دعوت از احزاب برای رونق دادن به انتخابات 1400



گروه سیاسی/ معاون سیاسی وزیر کشور دومین نشست خود را با دبیران کل احزاب برگزار کرد و از آنها خواست برای رونق بخشیدن به انتخابات 1400 فعال شوند.
جمال عرف در این هم‌اندیشی با اشاره به ضرورت فصل‌الخطاب قرار دادن تأکید همیشگی مقام معظم رهبری بر مسأله مشارکت و حضور پرشور مردمی در انتخابات گفت: «همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید با هم‌افزایی ظرفیت‌ها به سمتی حرکت کنیم که در کشور آرامش، انسجام و ثبات بیشتر شود و در نظر داشته باشیم که مسأله انتخابات و حضور مردم، ضامن اقتدار و ثبات کشور است.» به گزارش ایرنا، عرف در عین حال به احتمال وجود همه‌گیری کرونا تا سال آینده به عنوان معضل پیش روی برگزاری انتخابات 1400 اشاره کرد و با استقبال از نظراتی که در پاسخ به فراخوان وزارت کشور ارسال شده گفت که وزارت کشور قصد دارد با بهره‌گیری از نظرات نخبگان، شرایط مناسبی را برای برگزاری هر چه باشکوهتر انتخابات ۱۴۰۰ فراهم سازد. اشاره معاون سیاسی وزیر کشور به کرونا به عنوان معضل پیش روی انتخابات در حالی است که این مسأله طی ماه‌های گذشته به عنوان یکی از موانع پیش روی احزاب در برگزاری کنگره‌ها و نشست‌های حزبی عمل کرده است. مسأله‌ای که برای بیشتر آنها به معنای بروز دست‌انداز و کندی در تصمیم‌گیری‌های کلان و جمعی است.
با این حال مدتی است که با اعلام حضور برخی چهره‌ها برای کاندیداتوری ریاست جمهوری و موضعگیری‌های احزاب درباره رویکردشان نسبت به انتخابات سال آینده شمایل کلی آن می‌رود تا مانند یک پازل قطعه به قطعه تکمیل شود.
در یکی از آخرین موضعگیری‌های حزبی، حزب اصلاح‌طلب کارگزاران سازندگی که در انتخابات مجلس یازدهم فهرست مستقل خود را ارائه کرده بود، اعلام کرد که تیم پیشنهادی‌اش را برای اداره دولت آینده، پیش از انتخابات پس از مشورت با نامزد اصلی ریاست جمهوری و شخصیت‌های محوری جبهه اصلاحات اعلام می‌کند.
به گزارش ایرنا، در جلسه شورای مرکزی این حزب که به صورت مجازی برگزار شد، این اصلاح‌طلب تأکید کرد که ورودش به انتخابات ۱۴۰۰ «برنامه‌محور» خواهد بود.
با وجود این، آنچه این روزها بیشتر در رسانه‌ها بازتاب می‌یابد همچون همیشه به جز گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش این یا آن چهره سیاسی برای حضور در انتخابات مباهله و رجزخوانی است که میان جریان‌های سیاسی سابقه داشته است و تکرار می‌شود.
اصولگرایان که در سال 98 با وجود حضور ضعیف نامزدهای اصلاح‌طلب و کاهش مشارکت معنادار رأی‌دهندگان توانستند اکثریت بلامنازع کرسی‌های مجلس را از آن خود سازند، گمان دارند که می‌توانند این پیروزی را در 1400 نیز تکرار کنند. با این حال بسیاری از آنها همانطور که مهدی چمران به ایرنا گفته، می‌دانند که فقدان رقابت بین دو جریان و متمرکز شدنش در درون یکی از جریان‌های سیاسی بشدت موجب کاهش مشارکت خواهد شد و این در حالی است که مشارکت در انتخابات 1400 بشدت به حل بخشی از مسائل سیاست خارجی و به تبع آن مشکلات داخلی در شش ماهه پایانی عمر دولت بستگی دارد. اتفاقی که به نظر می‌رسد دست‌کم طیف تندرو اصولگرایان چندان میلی به وقوع آن ندارند و از مانع‌تراشی بر سر راهش ابا نمی‌کنند. رویکردی که چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرای میانه‌رو درباره آن هشدار می‌دهند و معتقدند کاهش مشارکت اگر چه ممکن است به انتفاع یک جریان سیاسی منتهی شود اما در سطح کلان به منافع ملی آسیب جبران‌ناپذیر خواهد زد.
جز این به نظر می‌رسد که چالش اصلی پیش روی هر دو جریان تعدد قابل توجه کسانی است که خود را برای نامزدی ریاست جمهوری آماده می‌کنند. این مسأله تا حدود بیشتری در میان اصولگرایان نمایان است. اگر تا پیش از این رجال و استخوان خردکرده‌های سیاسی خود را رقیب یکدیگر می‌دیدند، حالا با مطرح شدن عبارت «رئیس جمهوری جوان انقلابی» تعداد بیشتری امکان وارد شدن به گردونه رقابت را برای خود قائلند.
مسأله تعدد اما در جریان اصلاح‌طلب وضعیت متفاوتی دارد. به نظر می‌رسد در فقدان وجود نهادی همچون شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که پیش‌تر حلقه واسط و وحدت‌بخش به تصمیمات اصلاح‌طلبان بود و از اسفند سال گذشته با استعفای برخی اعضا و برگزار نشدن جلسات به دلیل کرونا به محاق رفت؛ باید شاهد تمایل بیشتر احزاب فعال در این جریان به حضور مستقل یا دست‌کم شکل‌گیری ائتلاف‌های چند حزبی میان آنها باشیم. علاوه بر آنکه اصلاح‌طلبان یک بار دیگر در دو راهی حمایت از یک چهره متعلق به جریان متبوع خود یا ائتلاف با یک اصولگرای میانه‌رو که می‌تواند با تجمیع آرا از به ریاست جمهوری رسیدن چهره‌ای تندرو جلوگیری کند، قرار دارند و به توافق رسیدن پیرامون این موضوع را از جمله چالش‌های پیش روی خود می‌بینند.
با این همه هنوز ترغیب جامعه به مشارکت بیشتر در انتخابات چالش اصلی‌تری است که پیش رو قرار دارد. موضوعی که وزارت کشور در نشست با دبیران احزاب مورد تأکید قرار می‌دهد و چاره‌اندیشی برای آن در رخوت سیاسی ناشی از بیماری کرونا، ابتلای کشور به مشکلات اقتصادی و تلاش برخی جریان‌ها برای بی‌اعتبار ساختن دولت و ریاست جمهوری از حیث تأثیرگذاری بر رویکردهای کلان کشور، کار آسانی نیست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7514/2/562808/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها