خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

معامله سیاسی اردوغان و ترامپ

ترکیه بشدت به سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی نیازمند بود ولی بسرعت در مسیر عکس حرکت می‌کرد که این وضعیت در نهایت اثرات خود را در نظام تصمیم‌سازی آن کشور نشان داد. دستگاه قضایی ترکیه جلسه دیگری را برای رسیدگی به پرونده کشیش برانسون در روز جمعه 12 اکتبر در شهر ازمیر، جایی که کشیش امریکایی از ماه ژوئیه در آنجا در حبس خانگی قرار داشت، تشکیل داد؛ نشانه‌های بسیار قوی حکایت از این داشت که دادگاه در مسیر آزاد کردن برانسون حرکت می‌کند و وزارت دفاع امریکا هم هواپیمایی را در آلمان به حال آماده باش نگه داشته بود تا در صورت نیاز، برانسون و خانواده‌اش را بازگرداند. در کمال تعجب، دادگاه این تبعه امریکا را در اتهام جاسوسی و جرایم مرتبط (که واقعاً مسخره بود) به پنج سال زندان محکوم کرد و در عین حال با احتساب مدتی که در بازداشت بوده و همچنین دیگر عوامل مخففه، اعلام کرد که او آزاد است ترکیه را ترک کند. نتیجه این دادگاه نشان داد که معامله سیاسی انجام شده است؛ از یک طرف ادعای اردوغان مبنی بر جاسوس بودن برانسون برای اهداف سیاسی داخلی تأیید و موجه جلوه داده شد و از طرف دیگر دادگاه اعلام کرد که این کشیش امریکایی آزاد است هر جا می‌خواهد برود.
ساعت 9 و 35 دقیقه صبح با ترامپ تماس گرفتم که او طبق معمول هنوز در بخش مسکونی کاخ سفید بود و اطلاع دادم که ما 95 درصد مطمئن هستیم برانسون آزاد شده است. ترامپ غرق شادی شد و فوراً در این باره توئیتی را منتشر کرد، البته ابراز شادمانی خود را از آزادی کشیش برانسون با این موضوع که چرا ایوانکا (دخترش) می‌تواند سفیر خوبی برای سازمان ملل باشد، ترکیب کرد. ترامپ می‌خواست برانسون فوراً برای دیدار با وی به کاخ سفید آورده شود و حتی برای چکاپ پزشکی و مراقبت‌های درمانی احتمالی نیز در پایگاه امریکا در «لندستال» آلمان توقف نکند، ولی به‌دلیل تأخیر به وجود آمده در اعزام هواپیمای وزارت دفاع به شهر ازمیر، برانسون در مسیر بازگشت به امریکا مجبور بود یک شب را در آلمان بگذراند. این اتفاق باعث می‌شد که حضور برانسون در کاخ سفید به عصر شنبه موکول شود، یعنی زمانی که اعضای کنگره از ایالت کارولینای شمالی، ایالت محل تولد برانسون، اعضای خانواده و دوستان وی نیز شرکت می‌کردند.
 بعد از اینکه پزشک کاخ سفید به منظور اطمینان از اینکه برانسون و همسرش آماده حضور در چنین مراسمی هستند، آنها را معاینه کرد، او و همسرش وارد بال غربی کاخ شدند؛ فرصتی شد تا گفت‌و‌گوی کوتاهی با آنها داشته باشم و وقتی شنیدم که او از مدت‌ها قبل کارهای مرا دنبال می‌کند و تقریباً با اکثر نظرات من نیز موافق است، بسیار متعجب شدم. آنها سپس عازم اقامتگاه ترامپ در کاخ سفید شدند و پس از ملاقات کوتاهی، با همراهی ترامپ از کنار ستون‌های بال غربی قدم زنان به اتاق بیضی، دفتر ویژه رئیس جمهوری، رفتند و کسانی که در آنجا حضور داشتند با تشویق از آنها استقبال کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7514/4/562820/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها