ظریف: دولت بایدن تعهد و حسن نیت خود را ثابت کند


گروه سیاســـــــی/ در پـــــــــــی نخستین موضع‌گــــــــــــیری «جوبایـــــــــــدن»، رئیس‌جمهـــــــــوری منتخــــــب امریکا پیرامون برجام که بازگشت به این توافق را ممکن اما دشوار خوانده بود، وزیر امور خارجه ایران بر لزوم اجرای تعهدات امریکا در چارچوب قطعنامه 2231 تأکید کرد و افزوده شدن موضوعات دیگر به برجام و گفت‌و‌گو پیرامون آنها را غیرممکن دانست.
رئیس‌جمهوری منتخب امریکا چند روز پیش در گفت‌و‌گو با «نیویورک تایمز» گفته بود که امریکا از طریق مشورت با متحدان و شرکای خود، وارد مذاکرات و توافق‌های بعدی برای تشدید و تمدید محدودیت‌های هسته‌ای ایران خواهد شد و همچنین به برنامه موشکی ایران نیز خواهد پرداخت. او سپس در گفت‌و‌گویی دیگر با شبکه امریکایی «سی‌ان‌ان» هم این موضع‌گیری را تکرار کرد و گفت که نخستین اقدامی که باید انجام دهد، ایجاد دوباره همکاری بسیار نزدیک با متحدانمان در اروپا و اقیانوسیه است. اروپا با امریکا همراه شود.
رئیس جمهوری منتخب امریکا با طرح این ادعا که این کشور نمی‌تواند اجازه دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را بدهد به آسیب دونالد ترامپ به برجام اشاره کرد و گفت که خروج ترامپ از توافق باعث شد که ایران مواد هسته‌ای خود را افزایش دهد و به سلاح اتمی نزدیک شود و حالا در کنار این مسأله، موضوع موشک‌های بالستیک هم مطرح است و همه این موارد روند مذاکره با ایران را دشوار می‌کند. او البته برای نخستین بار به ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران هم واکنش نشان داد و تأکید کرد که این ترور تعاملات امریکا با تهران را پیچیده خواهد کرد.
«بایدن» همچنین بار دیگر به لزوم همراهی با شرکای دیگر این توافق اشاره و تأکید کرد که امریکا نمی‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد و به همین دلیل می‌خواهد عضوی از یک گروه بزرگ شود که نه تنها با ایران بلکه با روسیه، چین و طیف گسترده‌ای از موضوعات برخورد کند.
محمد جواد ظریف هم که پیشتر اجرای تعهدات امریکا در چارچوب قطعنامه 2231 را نخستین اقدام ضروری امریکا برای بازگرداندن ایران به فرآیند مذاکره اعلام کرده بود، پنجشنبه گذشته در نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» بار دیگر به تکرار مواضع ایران درباره برجام پرداخت و به مواضع «بایدن» واکنش نشان داد. ظریف درباره ابراز تمایل «بایدن» برای بازگشت به برجام با اشاره به اینکه امریکا در جایگاهی نیست که بخواهد شرط بگذارد، گفت: «امریکا از برجام خارج شده است اما از سازمان ملل خارج نشده است و به‌عنوان عضوی از سازمان ملل و شورای امنیت باید بدون پیش‌شرط به تعهداتش ذیل برجام همان‌طور که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده است، عمل کند. نیازی نیست که برای عمل به تعهداتش حتماً عضوی از برجام باشد. چنین کاری اصلاً نیاز به مذاکره ندارد. بعد از آن ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازمی‌گردد.»
مذاکره درباره موضوعات دیگر
وزیر خارجه ایران به موضع «بایدن» مبنی بر لزوم گفت‌و‌گو با ایران درباره سایر موضوعات دیگر هم واکنش نشان داد و گفت: «ما در خصوص توافقی که قبلاً درباره آن مذاکره کردیم وارد مذاکره مجدد نخواهیم شد. مذاکره بده و بستان است. این‌طور نیست که یک طرف بخواهد و طرف دیگر انجام بدهد. حقیقت اینجاست که امریکا و کشورهای اروپایی به‌دنبال 10+20 سال محدودیت هستند. ما با هیچ‌ یک از آن موافقت نکردیم و با میانه آن موافقت کردیم، 10 سال و چند سال اضافی. این موضوع دوسال مذاکره بوده است. چنین چیزی هرگز قابل مذاکره نیست. تمام.» وی در ارتباط با مسأله موشکی ایران که در برنامه هسته‌ای به آن اشاره‌ای نشده است، توضیح داد: «مسأله برنامه موشکی ایران و امنیت منطقه موضوعی بود که طرفین مذاکره به عمد انتخاب کردند به آن نپردازند و دلیل آن این نبود که می‌خواستند به ایران امتیاز دهند بلکه به‌خاطر آن بود که طرفین مقابل آمادگی نداشتند رفتارهای شرورانه خود را در این حوزه متوقف کنند.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه کشورهای غربی آمادگی کنار گذاشتن اقدامات شرورانه خود در منطقه خاورمیانه را نداشتند، تصریح کرد: «از آنجایی که آنها آمادگی چنین چیزی را نداشتند ما موضوعات موشکی و امنیت منطقه را کنار گذاشتیم. هر وقت آمادگی پیدا کردند به مسأله اقدامات شرورانه خود در منطقه رسیدگی کنند... آن‌وقت می‌توانند درباره چیزهای دیگر وارد گفت‌وگو شوند. تازمانی‌که چنین چیزهایی را کنار نگذاشته‌اند، خفه شوند.» وی در خصوص مخالفت خود با طرح مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت طرفدار اقداماتی نیست که مجلس شورای اسلامی اتخاذ کرده است، تأکید کرد: «طرحی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد و ما به وضوح اعلام کردیم که این طرح را دوست نداریم اما همچون دیگر دموکراسی‌ها، وقتی تمامی روندهای قانونی خود را طی کند، به قانون تبدیل می‌شود. دولت وظیفه دارد آن را اجرا کند و ما آن را اجرا می‌کنیم زیرا این قانون سرزمین است و غیرقابل برگشت است.»
موضع‌گیری مقام‌های بلندپایه ایران و امریکا درباره برجام در حالی است که «گرگوری میکس»، رئیس جدید کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا در اولین بیانیه‌اش پس از انتصاب به مقام جدید بر لزوم بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران و سازمان جهانی بهداشت تأکید کرد.

برش
ایران برای تبادل زندانیان آمادگی دارد

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در خصوص تبادل زندانیان ایران و کشورهای دیگر جهان گفت: « من پیشنهاد تبادل جهانی زندانیان ایرانی را مطرح کرده‌ام و ما هفته پیش سه زندانی ایرانی را دریافت کردیم. ایران چندین پیشنهاد را در این زمینه روی میز گذاشته است. هر زمان که احتمال تبادل وجود داشته باشد، این کار انجام خواهد شد. ما در این فرآیند مشارکت می‌‌کنیم.»
ظریف با تأکید بر اینکه این کار به نفع همه خواهد بود، افزود:«ما زندانیان ایرانی داریم که به صورت غیرقانونی در اروپا و امریکا زندانی هستند. زندانیانی در آفریقا داریم که دادگاه حکم آزادی آنها را صادر کرده اما تحت فشار امریکا همچنان در بازداشت به سر می‌برند. ایران آمادگی تبادل دارد. می‌توانیم فردا اقدام به این کار کنیم و حتی می‌توانیم امروز چنین اقدامی را انجام دهیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7508/1/562171/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها