بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی


بهره‌برداری از اولین واحد هوایی
سازمان آتش‌نشانی تهران آغاز شد

اولین واحد هوایی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی صبح دیروز [یکشنبه 6 اردیبهشت 1370] در مراسمی با یک فروند هلیکوپتر مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در این مراسم که آقای غلامحسین کرباسچی شهردار تهران و جمعی از مسئولان مربوط به امور ترافیک شهر تهران حضور داشتند، بهره‌برداری از یک فروند هلیکوپتر مربوط به هوانیروز در محل سازمان آتش‌نشانی آغاز شد. نجات سریع جان مصدومان، شناسایی گره‌های کور و انتقال و جابه‌جایی نیروهای امدادی و مصدومین از موارد مهم بکارگیری هلیکوپتر در زمان وقوع آتش‌سوزی‌ها است.
روزنامه اطلاعات- دوشنبه 7 اردیبهشت 1371‌‌

استاد محمد محیط طباطبایی درگذشت

استاد محمد محیط طباطبایی پژوهشگر، مورخ و نویسنده مشهور کشور، ظهر دیروز در سن ۹۰ سالگی در بیمارستان درگذشت.
استاد محیط طباطبایی در۲۶ خرداد ۱۲۸۱ در زواره متولد شد و در ۶ سالگی در مکتب حاج حسن زواره به تحصیل مشغول شد و در سال ۱۲۹۷ وارد مدرسه لطفعلی خان ترشیزی در زواره شد و قریب یکسال در مدرسه کاسه گران اصفهان به فراگیری دروس نو و تحصیل زبان فرانسه پرداخت و پس از گذراندن دوره آموزش در این مدرسه، به زواره بازگشت و در مدرسه ابتدایی سادات به تدریس پرداخت. استاد سپس در سال ۱۳۰۲ به تهران عزیمت کرد و دوره ادبی را در مدرسه دارالفنون به پایان برد و آنگاه در مدرسه حقوق سرگرم تحصیل شد و علم حقوق را فراگرفت. زندگی شغلی استاد محیط طباطبایی را که «تاریخ متحرک» لقب گرفته، به دو بخش باید تقسیم کرد؛ بخش اول اشتغال ایشان و امر تدریس است و بخش دوم امور تحقیقاتی است که در عین جدابودن، بهم مربوط هستند.
استاد سال‌ها در مدارس و مؤسسات و دانشگاه‌ها از جمله مدرسه دارالفنون، دانشکده افسری، دانشسرای مقدماتی، هنرستان عالی موسیقی و سرانجام دانشگاه‌های کشور، بخصوص دانشگاه تهران و دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی به تدریس اشتغال داشت.
استاد در تمامی این سال‌ها، روزنامه‌نگاری پرتلاش بود و با اغلب مطبوعات همکاری مستمر داشت. در طول سال‌هایی که استاد محیط طباطبایی در عرصه فرهنگ و ادب ایران فعالیت داشت بارها از وی تجلیل بعمل آمد و به پاس همین تلاش‌ها، دانشگاه شهید بهشتی به استاد، درجه دکتری افتخاری اعطا کرد و روز بیستم مهر سال 1357 در آیین ویژه‌ای که از جانب انجمن آثار ملی ترتیب یافت، جایزه مهم این انجمن به خاطر فعالیت‌های چشمگیر و تألیفات و تحقیقات ارزشمند استاد به وی اهدا شد.
روزنامه اطلاعات – سه‌شنبه 28مرداد 1371‌



سرود ملی جمهوری اسلامی
ایران به تصویب
رهبر معظم انقلاب رسید

سرود ملی جدید جمهوری اسلامی ایران که به تصویب مقام رهبری رسیده است، دیشب همزمان با سالروز حماسه فتح خرمشهر از صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. به‌دنبال پیشنهاد آقای محمد هاشمی رفسنجانی رئیس سازمان صداوسیما به حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر شروع پخش سرود ملی جدید جمهوری اسلامی ایران از شب سوم خرداد سالروز حماسه فتح خرمشهر و اجرای رسمی آن در مراسم افتتاح چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی، مقام رهبری با این پیشنهاد موافقت کردند.
سرود ملی جدید جمهوری اسلامی ایران
سرزد از افق، مهر خاوران
فروغ دیده حق باوران
بهمن، فر ایمان ماست
پیامت ای امام
استقلال، آزادی، نقش جان ماست
شهیدان پیچیده در گوش زمان، فریادتان
پاینده مانی و جاودان، جمهوری اسلامی ایران
آهنگ ساز: حسن ریاحی
شاعر: ساعد باقری
روزنامه کیهان-یکشنبه 3 خرداد 1371

گزارش جدید توسعه جهانی در مورد ۱6۰ کشور منتشر شد
ایران در رده کشورهای متوسط قرار گرفت


براساس یک گزارش جامع که برای بخش «برنامه توسعه سازمان ملل متحد» تهیه شده است، ایران با شاخص547/0 در رده کشورهای متوسط قرار گرفته است. این گزارش معیارهای توسعه و پیشرفت جوامع انسانی در ۱6۰ کشور را شامل می‌شود تا فاصله کشورهای فقیر و غنی بیشتر مشخص گردد. این بررسی نشان می‌دهد که ثروتمندترین جوامع 7/82 درصد درآمد جهانی و فقیرترین جوامع 4/1 درصد درآمد جهانی را به‌خود اختصاص داده‌اند. بررسی فوق، ایران را در رده متوسط و در گروهی که درآمد سرانه ۷۹ کشور بین 501 تا 6هزار دلار می‌باشد، قرار داده است. آمارهای مربوط به ایران در این طبقه‌بندی جهانی در مقایسه با کانادا به‌عنوان کشور اول و گینه به‌عنوان کشور آخر جدول عبارت است از: تولید ناخالص داخلی در سال ۱۹۸۹ ایران ۳۱۲۰ دلار، کانادا ۱۸۶۳5دلار و گینه 6۰۲ دلار.
افراد شاغل نسبت به‌کل جمعیت در سال‌های 1990- ۱۹۸۸ ایران 1/27 درصد، کانادا 8/48 درصد.
میانگین طول عمر نوزادی که در سال ۱۹۹۰ متولد شده در ایران 2/66 سال، کانادا ۷۷ سال و گینه 5/43 سال.
میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال (از هر هزار کودک) ایران ۵۹ نفر، کانادا ۱۸ نفر وگینه ۲۳۷ نفر.
درصد باسوادی افراد بالاتر از ۱5 سال در سال ۱۹۹۰ ایران 54 درصد، کانادا ۹۹ درصد و گینه ۲4 درصد.
طی سال‌های 1989- ۱۹۸۸ هر هزار ایرانی 245 دستگاه رادیو و 66 دستگاه تلویزیون داشتند، کانادا با ۱۰۰۸ رادیو و493 دستگاه تلویزیون و گینه با 41 دستگاه رادیو و 5 دستگاه تلویزیون.
روزنامه کیهان- یکشنبه 10 خرداد 1371‌

پروفسور محمود حسابی درگذشت

پروفسور محمود حسابی فیزیکدان برجسته ایرانی، مرد علمی سال ۱۹۹۰ و مرد بین‌المللی سال ۱۹۹۱ چشم از جهان فروبست و به‌ جوار حق تعالی پیوست.
شادروان استاد دکتر محمود حسابی پدر فیزیک ایران هنگام معالجه بیماری قلبی، روز ۱۲ شهریور ماه امسال در بیمارستان دانشگاه ژنو بدرود حیات گفت که به‌خاطر ملاحظه حال همسر استاد خبر درگذشت استاد حسابی امروز چهارشنبه اعلام شد. مرحوم حسابی در سال1281 از پدر و مادری تفرشی در تهران متولد شد. پروفسور حسابی تنها ایرانی شاگرد پروفسور آلبرت اینشتین بود و نام وی با تأسیس بزرگ‌ترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور مانند دانشگاه تهران، سازمان انرژی اتمی و ده‌ها مراکز دیگر همواره همراه است.
پروفسور حسابی دارای تحقیقات و تألیفات بسیاری بود و تئوری بی‌نهایت بودن ذرات وی در بین دانشمندان جهان شناخته شده است. وی بواسطه تحقیقات برجسته خود نشان‌های بسیاری از جمله بالاترین نشان علمی فرانسه «کوماندولوژین دونور» را به‌ دست آورد.
مرحوم دکتر حسابی در سال ۱۹۹۰ از سوی مؤسسات بین‌المللی جهان مرد علمی سال و در سال ۱۹۹۱ دارای عنوان مرد بین‌المللی جهان گردید.
روزنامه اطلاعات - چهارشنبه 25 شهریور 1371‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7514/16/562858/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها