریسم توسط به‌وجود آورندگان و حامی اصلی جریانات تکفیری افزود: با وجود این ما همچنان مصمم‌ هستیم تا سرکوب کامل گروه‌های تروریستی افراط‌گرا، و پایان دادن به اشغالگری بیگانگان، به راه خود ادامه دهیم.
استقبال از پایان درگیری‌های نظامی در قره‌باغ
رئیس جمهوری کشورمان در ادامه با بیان اینکه ایران به‌عنوان همسایه دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان و با تکیه بر اشتراکات فراوان تاریخی با مردم منطقه، از تصمیم اخیر مقامات این دو کشور با وساطت فدراسیون روسیه برای پایان دادن به درگیری‌های نظامی و شروع فرآیند حل و فصل دیپلماتیک ابراز خرسندی می‌نماید، افزود: امیدواریم که دو کشور بتوانند اختلافات خود را در فضای صلح‌آمیز و در چارچوب حقوق بین‌الملل حل و فصل نمایند.
روحانی در این باره ادامه داد: در این راستا ایران طرح صلحی به منظور برقراری آتش‌بس و ایجاد صلح ارائه نمود و همچنین رایزنی‌های فشرده‌ای با طرفین درگیری و سایر کشورهای ذینفع به عمل آورده و از هرگونه تلاشی جهت کاهش تنش و اختلافات و برقراری ثبات، امنیت و صلح پایدار و عادلانه در این منطقه استقبال می‌نماید.
تشریح مزیت‌های استراتژیک ایران در منطقه
رئیس جمهوری سپس با بیان اینکه سیاست خارجی ایران همواره مبتنی بر حسن همجواری، همزیستی مسالمت‌آمیز و توسعه روزافزون روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان و کشورهای دوست با هدف توسعه و رشد اقتصاد منطقه استوار بوده و در این جهت ابتکاراتی را پیشنهاد و از ابتکارات کشورهای دوست نیز استقبال کرده‌اند، گفت: ضرورت دارد در مسیر ارتقای رفاه و معیشت ساکنان منطقه، توسعه پایدار و فقرزدایی در منطقه، از فرصت همکاری‌های مشترک، بهره‌برداری حداکثری به عمل آید.
او گسترش خطوط انتقال انرژی و توسعه مسیرهای مواصلاتی در منطقه را از مهمترین ساز و کارهای همکاری در منطقه دانست و در بیان مزیت‌های راهبردی ایران برای کشورهای منطقه گفت: موقعیت جغرافیایی ایران در کریدورهای مختلف و بویژه کریدور شمال – جنوب فرصت بسیار بااهمیت و پایداری برای توسعه ارتباطات فراقاره‌ای و رهایی از برخی محدودیت‌های ژئوپلیتیک برای کشورهای دوست در این سازوکار می‌باشد. خوشحالم به اطلاع برسانم که به زودی با تکمیل مسیر ریلی رشت – بندرانزلی در حاشیه دریای خزر، مسیر ریلی کریدور شمال جنوب به واقعیت پیوسته و ظرفیت‌ عظیمی را برای حمل و نقل ترانزیتی ایجاد خواهد کرد. به علاوه ما در تلاش هستیم ساخت مسیر ریلی رشت– آستارا را نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم و اتصال ریلی یکپارچه از خلیج‌فارس تا روسیه و شمال اروپا را فراهم آورده و یکی از نیازهای مهم بین‌المللی را تحقق بخشیم.
روحانی در ادامه افزود: همچنین در چند هفته آینده، راه‌آهن خواف-هرات که از محل کمک‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است، افتتاح خواهد شد. این راه‌آهن هدیه و کمک بسیار ارزشمندی برای کمک به خروج افغانستان از بن‌بست خواهد بود. ادامه این مسیر از هرات به مزارشریف می‌تواند ضمن کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای دسترسی سهل و کم‌هزینه به آب‌های آزاد و اروپا، بازار جمهوری اسلامی ایران و خاورمیانه را نیز در دسترس آنها قراردهد.
رهبران جدید در امریکا پیام ملت خود را به خوبی درک کنند
رئیس جمهوری کشورمان از فرصت سخنرانی در اجلاس شانگهای برای بیان دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در نقد قلدرمآبی امریکا و توقعی که از رهبران جدید این کشور وجود دارد، استفاده کرد و گفت: در سال‌های اخیر چندجانبه‌گرایی اقتصادی و سیاسی مورد تهدید جدی قرارگرفت و دولت امریکا با قلدرمآبی تمام درصدد اعمال سیاست‌ها و قوانین داخلی خود بر نظم جهانی و کشورهای دارای استقلال سیاسی برآمد. نتایج انتخابات امریکا نشان داد که نه تنها جهان مخالف سیاست‌های نادرست دولت کنونی ایالات متحده است، بلکه مردم امریکا نیز از این سیاست‌ها به ستوه آمده‌اند. ملت امریکا واکنش جهان به قلدرمآبی، قانون‌گریزی، نقض تعهدات بین‌المللی، تهدید و تحریم دیگر ملت‌ها را به خوبی شنید و تصمیم به تغییر گرفت.
او با بیان اینکه نتیجه انتخابات امریکا نشان می‌دهد کشوری که مدام در حال استفاده از تهدید، تحریم و چماق باشد و با زبان زور با دیگر ملت‌ها سخن گوید، سیاست خارجی آن حتماً راه خود را گم کرده است، افزود: اکنون نوبت منتخبان و رهبران جدید در ایالات متحده امریکاست که پیام ملت خود را به خوبی درک کنند و این اراده به تغییر را در سیاست خارجی خود و رابطه با دیگر کشورها و ملت‌ها عملی سازند. بازگشت به قانونمداری، مقررات و تعهدات شناخته شده بین‌المللی، احترام به حقوق ملت‌ها و جبران خسارت وارده از الزامات ترمیم اعتبار جهانی امریکاست.

بــــرش
پوتین نگران انتقال تروریست‌ها از سوریه به کشورهای دیگر

در نشست مجازی که با سخنرانی پوتین رئیس جمهوری روسیه آغاز شد؛ سران سازمان همکاری شانگهای، رهبران و سران هشت کشور عضو شامل روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان ازبکستان و چهار کشور ناظر شامل ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان و همچنین مسئولان سازمان‌های بین‌المللی حضور داشتند.
در این اجلاس که روسیه ریاست دوره‌ای آن را به عهده دارد، وضعیت فعلی و چشم‌اندازهای توسعه همکاری سازمان همکاری شانگهای بحث و مهم‌ترین موضوعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تبادل نظر رؤسای جمهوری کشورهای عضو اصلی و ناظر قرار گرفت. رئیس جمهوری روسیه در سخنان خود با اشاره به توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: آنچه در منطقه قره‌باغ می‌گذرد، یک تراژدی بزرگ است. امیدوارم اقداماتی که صورت می‌گیرد منجر به برقراری صلح در این منطقه شود. به گزارش ایرنا، پوتین افزود:  وضعیت بی ثبات خطرناک در خاورمیانه و شمال آفریقا ادامه دارد. رویارویی مسلحانه در لیبی و یمن و باقی مانده ستیزه‌جویان در بخشی از سوریه، منبعی برای انتشار خطر تروریستی و قاچاق مواد مخدر و سلاح شده‌اند. بدیهی است که انتقال تروریست‌ها در خارج از محدوده‌ای از سوریه به کشورهای دیگر قابل توجه است و این مسأله موجب تشدید مناقشه‌ها می‌شود. پوتین در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که در دوره ریاست روسیه بر سازمان همکاری شانگهای، به این نکته توجه شد که همه کشورهای عضو سازمان شانگهای علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های سودمند در عرصه‌های اقتصادی، بازرگانی، اقتصاد دیجیتالی، فناوری‌های پیشرفته، نوآوری‌ها، حمل و نقل، امنیت انرژی و تولیدات صنعتی هستند.
وی با اشاره به لزوم توسعه همکاری‌ها بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شرایط شیوع همه‌گیر کرونا خاطرنشان کرد که بسته‌ای از اسناد همکاری برای تعمیق تعامل بین کشورهای عضو در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و انسانی تنظیم شده است.
پوتین همچنین ایجاد یک سیستم برای تبادل روش‌های درمانی ویروس کرونا بین کشورهای عضو سازمان شانگهای را پیشنهاد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7488/1/559936/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها