سفر نروید همچنان در خانه بمانید

هوای سرد همراه با آلودگی کلانشهرها تا یلدا


گروه ایران زمین - سرما، کرونا و آلودگی هوای کلانشهرها؛ این تصویری است که پیش‌بینی‌های هواشناسی از وضعیت هوا تا اولین روز زمستان و طولانی‌ترین شب سال می‌دهد و کارشناسان بهداشتی هم با توجه به شرایط دیرپای کرونایی هشدار می‌دهند. اگر می‌خواهید بر مبنای این پیش‌بینی تصمیم درستی بگیرید، در خانه ماندن، سفر نرفتن و یلدا را در جمع خانوادگی کوچک خودتان برگزار کردن است. هوای سرد فعلاً میهمان بیشتر استان‌های کشور بویژه استان‌های شمالی و شمال شرق کشور است.
«صادق ضیاییان»، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: همانگونه که پیشتر هشدار داده بودیم روز شنبه را نسبت به هفته گذشته با کاهش 5 تا 10 درجه‌ای در بسیاری از استان‌های شمالی و شمال شرق کشور شروع کردیم تا جایی که دمای هوا در روستاهای کوسه و دشت در استان خراسان شمالی به ترتیب به منفی 20.9 درجه و منفی 18.2 درجه سانتیگراد رسید که سردترین نقاط کشور بودند. وی افزود: تا روز سه‌شنبه با پایداری و سکون هوا مواجه هستیم که در کلانشهرهایی مانند تهران، اراک و اصفهان با غلظت آلاینده‌ها هوا برای گروه‌های حساس ناسالم خواهد شد و اگر ترافیک شهری سنگین باشد هوا برای همه گروه‌ها ناسالم خواهد شد که لازم است مسئولان شهری به این مسأله توجه ویژه داشته باشند. ضیاییان همچنین تصریح کرد: با ورود سامانه جدید از غرب کشور در روز سه‌شنبه پایان هفته بارانی و در مناطق کوهستانی برف را در استان‌های نیمه غربی خواهیم داشت.  به‌گفته وی، امروز دوشنبه افزایش اندکی در میزان دما داریم ولی درمجموع با سرما به استقبال زمستان خواهیم رفت. در همین حال «محمد رودباری»، مدیرکل دفترمدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای با تأکید بر اینکه در روز آغازین هفته همچنین در محورهای کوهستانی استان‌های سردسیر بارش پراکنده برف داشته‌ایم نسبت به کولاک مقطعی در گردنه‌های کشورهشدار داد. به‌گفته وی به‌دنبال بارش برف و ماندگاری هوای سرد احتمال کولاک مقطعی در جاده‌های کوهستانی وجود داد. لذا از رانندگانی که قصد سفر به مناطق کوهستانی دارند انتظار می‌رود حتماً توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند و ماشین خود را به تجهیزات زمستانی مجهز کنند.
هشدار زرد هواشناسی برای استان مرکزی
غلامرضا مرادی، معاون توسعه و پیش‌بینی اداره هواشناسی استان مرکزی در این باره به «ایران» گفت: با توجه به پیش‌بینی شرایط پایدارجوی و هوای ساکن برای کشور و نیز دمای پایین و وارونگی دما، شرایط برای انباشت آلاینده‌ها در شهرها بخصوص شهرهای صنعتی فراهم می‌شود. وی افزود: این شرایط برای شهرهایی نظیر شهر اراک که هم صنعتی بوده و هم شرایط اقلیمی آن طوری است که به انباشت آلاینده‌ها کمک می‌کند پررنگ‌تر خواهدشد. بنابراین از روز پنجشنبه هفته قبل، هشدار سطح زرد درباره آلودگی هوا برای استان مرکزی را اعلام کردیم که این شرایط تا روز سه‌شنبه هفته جاری ادامه دارد. مرادی ادامه داد: در این مدت در برخی ساعت‌ها بخصوص زمان‌هایی که هوا سردتر است شاخص‌های آلایندگی برای گروه‌های حساس ناسالم خواهد بود اما اگر انتشار آلاینده‌های ناشی از فعالیت نیروگاه‌های حرارتی و پالایشگاه‌ها کنترل نشود هوا برای همه افراد ناسالم می‌شود. وی با بیان اینکه از روز چهارشنبه و اواخر روز سه‌شنبه سامانه بارشی وارد کشور می‌شود که از انباشت آلاینده‌ها می‌کاهد، گفت: این بارش‌ها در مناطق سردسیر استان مرکزی نظیر تفرش به‌صورت برف و در مناطق گرمسیر نظیر ساوه به‌صورت ترکیب باران و برف خواهد بود. مرادی به گروه‌های آسیب پذیر نظیر بیماران، کودکان و سالمندان توصیه کرد که تا حد امکان از منازل بیرون نیایند و افزود: دستگاه‌های خدمات رسان نظیر زیرمجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی و نیز دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان محیط زیست نیز باید آمادگی لازم را در این روزها داشته باشند.
جاده‌های مه آلوده و لغزنده در آذربایجان شرقی
رئیس گروه پیش‌بینی اداره هواشناسی استان آذربایجان شرقی نیز به «ایران» گفت: تا بعد ازظهر سه‌شنبه هفته جاری به‌دلیل پایداری هوا، افزایش آلاینده‌های جوی را بویژه برای شهرهای بزرگ صنعتی داریم و در برخی نواحی «مه» پیش‌بینی می‌شود.
محمد امیدفر افزود: از بعدازظهر سه‌شنبه، نفوذ سامانه بارشی را داریم که تا اوایل هفته آینده تداوم خواهد داشت و موجب ابرناکی و بارش‌های متناوب باران و برف و در برخی نواحی «مه» خواهد شد. در این شرایط اختلال در تردد جاده‌ای، کاهش دید و لغزندگی پیش‌بینی می‌شود. وی تصریح کرد: از نظر دما، تغییرات قابل توجهی پیش‌بینی نمی‌شود اما در اواخر فعالیت سامانه یعنی روز جمعه، کاهش نسبی دما به میزان تقریبی 5درجه، دور از انتظار نخواهد بود. اجتناب از سفرهای غیرضروری و رعایت نکات ایمنی، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی، انجام اقدامات پیشگیرانه درباره احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و برفروبی در مناطق سردسیر و کوهستانی، توجه به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی استان از توصیه‌ها و مواردی بود که امیدفر به رعایت آنها تأکید کرد و افزود: از امروز تا روز سه‌شنبه که بارش‌ها آغاز می‌شود، هوا برای گروه‌های حساس، ناسالم است و با توجه به قرار داشتن در شرایط کرونایی بهتر است مردم تا حد امکان از منازل خارج نشوند.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7516/1/563014/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها