روایتی داستانی از یک همبستگی تلخ




اگر «مغازه خودکشی»، کتابی که نه‌فقط نسخه صوتی‌اش منتشر شده بلکه حتی به دنیای انیمیشن راه یافته را خوانده‌اید، ممکن است با اندک جست‌وجویی در فضای مجازی درباره نویسنده‌اش هم نکاتی بدانید؛ ژان تولی، نویسنده، فیلمنامه‌نویس و کاریکاتوریستی که موفق به کسب جوایز جهانی متعددی هم شده است. «آدم‌خواران» اثر دیگری از این رمان‌نویس و فیلمساز فرانسوی است، روایتی از فاجعه‌ای تاریخی که قادر است دیدمان را به جامعه  تغییر بدهد.
اما تولی در این کتاب چه مضمونی را هدف قرار داده؟ او به سراغ بحث اتحاد رفته، حتماً فکر می‌کنید همبستگی ما آدم‌ها همواره کارکردی مثبت برایمان به دنبال دارد؛ آدم‌خواران نشان می‌دهد همیشه هم این‌طور نیست.
گاهی این باهم بودن‌ها در حکم شمشیری دولبه است و نتایج خوبی را رقم نمی‌زند. داستان این رمان پیرامون واقعه‌ای تاریخی در سال 1870 در فرانسه شکل‌گرفته، دوره‌ای که حکومت در دست ناپلئون سوم بوده است. در این برهه تاریخی که فرانسه با بحرانی جدی روبه‌رو می‌شود، همسایه شرقی‌اش اوضاع و احوال خوبی دارد. قدرتمندی پروس، رهبرش را برای  گسترش سرزمینش تا خاک فرانسه وسوسه می‌کند و همین هم باعث شکل‌گیری جنگ میان این دو کشور می‌شود.
در این جنگ نابرابر، فرانسه که توانی برای مقابله نداشت، شکست خورد و امپراطوری آلمان به وجود آمد. ماجرای این رمان مربوط به دهکده‌ای در جنوب غربی فرانسه است؛ آنجا که مردم دهکده تحت تأثیر جنگ، دست ‌به ‌کاری غیرانسانی می‌زنند.  بیش از این درباره داستان رمان ژان تولی نمی‌گوییم تا خودتان به سراغ مطالعه‌اش بروید اما همین بس که بدانید نویسنده کتاب بعد از گذشت یک دهه به سراغ مردم این دهکده رفته و پای گفته‌های آنان و همچنین اسناد موجود می‌رود که شما نتیجه‌اش را با روایتی داستانی می‌خوانید. او در این مسیر آنقدر جسارت به خرج می‌دهد که حتی تهدید به مرگ هم او را از ادامه مطالعاتش بازنمی‌دارد.

آدم خواران
نویسنده: ژان تولی
مترجم: احسان‌ کرم‌ویسی
نشر چشمه

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7508/16/562162/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها