به نام تاریخ




22 آذر
تولدها
نزهت امیری: او یکی از رهبران ارکستر زن ایرانی است که سال 1339 در چنین روزی به دنیا آمد. نزهت امیری موسیقی را از کودکی با ساز ملودیکای برادرش یاد گرفت و از 13‌سالگی شروع به یاد گرفتن نواختن ساز پیانو کرد. در کلاس‌های پرویز منصوری تئوری موسیقی و هارمونی را آموخت و از محمدرضا درویشی و هوشنگ کامکار فرم و آنالیز و سلفژ را یاد گرفت. از سال 58 شروع به نواختن سه‌تار کرد و شاگرد حسین علیزاده شد و پس از انقلاب فرهنگی رشته موسیقی و آهنگسازی را در دانشگاه تهران خواند. پس از سال‌ها فعالیت در این زمینه سال 84 رهبری ارکستر مضرابی را که توسط حسین دهلوی پایه‌گذاری شده بود برعهده گرفت که در فرهنگسرای بهمن و تالار وحدت برنامه اجرا کردند. پس از آن و در سال 96 رهبر ارکستر «نغمه باران» در سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر شد و یک‌سال بعد به‌عنوان نخستین زنی که رهبر ارکستر ملی ایران شد همراه این ارکستر در تالار وحدت برنامه اجرا کرد. نزهت امیری در این سال‌ها به‌عنوان معلم موسیقی هم بسیار فعال بوده و در زمینه آموزش موسیقی به کودکان کارهای زیادی انجام داده که گردآوری متد آموزش موسیقی به کودکان یکی از آنها بوده است.
رسول صدرعاملی: کارگردان سینمای ایران امروز 66 ساله می‌شود. رسول صدرعاملی ابتدا به‌عنوان خبرنگار فعالیت می‌کرد و زمان تحصیلش در فرانسه اصلی‌ترین گزارشگر اقامت امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو بود و در سفر رهبر انقلاب اسلامی به ایران در 12 بهمن 1357 تنها گزارش مستند تصویری و تنها مصاحبه با امام خمینی(ره) را ثبت کرد. کار سینمایی اش را از سال 1359 و با تهیه کنندگی فیلم «خونبارش» آغاز کرد و دو سال بعد اولین فیلمش را با نام «رهایی» ساخت. «گل‌های داوودی» و «پاییزان» از آثار مطرح کارنامه هنری اوست و پس از آن با فیلم‌های «دختری با کفش‌های کتانی» و «من ترانه 15 سال دارم» به شهرت بیشتری دست پیدا کرد که برای «دختری با کفش‌های کتانی» جوایزی مانند جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره فیلم برلین و برای «من ترانه 15 سال دارم» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر و جایزه هیأت داوران جشنواره فیلم لوکارنو را برد. «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «هرشب تنهایی»، «شب»، «زندگی با چشمان بسته»، «در انتظار معجزه» و «سال دوم دانشکده من» دیگر فیلم‌های او هستند.
گوستاو فلوبر: نویسنده‌ای که با رمان «مادام بوآری» شناخته می‌شود سال 1821 به دنیا آمد. گوستاو فلوبر که از نویسندگان تأثیرگذار قرن نوزدهم فرانسه است، اولین کتابش را سال 1835 با نام «سفری به دوزخ» منتشر کرد. پس از آن داستان‌های «رؤیایی از دوزخ»، «خاطرات یک دیوانه»، «اسمار» و «نوامبر» از او منتشر شدند اما شهرت فلوبر با رمان «مادام بوآری» شکل گرفت. نوشتن این رمان از سال 1851 تا 1856 طول کشید و بسیاری از وقایع آن را براساس شخصیت‌های واقعی نوشت و کتاب بالاخره در سال 1857 منتشر شد. نثر فلوبر به‌دلیل ریزبینی و استفاده از آرایه‌های ادبی و زیبایی شناسی ادبی شهرت دارد و الهام بخش نویسندگانی مانند گی دو موپاسان و امیل زولا بوده است. او سال 1880 درگذشت.
ادوارد مونک: امروز صد و پنجاه و هفتمین سالروز تولد نقاش نروژی تابلوی معروف جیغ است. ادوارد مونک به‌دلیل مشکلات خانوادگی مانند بیماری و مرگ مادر و بیماری خواهرش کودکی و جوانی سختی داشت و اولین نقاشی‌هایش از همین مشکلات بود. نقاشی‌هایی از بطری دارو و قرص. او اولین آثارش را در مدرسه به نمایش گذاشت و پس‌ از آن به نقاشی رنگ روغن رو آورد. سال 1881 به مدرسه سلطنتی هنر نروژ پیوست و در این مدرسه استعداد خودش را در نقاشی نشان داد. اولین نمایشگاه عمومی او و دوستانش سال 1883 برگزار شد و پس‌ از آن سبک‌های مختلفی مانند طبیعت‌گرایی و امپرسیونیست را تجربه کرد. در همین سال‌ها و اوایل دهه 1890 تلاش کرد سبک و فرم خاص خودش را پیدا کند و نقاشی‌های مشهور او از سال 1892 به بعد خلق شدند. آثاری مانند «بعد ازظهر در کارل جوهان». تابلوی «جیغ» را از سال 1893 تا 1910 کشید که اکنون یکی از شاخص ترن آثار سبک اکسپرسیونیسم و از شاهکارهای هنر مدرن است. «خاکسترها»، «مدونا»، «مرگ در اتاق بیماری» و «پرتره شخصی» از دیگر تابلوی‌های معروف مونک است. او سال 1944 درگذشت.
   سالروز تولد اسماعیل خلج کارگردان، حسن عابدی نمایشنامه‌نویس و کارگردان، حسین یاوری نوازنده نی، فریدون خشنود آهنگساز، ناتسویا ناکادای بازیگر ژاپنی، سیما باقری شاعر، حسین زارعی داستان‌نویس و جنیفر جانلی بازیگر امریکایی هم امروز است.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7514/20/562881/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها