اخـــــــــبار




در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی صورت گرفت
صعود ایران به رتبه دوم «اقتصاد نوآور»

معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد ایران در هفت شاخص کلی و از بین ۱۳۱ کشور جهان، رتبه ۶۷ جهانی و رتبه دوم در اقتصاد نوآور در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی را به دست آورده است. به گزارش ایرنا مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود برگرفته از نمایه نوآوری جهانی ۲۰۲۰ (GII ۲۰۲۰) که به بررسی کشورهای دنیا از منظر نوآوری پرداخته، سه کشور برتر در هر منطقه را مشخص کرده است. در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، ایران پس از هند و بالاتر از قزاقستان دومین کشور نوآور منطقه است. کشورهای سوئیس، سوئد، امریکا، بریتانیا، هلند، دانمارک، فنلاند، سنگاپور، آلمان و کره جنوبی به ترتیب ۱۰ کشور اول دنیا در حوزه اقتصاد نوآورانه هستند. بهزاد احمدی معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص این گزارش گفت: بابت موفقیت‌هایی که در حوزه آی. سی. تی و اقتصاد نوآورانه کسب شده است باید به وزارت ارتباطات تبریک گفت، چراکه این رتبه حاصل تلاش جدی چند سال اخیر آنها در کنار دیگران در بسط اقتصاد دیجیتال و مبتنی بر فناوری‌های راهبردی نوظهور است. معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: گزارش مجمع جهانی اقتصاد برگرفته از گزارش معتبری است که هر ساله با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، دانشگاه کرنل و مؤسسه مدیریت بازرگانی اروپا (INSEAD) تدوین و منتشر می‌شود. برای بررسی و رتبه‌بندی اقتصادهای نوآور جهان در این گزارش، شیوه‌نامه خوبی تهیه شده است. بر اساس این شیوه‌نامه، دو زیرنمایه ورودی‌ها و خروجی‌ها تعریف شده است که میانگین آن‌ها، رتبه نوآوری جهانی کشورها را مشخص می‌کند. او در توضیح این نمایه‌ها گفت: زیرنمایه بخش ورودی‌ها با پنج شاخص نهادها، سرمایه انسانی و تحقیق، کیفیت زیرساخت‌ها، تخصصی بودن بازار و تخصصی بودن کسب‌وکارها به بررسی کشورها می‌پردازد که نتایج آن نشان می‌دهد کدام عناصر اقتصاد ملی، فعالیت‌های نوآورانه را ممکن ساخته‌اند. معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخش دوم مربوط به زیرنمایه بخش خروجی‌ها با دو شاخص بازده فناوری و دانش و بازده خلاقانه است که در آنها خلق دانش و دارایی‌های فکری مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر حسب این هفت شاخص که خود زیرشاخص‌های متعددی را در بر می‌گیرد ۱۳۱ اقتصاد دنیا بررسی شده و در این بین ایران رتبه ۶۷ جهانی را کسب کرده است. احمدی افزود: نکته حائز اهمیت رتبه خوب ایران در دو شاخص ورودی سرمایه انسانی و زیرساخت‌ها اعم از آی. سی. تی. و نیز دو شاخص خروجی تولید دانش و ارائه کالاها و خدمات خلاقانه است که در اینجا هم باز بخش آی. سی. تی و خدمات مبتنی بر آن نقش مهمی ایفا کرده‌اند. وی در ادامه افزود: با توجه به تحریم‌های شدید و فشار حداکثری اعمال شده علیه ایران که بیش از هر چیز بخش تحقیق و توسعه را تحت تأثیر قرار داده است، کسب این رتبه بسیار حائز اهمیت و دستاوردی برای کشور، نهادها، افراد و شرکت‌های دخیل است. بر خلاف رکود دیگر بخش‌های اقتصادی کشور، امسال اقتصاد دیجیتال توانسته با رشد خود، سهم۶.۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی(GDP) را به خود اختصاص بدهد که هسته این اقتصاد دیجیتال و لایه پلتفرمی آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعلق دارد و این رشد در رتبه‌ دوم ایران تأثیر بسزایی داشته است.

 سازندگان واکسن کرونا زیر تیغ هکرها

مایکروسافت در گزارشی اعلام کرد که هکرها در روسیه و کره‌شمالی هفت شرکت برجسته را که در زمینه ساخت واکسن کووید۱۹ و تحقیقات درمانی فعالیت می‌کنند، هدف گرفته‌اند. به‌گزارش ایسنا، مایکروسافت در یک پست وبلاگ اعلام کرد که چندین حمله سایبری در ماه‌های اخیر انجام شده که شرکت‌های داروسازی بزرگ و محققان واکسن در امریکا، کانادا، فرانسه، هند و کره جنوبی را هدف گرفته اند. طبق این گزارش عمده این حملات دفع شده‌اند اما مایکروسافت به شرکت‌ها یا محققانی که هدف قرار گرفته‌اند، اشاره‌ای نکرد. گزارش مایکروسافت جدیدترین اطلاعات درباره تلاش هکرها برای سرقت اطلاعات مربوط به تلاش‌های پزشکی برای مبارزه با همه‌گیری ویروس کروناست. امریکا امسال چین و روسیه را متهم کرد تلاش می‌کنند تحقیقات در زمینه کووید۱۹ را به سرقت ببرند. در مواردی که مایکروسافت توضیح داده، هکرهای کره شمالی ایمیل‌های فیشینگی ارسال می‌کنند که وانمود می‌کنند از سوی سازمان جهانی بهداشت ارسال شده‌اند در حالی که هکرهای روسی تلاش کرده‌اند با استفاده از هزاران یا میلیون‌ها تلاش سریع، وارد اکانت افراد شوند. مایکروسافت اعلام کرد ما به همه سازمان‌هایی که هدف حمله قرار گرفتند، اطلاع دادیم و جایی که حملات موفقیت‌آمیز بود، به کمک شتافتیم. در این بین، شرکت بایو آن تک که با همکاری شرکت فایزر در حال ساخت یک واکسن کووید۱۹ است، در واکنش به یک گزارش اعلام کرد سیستم‌های آی‌تی یا سرورهای این شرکت هدف هیچ حمله باج افزاری قرار نگرفته‌اند. بیزنس اینسایدر به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود سرورهای بایو آن تک در سپتامبر هدف حمله سایبری قرار گرفته و بخش‌هایی از سرورهایش توسط باج افزار ریوک رمزنگاری شده بود. بر اساس گزارش بلومبرگ، این شرکت آلمانی و همکاری امریکایی‌اش هفته گذشته اعلام کردند یافته‌های مقدماتی یک آزمایش گسترده نشان داده که واکسن آنها بیش از ۹۰ درصد در مقابله با عوارض کووید۱۹ مؤثر بوده است.

یک شرکت امنیت سایبری رژیم صهیونیستی ادعا کرد
نفوذ سایبری ایران به ۱۲ شرکت رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند یک باج افزار که بیش از ۱۲ شرکت را هدف گرفته در ایران توسعه یافته است.
به‌ گزارش مهر یک شرکت امنیت سایبری رژیم صهیونیستی به‌نام «چک پوینت» ادعا می‌کند نوع جدیدی از باج افزار را ردیابی کرده که در ایران توسعه یافته است. این باج افزار تازه «Pay۲Key» نام دارد و بیش از ۱۲ شرکت رژیم صهیونیستی را هدف گرفته که بین آنها یک شرکت حقوقی و یک شرکت بازی‌های رایانه‌ای نیز وجود دارد. هکرها با استفاده از پروتکل دسترسی به دسکتاپ از راه دور (RDP) کارمندان دورکار، اهداف خود را اجرایی کرده‌اند.
طبق تحقیقاتی که شرکت مدعی این خبر انجام داده، تعدادی که گرفتار این باج افزار شدند، تصمیم گرفتند تا باج مورد نظر را بپردازند و به این ترتیب پرداخت‌های انتقالی بین کیف پول‌های مجازی ردیابی شد.
به‌ نظر می‌رسد «Pay۲Key» یک باج افزار پیچیده باشد و بسیار سریع‌تر از شاخه‌های مشابه دیگر است. این باج افزار بسرعت مکانیسمی را اجرا می‌کند که بخش‌های قابل توجهی از شبکه قربانی را رمزگذاری می‌کند و پیامی را نشان می‌دهد که در صورت پرداخت نشدن باج، اطلاعات شرکت را فاش می‌کند. همچنین کارشناسان این شرکت ادعا می‌کنند هکرها از یک روش دوگانه اخاذی استفاده کرده‌اند. آنها نه تنها برای حذف رمز‌های ایجاد شده توسط باج افزار بلکه برای افشا نکردن اطلاعات به‌دست آمده، درخواست باج کرده‌اند. پیش از این نیز رسانه‌های خارجی اعلام کردند، ایران در سال‌ جاری حداقل ۲ بار به رژیم صهیونیستی حمله کرده که در یکی از آنها واحدهای توزیع برق این منطقه را هدف گرفته است.  این در حالی است که در ۳۰ اکتبر شرکت برق رژیم صهیونیستی قطعی برق در بسیاری از مناطق را تأیید اما تأکید کرد دلیل این خاموشی حمله سایبری نبوده است. مقامات سایبری رژیم صهیونیستی نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7491/17/560293/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها