پیام «ترامپ» به رقیب پیروز با اخراج وزیر دفاع


زهره صفاری/ «دونالد ترامپ» دو روز پس از اعلام پیروزی رقیب دموکراتش در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در پیامی توئیتری اخراج وزیر دفاعش را اعلام و سرپرست هفتاد و چند روزه پنتاگون را نیز معرفی کرد.
به‌گزارش «گاردین»، این اخراج که «ترامپ» آن را به‌دلیل استفاده از همه ظرفیت‌های نیروهایش اعلام کرد، در حالی انجام شد که تیم حقوقی رئیس جمهوری شکست خورده امریکا با مجوز دادستان عالی، بدون اسناد متقن پرونده تقلب در انتخابات را در برخی ایالت‌ها به جریان انداخته‌اند.اما به گفته کارشناسان این اخراج، گرچه در پی تشدید اختلافات چند وقت اخیر «ترامپ» و وزیر دفاعش «مارک اسپر» 56 ساله اتفاق افتاد و تحلیلگران «نیویورک تایمز» احتمال وقوع آن را در صورت پیروزی «ترامپ» در شمارش مجدد آرا پیش‌بینی کرده بودند، نشانه‌ای بود تا به «بایدن» و تیم همراهش ثابت کند که نه تنها راه دشواری در تفویض قدرت خواهند داشت که دردسرهای آنها چه در حوزه داخلی و چه خارجی از ژانویه بیشتر خواهد شد.
اما گزینه جانشینی او «کریستوفر میلر» از نظر قانونی نمی‌تواند در این سمت قرار بگیرد چراکه «دیوید نورکوییست» معاون وزیر دفاع همچنان سر کار است و همچنین یکی از شرایط انتخاب وزیر دفاع، دوری 7 ساله او از سمت‌های نظامی است که «میلر» این شرایط را ندارد. با این حال به نظر می‌رسد ترامپ به رأی کنگره برای تأیید گزینه منتخبش اطمینان دارد.
«اسپر» سومین وزیر دفاع دولت «ترامپ» است که پس‌از استعفای «جیمز ماتیس» و جانشینش «پاتریک شاناهان»، از کابینه او کنار گذاشته شده است. اما آنچه «ترامپ» را به اخراج وزیر دفاعش در این روزهای شکست ترغیب کرد به‌دلیل اختلاف نظرهای «اسپر» با او بود. اختلاف اصلی آنها از مخالفت چند ماه قبل وزیر دفاع برای اعزام ارتش در برخورد با تظاهرات‌های جنبش سیاهپوستان رقم خورد. یکی دیگر از موارد اختلاف رئیس سابق پنتاگون و ترامپ نیز بر سر برداشتن نام فرماندهان و شخصیت‌های حامی برده‌داری از پایگاه‌های نظامی امریکا بود که با مخالفت رئیس جمهوری، وزیر دفاع را با طرح لایحه‌ای از راه‌های قانونی در این مسیر قرار داد. اما شاید مهم‌ترین دلیل خشم «ترامپ» علیه «اسپر» به مصاحبه بعد از انتخابات او مربوط باشد؛ جایی که او اعلام کرد به همه مخالفت‌هایش با ترامپ افتخار می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7488/1/559941/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها