ایران علیه ترور شهید فخری‌زاده یکصدا شد

پاسخ به جنایت در موقع مناسب


گروه سیاسی/ ایران در محکومیت ترور و تأکید بر ضرورت پاسخ مناسب و بموقع به عاملان و مسببان آن یکصدا شد. ترور شهید محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و مدیری که گفته می‌شود از پیشگامان حرکت علمی کشور برای تأمین تجهیزات مورد نیاز در مبارزه با کرونا بوده است واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت.
حسن روحانی، رئیس جمهوری در پیام تسلیت خود خطاب به حامیان خارجی ترورکنندگان این دانشمند ایرانی تأکید کرد: دشمنان ما بدانند با شهادت امثال شهید فخری‌زاده نه تنها خللی در اراده جوانان و دانشمندان در پیمودن مسیر رشد شتابنده علمی ایجاد نخواهد شد، بلکه عزم آنان در ادامه راه این شهید گرانقدر مصمم‌تر خواهد شد.او در این پیام ضمن ابراز همدردی با خانواده محترم شهید فخری‌زاده و تسلیت به جامعه علمی کشور و مردم انقلابی ایران گفت که بی‌تردید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ایثار و تلاش روزافزون و بهره‌گیری از همکاران و شاگردان این شهید والامقام جای خالی این دانشمند خدوم را پر خواهد کرد. رئیس جمهوری همچنین در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا با یادآوری نقش این دانشمند ایرانی در پژوهش‌های مربوط به مبارزه با کرونا و ساخت کیت‌های تشخیصی آن به ابعاد سیاسی این ترور و انگیزه مسببانش پرداخت و گفت: این ترور وحشیانه نشان می‌دهد دشمنان ما در هفته‌های پراضطرابی هستند، هفته‌هایی که احساس می‌کنند دوران فشار آنها کم می‌شود و شرایط جهانی تغییر می‌کند. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد شرایط نامطمئن در منطقه در هفته‌های باقی مانده از دولت ترامپ و تغییر جهت توجهات جهانی از ترور و ارعابی که این روزها در مناطق اشغالی به‌وجود آمده، تأکید کرد: همه اتاق‌های فکر و همه دشمنان ایران بخوبی بدانند ملت ایران و مسئولان کشور شجاع‌تر و غیور‌تر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند و مسئولان مربوطه به موقع مناسب پاسخ این جنایت را خواهند داد. روحانی در عین حال با بیان اینکه ملت ایران هوشمند‌تر و حکیم‌تر از آن هستند که در دام توطئه صهیونیست‌ها بیفتند، اظهار داشت: آنها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند، بدانند که ما دست آنها را از پیش خوانده‌ایم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خود دست پیدا کنند. روز گذشته همچنین محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پیامی به مناسب شهادت محسن فخری‌زاده تأکید کرد: ایادی این حرکت مزورانه با تلاش نیروهای نظامی و امنیتی بزودی شناسایی و پاسخ سخت و کوبنده ملت ایران را دریافت خواهند کرد. علی ربیعی سخنگوی دولت نیز ضمن تسلیت شهادت این دانشمند برجسته یادآور شد: دشمنان تروریست با توجه به فعل و انفعالات یک ماه اخیر اهدافی همچون برهم زدن آرامش روانی جامعه، ایجاد سردرگمی در استراتژی ایران، به هم زدن امنیت منطقه، به هم خوردن فضای امنیت جهانی باتوجه به تغییرات احتمالی آتی در سیاست‌های بین‌المللی را دنبال می‌کنند. ربیعی با تأکید بر اینکه این حق برای ملت ایران باقی است که براساس استراتژی مشخص معطوف به منافع و عزت ملی، پاسخی قاطع که تعیین کننده ابعاد، زمان و مکان آن خواهد بود، بدهد، گفت: قطعاً متجاوز تنبیه خواهد شد، اما نه در زمین بازی که او تعریف کند.
تأکید بر شناسایی و مجازات عاملان ترور
مسئولان قوای سه گانه کشور در پیام‌های خود ضمن تسلیت شهادت این دانشمند ایرانی بر پیگیری پرونده این ترور تا مشخص شدن عاملان و دادن پاسخ قاطع و کوبنده به این اقدام سبعانه تأکید کردند. سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در سخنانی با بیان اینکه «پیشرفت‌های هسته‌ای و دفاعی» کشور، خاری در چشم دشمنان این کشور است، «ترور» و «تحریم» را دو لبه یک قیچی توصیف کرد که دشمنان برای توقف ملت ایران در دست گرفته‌اند. او سپس در پیامی با اشاره به ترور رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و مراجع قضایی ذیربط را موظف کرد در اسرع وقت و با به کارگیری تمام توان اطلاعاتی در جهت شناسایی و دستگیری عناصر مزدور و جنایتکار، اقدام کرده و کلیه‌ دست اندرکاران این جنایت اعم از آمران، طراحان و مباشران، مورد محاکمه قرار گرفته و به سزای اعمالشان برسند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این شهادت در پیامی با بیان اینکه ملت ایران پاسخ قاطع و کوبنده خود را در زمان مناسب خواهند داد، خواستار شناسایی، دستگیری و اشد مجازات عوامل این حادثه تروریستی شد و افزود: امروز راه مماشات بسته است و انتقام گرفتن از آمران و عاملان این جنایت‌های بزرگ است که هزینه سنگین و غیرقابل بازگشت این ترورها را برای آنها مشخص خواهد کرد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز در پیامی با بیان اینکه این اقدامات کوردلانه خللی در عزم جدی ملت بزرگ ایران در دستیابی به پیشرفت و توسعه در حوزه‌های دفاعی که تأمین کننده مصالح و امنیت ملی کشورمان است، وارد نمی‌کند نوشت: لازم است دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ذی ربط با سرعت و دقت تمام نسبت به شناسایی و برخورد با عوامل این ترور جنایت‌آمیز اقدام و نتیجه را به اطلاع عموم مردم شریف ایران برسانند.درخواست مسئولان قوا برای دستگیری و مجازات عاملان ترور در حالی است که محمود علوی وزیر اطلاعات در پیام خود از آغاز شناسایی عناصر خودفروخته تروریست توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) خبر داد و تأکید کرد انتقام خون شهید از مسببان و هادیان این جنایت ددمنشانه گرفته خواهد شد.
حق انتقام برای ایران محفوظ است
مقامات دفاعی، نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نیز در پیام‌ها و موضع گیری‌های خود بر گرفتن انتقام خون شهید محسن فخری‌زاده دانشمند صنعت دفاعی کشور به‌عنوان حق مسلم ایران تأکید کردند. سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیام خود تأکید کرد: گروه های تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور بدانند که انتقام سختی در انتظار آنها خواهد بود. در پیام امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز آمده بود: دشمن تحمل دانشمندان کشور را ندارد و به شهادت رساندن دانشمندان، عمق کینه آنها را آشکارتر می‌کند.
همچنین امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش در واکنش به این ترور با تأکید بر اینکه دست جنایتکار امریکا، رژیم منحوس صهیونیستی و منافقین کوردل در این جنایت به وضوح و آشکارا دیده می‌شود، گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت این توطئه خبیثانه با قدرت اعلام می‌دارد، حق انتقام از دشمنان در هر عرصه دیگری برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است. سردار سلامی فرمانده کل سپاه هم در پیامی با محکوم کردن ترور شهید فخری‌زاده و تأکید بر اینکه قطعاً عاملان این جنایت بزرگ مجازات خواهند شد، گفت: راه شهید فخری‌زاده پرشتاب‌تر از قبل تداوم خواهد یافت.سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه نیز در واکنش به این ترور در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: دشمن عرضه جنگ مردانه با ایران را ندارد. مرگ اسرائیل نزدیک است. این آخرین دست‌وپا زدن‌های قلدرهای جهان و غارتگران بین‌المللی است. سردار محمد اسماعیل کوثری از فرماندهان سپاه نیز به جماران گفت: عکس‌العمل مردم اینچنین هست که باید ضرب شصتی به استکبار داده شود. مسئولین باید در این زمینه تصمیم بگیرند و اطلاع‌رسانی کنند. اما بحث مکان و زمانش می‌ماند برای مقطعی که بتوانند این کار را انجام بدهند. وی درباره اینکه برخی معتقدند اگر انتقام سختی که بعد از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی وعده دادیم عملی می‌شد جلوی چنین اتفاقاتی را می‌گرفت، افزود: ضرب شصتی نشان داده شد و قطعاً و یقیناً این موضوع هنوز تمام نشده و ضربه سخت بالاخره وارد خواهد شد. اما نمی‌توانیم بگوییم در مدت‌زمان کوتاهی که برخی افراد می‌گویند این کار انجام می‌شود. قطعاً فراموش نشده و ان‌شاء‌الله عملی خواهد شد.  سردار حسین دهقان مشاور فرمانده معظم کل قوا، سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی نیز از دیگر چهره‌های نظامی بودند که در پیام‌های خود پیرامون ترور و پاسخ حتمی به آن موضع گرفتند.
خون شهید سبب انسجام و اتحاد
پیام‌های متعدد مقامات و مسئولان کنونی و پیشین کشور از طیف‌های مختلف سیاسی نشان از آن داشت که تبعات چنین اقدامات کوردلانه‌ای بر خلاف انتظار عاملان و آمران‌شان می‌تواند به دلیلی برای انسجام و اتحاد بیشتر نیروهای سیاسی بینجامد. همصدایی که نتیجه بی‌تردید محکوم بودن تروریسم است. بر این اساس روز گذشته ایران شاهد سیلی از پیام‌های حاوی تسلیت و ابراز خشم بود که هر یک به ابعادی از این ماجرا اشاره داشتند. از محمدجوادظریف وزیر امورخارجه گرفته تا عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سید حسن خمینی یادگار امام(ره)، سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات، علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، پیروز حناچی شهردار پایتخت و...
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در توئیتی  به زبان چینی و با اشاره به ترور دانشمند برجسته کشورمان نوشت: « این وظیفه جامعه بین المللی است که مقابل چنین اقداماتی بایستد. به منظور حفظ صلح و ثبات منطقه و جهان، ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم است.
جامعه بین‌المللی را به محکومیت تروریسم دولتی و ایجاد اجماع در مقابل تنش و ماجراجویی در منطقه فرا می‌خوانیم.»
احزاب: راه شهید فخری‌زاده متوقف نمی‌شود
احزاب و گروه‌های سیاسی هم با صدور بیانیه‌هایی جداگانه این اقدام تروریستی را محکوم کردند.  حزب اعتدال و توسعه در بیانیه خود خاطرنشان کرده: بی‌شک تعیین زمان، مکان، سطح و شیوه پاسخ قاطع به تروریسم دولتی دشمنان، همچون رویدادهای مشابه در اختیار ایران است و این اطمینان وجود دارد که در پرتو وحدت و همدلی ملی و با در پیش‌گرفتن رهنمودهای داهیانه رهبری معظم انقلاب، دستگاه‌های مسئول مناسب‌ترین و کوبنده‌ترین پاسخ را به ددمنشان خواهند داد.
در بخشی از بیانیه مجمع روحانیون مبارز آمده: اگر حفاظت و مراقبت از چنین شخصیت‌هایی در اندازه لازم مورد اهتمام نبوده و مؤثر در کامیابی دشمن در این جنایت‌ها شده است بسیار پیش از اینها باید مسئولان مربوطه چاره‌اندیشی می‌کردند تا ملت در این روز بار دیگر در عزای فقدان عزیزی از تبار فرهیختگان که گرانیگاه‌های امنیت و نیز سربلندی کشور هستند ننشیند. حزب مردمسالاری هم در بیانیه خود تأکید کرده: به جناح‌های سیاسی کشور توصیه می‌کنیم در شرایط حساس و ویژه کنونی، شهادت این دانشمند گرانمایه‌ را دستمایه رقابت‌های گروهی و فرافکنی و اتهام زدن به یکدیگر نسازند و به‌جای تحلیل‌های جناحی، برای برون‌رفت از مشکلات کنونی کشور، دست در دست یکدیگر نهاده و بر سر امنیت و منافع ملی کشور اجماع نمایند. دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی هم در بیانیه خود آورده: قطعاً پرورش‌یافتگان مکتب شهادت و شاگردان این شهید عزیز راه او را با اقتدار و شجاعت ادامه خواهند داد. در بیانیه جامعه اسلامی مهندسین هم تأکید شده: شایسته است ضمن حفظ امنیت و اقتدار کشور برخورد با مقصرین در حفظ امنیت سرمایه‌های بی‌نظیر میهن در دستور کار مسئولان ارشد اطلاعاتی، امنیتی و قضایی قرار گیرد. حزب اسلامی کار نیز ضمن محکوم کردن این عمل خباثت‌بار تروریست‌های اجاره‌ای از دستگاه دیپلماسی و نهادهای مسئول خواسته به‌طور جد پیگیر مجازات آمران و عوامل این ترور وحشیانه باشند. حزب اعتماد ملی هم در پیامی ترور شهید محسن فخری‌زاده را دست ناپاک تروریسم بین‌المللی و حامیان ترور در منطقه دانسته است. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز در پیامی تأکید کرد که شهادت شهید فخری‌زاده به فرصتی برای تقویت همبستگی ملی تبدیل و از هرگونه اقدام یا اظهار تفرقه‌انگیز پرهیز شود. در بخشی از بیانیه جبهه پایداری هم آمده: شهادت مجاهد عرصه علمی شهید محسن فخری‌زاده برگ دیگری از اسناد جنایات تروریسم دولتی امریکایی - صهیونیستی است که به آن افتخار می‌کنند و سال‌هاست به دست نوچه‌های منافق، خون پاکان و خادمان این مرز و بوم را به خیال ایجاد خلل در مسیر پیشرفت و اقتدار گفتمان انقلاب اسلامی بر زمین ریخته‌اند. اما راهی را که شهید فخری‌زاده‌ها آغاز کرده‌اند، هرگز متوقف نخواهد شد.
 سؤالاتی درباره نحوه ترور
در میان موضوعات مختلفی که بعد از ترور شهید محسن فخری‌زاده مطرح شده یکی هم موضوع کیفیت حفاظت از جان شخصیت‌ها و ارتباط آن با مسأله نفوذ است. موضوعی که چهره‌های مختلفی در همین مدت درباره آن اظهارنظر کرده‌اند. از جمله سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور دفاعی که دیروز در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و در سخنان خود به همین موضوع اشاره کرد. سردار دهقان در این برنامه تیم حفاظتی شهید فخری‌زاده را در سطح بالا ارزیابی کرد و گفت: «تیم حفاظتی شهید فخری‌‌زاده در سطوح بالا بود و خودروهای متناسب در اختیار ایشان بود.اینکه چرا این اتفاق افتاد، باید از این منظر سؤال شود که چرا اشراف اطلاعاتی و امنیتی که در سطح ملی امروز داریم یک جاهایی در آن رخنه صورت می‌گیرد و امکان چنین عملیاتی در کشور به وجود می‌آید.» او در سخنان خود افزود: «اینکه از کجا این رخنه و نفوذ صورت می‌گیرد را مقامات مسئول باید جواب‌ دهند.» دیروز همزمان شورای تبیین مواضع بسیج استادان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در بیانیه‌ای تأکید کرده است: «برادران دستگاه‌های امنیتی بخوبی می‌دانند که مراقبت از شخصیت‌های خط مقدم پیشرفت کشور بویژه در حوزه تکنولوژی‌های برتر و گلوگاهی واجب عینی است. درخواست ملت ایران آن است که این مراقبت‌های شبانه‌روزی  بیش از گذشته صورت گیرد تا دیگر شاهد از دست دادن دانشمندان غیورمان نباشیم. پیگیری و ردیابی شبکه نفوذ و ترور نیز وظیفه حتمی و مورد انتظار است.» اما روز جمعه و ساعاتی پس از ترور شهید فخری‌زاده، حسین علایی فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام حسین(ع) در یادداشتی که توسط سایت «جماران» منتشر شد نوشت: «این هفتمین ترور دانشمندان هسته‌ای ایران است که همگی آنها به شهادت رسیده‌اند. الان بیش از 10 سال است که اسرائیل به طور مرتب در داخل ایران عملیات مختلف از جمله ترور انسان‌های دانشمند را انجام می‌دهد. روش ترور رئیس سازمان پژوهشی و نوآوری وزارت دفاع مشخص می‌سازد که ساختار عملیاتی اسرائیل در ایران بسیار مجهز و پیشرفته و متکی بر اطلاعات دقیق است.»

برش
تحلیل‌ها و واکنش‌های متفاوت درباره ترور

بدون تردید عملیات تروریستی از جنس آنچه در آبسرد دماوند رخ داد با وجود تعدد تروریست‌ها و نوع برنامه‌ریزی انجام شده برای هدف قرار دادن فردی حفاظت شده با مشخصات و جایگاه شهید فخری‌زاده طبیعی بود که اهدافی فراتر از صرف ترور یک فرد توانمند را جست‌و‌جو کند. اهدافی که بیشتر کارشناسان در گمانه‌زنی‌های خود آن را با تلاش اسرائیل و ایادی منطقه‌ای‌اش برای استفاده از فرصت باقیمانده دولت ترامپ در جهت ضربه زدن به ایران و جلوگیری از هرگونه تغییر جهت احتمالی شرایط به نفع جمهوری اسلامی ایران همداستان می‌بینند.
علی مطهری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در تحلیلی از این دست نوشت: «‏ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده علاوه بر ضربه زدن به صنعت هسته‌ای کشور، با هدف کشاندن ایران به درگیری در منطقه در زمان باقیمانده از ریاست ترامپ انجام شد تا راه تفاهم دولت آینده امریکا با ایران بسته شود. انتقام از نتانیاهو و قصاص ترامپ را به زمان مناسب موکول کنیم». نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اما در رویکردی متفاوت از بیانیه تعدادی از نمایندگان خبر داد که به گفته او ضمن تأکید بر خواست انتقام از عاملان این عملیات تروریستی، دولت را ملزم به انتقام سریع از سران تروریستی امریکا و اسرائیل و به صفر رساندن سطح بازرسی جاسوسان آژانس از تأسیسات هسته‌ای و نظامی خواهد کرد.
پیوند دادن ترور شهید فخری‌زاده با مذاکرات هسته‌ای، برجام و تعهدات برجامی و غیربرجامی ایران موضوعی بود که در تجمعات هواداران این طیف سیاسی از جمله در برابر مجلس و در مقابل نهاد ریاست جمهوری و شورای عالی امنیت ملی نیز بازتاب داشت. شعارها و موضعگیری‌هایی که سعی داشت میان این ترور با مذاکرات هسته‌ای و گمانه‌زنی‌هایی که پیرامون پیگیری‌های احتمالی آینده در راستای حذف تحریم‌ها مطرح است ارتباط برقرار سازد. حال آنکه بسیاری از کاربران شبکه مجازی در واکنش به این موضعگیری‌ها یادآور شدند که ترور دانشمندان ایرانی امر متأخری نیست و ترور شهید مسعود علی‌محمدی در 22 دی 88، شهید مجید شهریاری 8 آذر 89 و شهید مصطفی احمدی‌روشن در 21 دی 90 از جمله ترورهایی بوده است که همزمان با در جریان بودن مذاکرات در دولت دهم رخ داده‌اند. کاربرانی که اعتقاد داشتند باید به پدیده تروریسم و مقابله با آن نگاهی ملی داشت و از آلودن این مواجهه به هرگونه اغراض برآمده از رقابت‌های سیاسی اجتناب کرد.
عوامل ترور فخری‌زاده و حادثه نطنز یکی است
 سخنگوی سازمان انرژی اتمی تغییر در دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیازمند تصمیم‌گیری در سطوح عالی دانست و تأکید کرد: در ارتباط با بحت دسترسی‌ها این مراقبت را داریم که دسترسی‌ها در حدود تعریف شده و متعارف خودش باشد. به گزارش ایرنا، «بهروز کمالوندی» در گفت و گویی افزود: البته غیر از بحث‌های پادمانی و پروتکلی، دو، سه مورد برجامی هم داریم که اینها در حوزه‌های حساس نیستند؛ به طور مثال در حوزه معادن است.  اگر قرار است دسترسی‌ها دست بخورد حتماً باید در سطوح بالا درباره آنها تصمیم‌گیری شود و سازمان انرژی اتمی هم مجری تصمیمات مقامات ارشد کشور خواهد بود.
وی گفت: شهید فخری‌زاده فوق‌لیسانس و دکترای فیزیک هسته‌ای داشتند ولی کار اصلی ایشان در وزارت دفاع، متمرکز بر سازمان پژوهش‌ها و نوآوری‌های صنایع دفاع بود که در همه حوزه‌ها متنوع است. کمالوندی با بیان اینکه دشمن فقط در حوزه هسته‌ای به ما اتهام وارد نمی‌کند، تصریح کرد: البته آنها راه به جایی در این زمینه نمی‌برند. ردپای آنها در حوادث مختلف کاملاً دیده می‌شود. در حادثه نطنز هم می‌توان گفت عوامل‌شان با اتفاق اخیر یکی است و به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در این قضایا نقش دارد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7503/2/561594/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها