خواست ایران از جامعه جهانی برای واکنش به ترور و نخبه کشی



نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در ژنو، با ارسال نامه‌ای به مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، بر ضرورت واکنش قاطع جامعه بین‌المللی نسبت به این «نخبه کشی» رذیلانه تأکید کرد.
به‌گزارش ایلنا، اسماعیل بقایی هامانه در نامه به«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، ضمن تشریح خدمات ارزنده این پژوهشگر برجسته در حوزه بهداشت و درمان، در تولید اولین مجموعه از کیت‌های تشخیص کرونا در ایران و همچنین مدیریت پروژه تولید واکسن کووید۱۹، ترور سبعانه وی را در ادامه سیاست فشار همه جانبه بر ملت ایران توصیف و تأکید کرد سکوت و بی‌عملی در برابر این آدمکشی به هیچ عنوان جایز نیست چراکه باعث عادی شدن و تکرار چنین جنایاتی در اقصی نقاط جهان خواهد شد.
نماینده دائم کشورمان، ترور شهید فخری‌زاده را مصداق بارز «تروریسم دولتی جنگ طلب» عنوان کرد که هیچ ارزش و اعتباری برای ارزش‌های اخلاقی و انسانی و قواعد و موازین بین‌المللی قائل نیست.
در همین زمینه، علی‌باقری‌کنی دبیر ستاد حقوق بشر نیز در نامه‌های جداگانه به دبیرکل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستار محکومیت صریح ترور شهید فخری‌زاده به‌عنوان عملیات تروریستی شد و با یادآوری موضع‌گیری‌های صریح و شفاف دبیر کل سازمان ملل متحد در قبال حوادث تروریستی در دیگر کشورها ازجمله اتریش (بیانیه ۳ نوامبر ۲۰۲۰) و فرانسه (بیانیه ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰) گفت: یک بار هم شده با تروریسم در ایران مانند تروریسم در فرانسه و اتریش برخورد کنید. باقری در این نامه‌ها تصریح کرد که «انفعال و بی‌عملی در برابر این اقدام مجرمانه، شائبه مشروعیت‌بخشی به تروریسم را تقویت کرده، افراطی‌گری و تروریسم را اشاعه داده و موجبات مسئولیت بین‌المللی سازمان ملل متحد را فراهم خواهد آورد».
احمد جلالی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در یونسکو هم در بخشی از سخنرانی خود در اجلاس شورای اجرایی این سازمان، سکوت و بی‌عملی در برابر ترور دانشمند شهید محسن فخری زاده را غیرقابل توجیه دانست و با توجه به مسئولیت این سازمان در حوزه دانش و آموزش، خواستار محکوم کردن این جنایت تروریستی شد. وی افزود: در کشورهای در حال توسعه، این دانشمندان هستند که باید بر اساس نیازهای بومی، ساختارهای علمی ایجاد کنند اما افسوس که بسیاری از این کشورها گرفتار پدیده فرار مغزها و از آن بدتر ربایش مغزها و از همه فاجعه بارتر، ترور دانشمندان خود هستند.
روز پنجشنبه نیز کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با ارسال نامه‌ای به «رافائل ماریانو گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن محکومیت شدید ترور شهید فخری‌زاده، خواهان محکومیت شفاف و بی قید و شرط این اقدام تروریستی و غیر انسانی از سوی وی شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7508/3/562186/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها