نمایندگان دموکرات مجلس امریکا:

بایدن بدون پیش‌شرط به برجام برگردد



جمعی از اعضای ارشد دموکرات مجلس نمایندگان امریکا از رئیس جمهوری منتخب خود خواستند تا بدون پیش‌شرط به برجام بازگردد. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، تعدادی از اعضای تأثیرگذار دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای خطاب به جو بایدن رئیس جمهوری منتخب کشورشان، از وعده انتخاباتی او برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران حمایت و تأکید کردند که بایدن بدون هرگونه پیش شرط مجدداً به این توافق بپیوندد. در این نامه که به دست آژانس خبری جوئیش تلگراف رسیده و از روز چهارشنبه در حال گردش است، این قانون‌گذاران دموکرات در نامه خود از دیدگاه بایدن درخصوص بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام، بازگشت امریکا به این توافق و همچنین مذاکرات بعدی حمایت کرده‌اند. بنابر این گزارش، این نامه توسط سه نماینده دموکرات که پیش‌تر حمایت همکاران خود را برای پشتیبانی از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ جلب کرده بودند، در حال گردش است. آنها عبارتند از یان اسکاووسکی از ایالت ایلینوی، دیوید پرایس از کارولینای شمالی و باربارا لی از کالیفرنیا. هدف از این نامه که این قانونگذاران امیدوارند حمایت اغلب دموکرات‌ها را به دست آورد، دادن اطمینان به جو بایدن است که می‌تواند بدون ترس از مخالفت با بازگشت به برجام، دست کم از سوی مجلس نمایندگان مجدداً به این توافق بپیوندد.
درخواست امارات از امریکا برای دستیابی به «برجام‌پلاس»
این در حالی است که مقام ارشد دولت امارات عربی متحده در مواضعی مدعی‌جویانه، خواستار توسعه توافق هسته‌ای برجام و گنجاندن مفاد موشکی و منطقه‌ای در آن شد. «انور قرقاش»، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه در مصاحبه‌ای مفصل با روزنامه «نیویورک‌تایمز» از امریکا خواسته که به دنبال حصول «برجام‌پلاس‌» (فوقِ فرابرجام) با ایران باشد. قرقاش در پاسخ به سؤالی درباره اینکه پیامش به جو بایدن چیست، گفت: «پیام اول این است که آخرین چیزی که می‌خواهیم درگیری با ایران است. چون ما در مجاورت هم هستیم. با آنکه مشکلات جدی با ایران داریم، این مسائل باید از طریق راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شوند.» وی در ادامه گفت: «دومین نکته این است که احساس ما این است که باید فرآیندی وجود داشته باشد که ایران وارد تعامل شود. ولی ما خیلی طرفدار «برجام‌‌پلاس» هستیم. برجام‌‌پلاس، یعنی توافقی است که باید به فعالیت‌های ایران در منطقه رسیدگی کند. این توافق باید کل مسأله موشک‌ها و راکت‌ها را نیز مورد رسیدگی قرار دهد.»
موضعگیری این مقام اماراتی در حالی مطرح شده است که پیروزی «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکا موجی از نگرانی در میان کشورهای عربی منطقه را که پیش‌تر با سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه ایران همراهی کرده بودند، به راه انداخته است.  این نگرانی در میان آن دسته از کشورهای عربی همچون امارات که با سناریوی پیروزی ترامپ با رژیم صهیونیستی توافق عادی‌سازی روابط امضا کرده‌اند، بیشتر به چشم می‌خورد.  امارات و عربستان از جمله کشورهایی هستند که بشدت مخالف بازگشت دولت امریکا به برجام هستند و چون این رویداد را محتمل می‌دانند، از یک سو خواهان مشارکت در مذاکرات احتمالی امریکا با ایران شده‌اند و از سوی دیگر پیشنهاد دستیابی به «برجام پلاس» را مطرح می‌کنند. چه پیشتر «فیصل بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌.ان‌.بی‌.سی» مدعی شده است که عربستان باید در هرگونه مذاکره بالقوه بین دولت بعدی امریکا و ایران در زمینه هسته‌ای مشارکت داشته باشد که نه تنها فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کند، بلکه در پی آنچه وی رفع رفتار‌های خصمانه ایران در منطقه خواند، باشد.  این موضعی بود که از سوی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران این چنین پاسخ گرفت: «ما با غرب درخصوص منطقه مذاکره نمی‌کنیم. مشکل اصلی، مداخله‌های آنان است. در عین حال ما همیشه آماده مذاکره با همسایگان هستیم و طرح‌هایی همچون امنیت منطقه ۱۹۸۶، مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای ۲۰۱۶ و اقدام صلح هرمز ۲۰۱۹ بیانگر این موضوع است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7514/3/562814/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها