اشتغالزایی، بازدهی و تنوع محصول برای کشاورزان دیار الوند

کشت گلخانه‌ای در همدان در سه سال 5 برابر شد




زهره توکلی
خبرنگار
با وجود اینکه تولید محصولات به روش گلخانه‌ای در استان همدان نسبت به  دیگراستان‌ها نظیر تهران، اصفهان، البرز، یزد، فارس و...، قدمت زیادی ندارد و جزو استان هایی است که طی حدود 20 سال اخیر کشت گلخانه‌ای را آغاز کرده است اما از استان هایی با سابقه طولانی کشت گلخانه‌ای نظیر کردستان و کرمانشاه، پیشی گرفته و جزو استان‌های برتر کشور در این زمینه محسوب می‌شود.
 امروزه کشت گلخانه‌ای جایگزینی برای کشت محصولات در فضای باز برای محصولاتی نظیر سبزیجات و صیفی جات که به آب و هوای سرد حساس هستند و تولید آنها فقط محدود به ماه‌های گرم سال است، محسوب می‌شود. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره می‌گوید: توسعه گلخانه‌ها، جزو اولویت‌های استانداری و فرمانداران شهرهای مختلف این استان در حوزه کشاورزی بوده و این امر به‌صورت جدی ظرف 3 سال اخیر اتفاق افتاده است.
مهندس حجت‌الله شهبازی می‌افزاید: استاندار همدان که سال گذشته فعالیت خود را به‌عنوان استاندار جدید شروع کردند، برنامه توسعه استان را تحت عنوان سند 3ساله راهبردی برای استان ترسیم کرده‌اند که شامل سال‌های 1398 تا 1400 می‌شود و از اصلی‌ترین برنامه‌های آن نیز توسعه گلخانه‌ها تعریف شده است.
وی ادامه می‌دهد: تا پایان سال97، سطح زیر کشت گلخانه‌های استان حدود 107هکتار بوده یعنی طی 15 سال منتهی به سال 97 به طور متوسط سالانه نزدیک به 6 هکتار افزایش سطح را در گلخانه‌ها داشتیم اما با حمایت‌های صورت گرفته سال گذشته 25هکتار سطح را به بهره‌برداری رساندیم و 10هکتار هم در حال ساخت داشتیم یعنی در سال گذشته 35هکتار توسعه کشت گلخانه‌ای را داشتیم که با متوسط 6هکتار سال‌های گذشته، تفاوت چشمگیر و جهش قابل توجهی داشته است. شهبازی تصریح می‌کند: در سال‌جاری تاکنون سطح گلخانه‌های استان بیش از 30هکتار افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال حداقل 50هکتار دیگر افزایش یابد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر در حال تکمیل و احداث زیرساخت‌های مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای در استان هستیم تا گلخانه‌ها در آنها مستقر شوند، می‌افزاید: امسال زیرساخت‌های لازم برای بیش از 400 هکتار شهرک و مجتمع گلخانه‌ای در حال انجام است و امیدواریم گلخانه‌ها طی امسال و سال آینده در این شهرک‌ها مستقر شوند تا بار دیگر رشد جهشی قابل توجهی را در توسعه گلخانه‌های استان شاهد باشیم.
وی بیشترین سطح زیر کشت گلخانه‌ای را مربوط به واحدهای سبزی وصیفی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در گلخانه‌ها اغلب گوجه فرنگی کشت می‌شود چون هم تولید آن آسانتر است و درآمدزایی خوبی را در استان و کشور دارد و هم صادرات آن در مواردی که صورت می‌گیرد درآمد بسیار خوبی را برای گلخانه دارها ایجاد خواهد کرد. در رده دوم نیز خیار گلخانه‌ای و پس از آن فلفل دلمه‌ای رنگی است البته محصولات متفاوت دیگری نظیر توت فرنگی، بادمجان، سبزیجات برگی، گل و گیاه زینتی و شاخه بریده و آلوئه ورا را نیز کشت می‌کنیم لذا محصولات بسیار متنوع است.
 اشتغال به کار فارغ‌التحصیلان کشاورزی
شهبازی با اشاره به اشتغالزایی این نوع روش کشت در استان می‌گوید: در پایان سال98 سطح گلخانه‌های استان همدان حدود 132 هکتار بود که ظرفیت تولید آنها بالغ بر 46هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای بوده و برای بیش از یکهزار و 400 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و به مراتب برای بیش از این تعداد نیز به طور غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در خصوص توجیه کشت گلخانه ای در این استان اظهار می‌دارد: به‌دلیل شرایط اقلیمی و شرایط جغرافیایی استان همدان، توجیه بسیار بالایی برای این نوع کشت در استان داریم چون شرایط اقلیمی استان موجب شده که همدان نسبت به بسیاری از نقاط کشور در فصل تابستان فصل خنک تری داشته باشد لذا هزینه خنک کردن گلخانه کاهش می‌یابد و توجیه اقتصادی دارد. همچنین موقعیت جغرافیایی استان باعث شده دسترسی به مرکز کشور، استان‌های مختلف و مرز غربی کشور برای صادرات محصول فراهم شود و این امر مزیتی را ایجاد کرده که در این استان، توسعه گلخانه‌ها را به‌صورت جدی شاهد باشیم. شهبازی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر اشتغال به کار فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی را به‌صورت قابل توجهی در گلخانه‌ها داریم به طوری که بیش از نیمی از 320 واحد گلخانه‌ای موجود در استان، توسط فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی احداث شده و مدیریت می‌شود و این از نقاط قوت گلخانه‌های استان به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه اولویت ارائه تسهیلات در حوزه کشاورزی استان نیز محصولات و کشت‌های گلخانه‌ای بوده است، تصریح می‌کند: حدود 80درصد سرمایه مورد نیاز هر طرح گلخانه‌ای با استفاده از تسهیلات یارانه دار تأمین شده است. این تسهیلات در زمان‌های مختلف و با سودهای متفاوت ارائه شده به طوری که تسهیلات بانکی در مناطق کم برخوردار با سود 4درصد و در مناطق دیگر با سود 10درصد و بدون محدودیت و فقط به شرط داشتن توجیه اقتصادی طرح پرداخت می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، بازار محصولات گلخانه‌ای را در این استان و سایر نقاط کشور  بسیار عالی عنوان می‌کند که به‌صورت بازارهای محله‌ای و منطقه‌ای به فروش می‌رسند. وی در خصوص کیفیت و مزیت‌های محصولات گلخانه‌ای می‌گوید: محصولات گلخانه‌ای نسبت به محصولات در فضای باز، بازار پسندی بهتری دارند. همچنین ماندگاری و نگهداری این محصولات طولانی‌تر است و در مقابل، ضایعات این محصولات بسیار اندک و ناچیز است چون محصولات گلخانه‌ای در شرایط ایزوله کشت می‌شوند بنابراین امکان تولید محصولات سالم و ارگانیک در این شیوه وجود دارد. میزان مصرف آب نیز در این روش کاهش می یابد چون آب مصرفی در فضای گلخانه‌ای یک دهم فضای باز آب است همچنین کشت با رعایت کامل مسائل اقتصادی است و افزایش بهره‌وری در منابع تولید شامل آب و زمین و سرمایه اتفاق می‌افتد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه می‌دهد: البته از آنجایی که برای کشت محصولات در فضای گلخانه‌ای نیاز به مصرف سوخت داریم، هزینه تمام شده محصول افزایش می‌یابد چون محصول خارج از فصل، تولید می‌شود.
مهندس شهبازی تصریح می‌کند: به‌دلیل مزیت‌هایی که کشت محصولات گلخانه‌ای دارد در صددیم در استان همدان نیز محصولات صیفی را از فضای باز جمع آوری و در گلخانه‌ها کشت کنیم تا هم اشتغالزایی و درآمد قابل توجهی ایجاد شود و هم خارج فصل نیز بتوان برخی محصولات را آن هم با ضایعات کمتر تولید کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7503/11/561636/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها