درباره قورباغه و پایتخت که این روزها از آن زیاد می‌شنویم

سریال‌های پرحاشیه





گروه فرهنگی/  با نیم نگاهی به اخبار تولیدات سینمایی و تلویزیونی، نام دو سریال روی موج حاشیه قرار دارد. فصل هفتم سریال «پایتخت» که در مسیر تولید برای تلویزیون است و سریال «قورباغه» که از امروز پخش‌اش آغاز می‌شود؛ اولی به خاطر حذف دو بازیگر نوجوانش و دومی به خاطر حذف مخاطبان نوجوانش.
«پایتخت» در کش و قوس حذف سارا و نیکا
همانقدر که «پایتخت 6» در اوج حواشی با پایانی ناتمام از تلویزیون خداحافظی کرد حالا «پایتخت 7» روی همان خط قرار است به تلویزیون برگردد. با ترکش‌هایی که «پایتخت 6» به جا گذاشت و واکنشی که رئیس سازمان صداوسیما نشان داد خیلی‌ها بعید می‌دانستند حداقل سال 1400 شاهد سریال نوروزی محبوب شبکه یک باشند. اعتراض به ممیزی سریال هنگام پخش، شبیه‌سازی بخش پایانی با فیلم‌های «ممل امریکایی» شادروان شاهپور قریب و همچنین «همسفر» مسعود اسداللهی و در نهایت ادعای رئیس صداوسیما درباره وجود «ستون پنجم فرهنگی» در سریال کافی بود تا پرونده «پایتخت 6» بسته شود و صحبت‌های سیروس مقدم درباره دو قسمت پایانی در حد وعده باقی بماند. از دو هفته قبل اما زمزمه‌هایی درباره تصمیم جدی مدیران تلویزیون برای بازگشت پایتختی‌ها شنیده شد. صداوسیما علاقه خود را به ساخت فصل هفتم این سریال نشان داد و به ‌طور جدی با سازندگان این سریال پای میز مذاکره نشست. توافق مدیران تلویزیون با سازندگان «پایتخت» با اما و اگرهایی همراه بود. زمان بسیار اندک برای نگارش فیلمنامه جدید، درگیری عوامل سریال و نبود نویسنده، ساخت «پایتخت۷» را در هاله‌ای از ابهام قرار ‌داد. محسن تنابنده درگیر «قهرمان» اصغر فرهادی است، احمد مهران‌فر برای «آهنگ دونفره» قرارداد همکاری دارد، مهران احمدی بازیگر نقش «بهبود» که به شکل غافلگیرکننده در فصل «ششم» به پایتخت برگشت اعلام کرده که به‌دلیل قرارداد‌هایی که بسته، نمی‌تواند در فصل هفتم ایفای نقش کند. آرش عباسی نویسنده این سریال در پستی اینستاگرامی خبر داده که ارتباطی با فصل جدید این سریال ندارد. اواخر هفته گذشته اما انتشار جزئیاتی درباره سریال و البته پیامد آن ایجاد حواشی تازه، تأییدکننده این خبر بود که «پایتخت ۷» در مسیر تولید قرار دارد. یکی از این تغییرات حذف سارا و نیکا از داستان به‌دلیل حواشی اخیرشان بود. خبری که در گفت‌وگوی اینستاگرامی این دو بازیگر تأیید شد و واکنش مهران احمدی، بهرام افشاری، لیندا کیانی، احمد مهران‌فر، امیر جعفری و... در حمایت از آنها را به‌دنبال داشت. کیفیت حضور این دو بازیگر البته در چند فصل اخیر سریال و بخصوص در دو فصل آخر با انتقادات زیادی همراه بود. روز گذشته هم هوشنگ گلمکانی در یادداشتی با‌وجود جو موجود، حذف این دو بازیگر نوجوان را تصمیمی شجاعانه و درست خواند و نوشت: «سقف توانایی‌های این دوقلوها همین حضور در قاب تصویر و گاه و بی‌گاه گفتن یکی دو جمله دیالوگ است». شنیده‌ها همچنین حاکی از آن است که سازندگان پایتخت تصمیم دارند علیرضا خمسه را به این سریال بازگردانند. پیش از این قرار بود خمسه در نقش روح بابا‌پنجعلی در «پایتخت۶» حضور داشته باشد. حرف و حدیث‌ها راجع به ساخت «پایتخت 7» در شرایطی اوج گرفته است که سعید آقاخانی نیز از تابستان امسال، فصل سوم «نون خ» را کلید زده و فیلمبرداری آن به روزهای پایانی نزدیک می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید از میان «پایتخت7» و فصل سوم «نون خ» کدام یک به نوروز 1400 می‌رسد و کدام یک سریال مناسبتی ماه رمضان می‌شود.
«قورباغه» برای زیر ۱۸ سال ممنوع است
حاشیه‌ها اما فقط حول سریال‌های تلویزیونی نمی‌چرخد. اولین تجربه سریال‌سازی هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی همچنان خبرساز است. وقتی هیاهوی ایجاد شده پیرامون «قورباغه» درباره زمان پخش این سریال با اعلام رسمی سازمان سینمایی پایان یافت، تصور این بود که این سریال بدون دردسر در بستر پلتفرم‌های آنلاین عرضه شود. هفته پایانی آبان‌ماه بود که هومن سیدی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش از تعویق دوباره پخش «قورباغه» به دستور سازمان سینمایی خبر داد و این پرسش را مطرح کرد که آیا «قورباغه» توقیف شده یا خیر؟ در ادامه با خبر پخش انحصاری سریال «قورباغه» از نماوا، از سوی سازمان سینمایی زمان پخش سریال 24 آذر عنوان شد. خبر منتشر شده در هفته گذشته گویای این واقعیت بود که نگرانی‌های این کارگردان بابت بلاتکلیفی پخش سریالش چندان هم بی‌علت نبوده است. این سریال که پروانه ساخت و پخش را از وزارت ارشاد دریافت کرده بود، توسط ساترا، بازبینی مجدد و برای زیر ۱۸ سال ممنوع شد! نحوه درجه‌بندی «قورباغه» با انتقاد رئیس صنف تهیه‌کنندگان همراه بود. غلامرضا موسوی با اعلام این خبر که وزارت ارشاد به این سریال 15+ داده بود، عنوان کرد: «ظاهراً ساترایی‌ها نمی‌دانند که زیر ۱۸ سال برای فیلم‌های نیمه پورنو، پورنو و بسیارخشن در دنیا استفاده می‌شود.» قسمت اول سریال «قورباغه» از امروز پخش می‌شود. نوید محمدزاده، سحر دولتشاهی، صابر ابر، فرشته حسینی، آناهیتا افشار، مهران غفوریان و هومن سیدی بازیگران آن هستند. ‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7516/1/563011/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها