در اعتراض به بیانیه‌های مداخله‌‌جویانه علیه اعدام زم انجام شد

احضار سفیران آلمان و فرانسه در تهران به وزارت خارجه




گروه سیاسی/ مواضع مداخله‌جوایانه اتحادیه اروپا و کشورهای آلمان و فرانسه، منجر به احضار سفیران برلین و پاریس در تهران به وزارت خارجه کشورمان شد.
این اقدام در پی آن صورت گرفت که دفتر خدمات خارجی اتحادیه اروپا و همچنین دولت‌های آلمان و فرانسه در بیانیه‌هایی جداگانه و مداخله‌جویانه اجرای یک حکم قضایی در ایران را محکوم کرده و اتهاماتی را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده‌اند. روح‌الله زم مدیر کانال «آمدنیوز» از دی ماه ۹۶ و همزمان با بروز برخی اعتراضات و آشوب‌های داخلی در ایران محل توجه قرار گرفت. فعالیت‌های کانال آمدنیوز تا آنجا پیش رفت که تلگرام آن را با شکایت ایران و به‌دلیل تبلیغ فعالیت‌های تروریستی از دسترس خارج کرد. او که همانند بسیاری دیگر از مخالفان نظام مقیم کشور فرانسه بود،  در نهایت ۲۲ مهرماه  سال 98 در کشور عراق بازداشت و به ایران منتقل شد. 6 جلسه محاکمه روح‌الله زم به ریاست قاضی صلواتی برگزار و تیرماه امسال حکم اعدام او صادرشد. در پی فرجام‌خواهی  زم، دیوان عالی کشور همان حکم قاضی صلواتی را تأیید کرد و 4 روز بعد از تأیید این حکم در دیوان عالی کشور، حکم یادشده در سحرگاه شنبه 22 آذر اجرا و مدیر کانال آمدنیوز اعدام شد. در پی اجرایی شدن این حکم قضایی، اما دولت‌های آلمان و فرانسه و دفتر خدمات خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌هایی با لحن و ادبیات تند اعدام زم را محکوم کردند. این مواضع اما از سوی وزارت امور خارجه کشورمان در حکم مداخله در امور داخلی ایران ارزیابی شده است. بر همین اساس روز گذشته سفیر آلمان هم به نمایندگی از دولت این کشور و هم به نمایندگی از اتحادیه اروپا (آلمان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا است) به وزارت خارجه احضار شد. همچنین در ادامه  سفیر  فرانسه  در تهران به وزارت خارجه احضار شد. به گزارش ایرنا، «هانس اودو موتسل» که کشورش  آلمان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را عهده‌دار است، در پی بیانیه‌های مداخله جویانه سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آلمان در مورد روح‌الله زم از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه احضار شد. مدیرکل اروپای وزارت خارجه، مندرجات بیانیه‌های اخیر اتحادیه اروپا و آلمان را محکوم کرد و آن را به عنوان دخالت در امور داخلی ایران غیرقابل قبول دانست. همچنین مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران نسبت به مماشات با عناصر مروج خشونت و اعمال تروریستی که در برخی کشورهای اروپایی پناه گرفته و امنیت مردم ایران را هدف قرار می‌هند، به سفیر آلمان ابلاغ شد. سفیر آلمان اظهار کرد که مراتب را به مقامات اتحادیه اروپا و همچنین کشورش منعکس خواهد کرد. دیروزهمچنین« فیلیپ تیه بو» در پی صدور بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه در مورد روح الله زم از سوی دستیار وزیر و مدیر کل اروپای وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران به بیانیه یاد شده به وی ابلاغ شد. سفیر فرانسه هم اظهار داشت مراتب را به مقامات کشورش منعکس خواهد کرد.
اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران
در همین باره روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران هم  درباره واکنش‌ها به اعدام روح‌الله زم اطلاعیه‌ای صادر کرد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه در این اطلاعیه آمده: در بیش از یک سال سیر رسیدگی به این پرونده، تحقیقات کاملی از متهم اصلی توسط دادسرا و ضابطین و درخصوص کلیه موارد اتهامی صورت گرفته و اقاریر آقای زم درخصوص اقدامات مجرمانه خود و اظهاراتش درخصوص دیگران معادل صدها ساعت و چندهزار صفحه بازجویی بوده است که تاکنون بخش مربوط به اقدامات مجرمانه خود وی مورد رسیدگی نهایی قرار گرفته، لکن اظهارات و ادعاهای وی درخصوص دیگران، در حال رسیدگی است. تاکنون پرونده برخی از مرتبطین زم در داخل کشور نیز با کیفرخواست به دادگاه ارسال گردیده و پرونده برخی دیگر از متهمین در دادسرا مفتوح است. در این اطلاعیه آمده: کلیه مراحل دادرسی و صدور آرا محاکم از جمله رأی قطعی دیوان عالی کشور در مورد این پرونده که بیش از یک ماه پیش صادر شده، با رعایت مواعد قانونی انجام شده و ابلاغ گردیده است.اجرای حکم هم پس از ابلاغ به وکیل متهم و رعایت کلیه ضوابط و مقررات از جمله ملاقات اعضای خانواده ایشان برای چندمین بار در روز قبل از اجرای حکم صورت گرفته است. علاوه بر ملاقات‌های فوق، به منظور تبیین ابعاد جرایم ارتکابی نیما زم برای پدر محترم وی، جلسه‌ای باحضور نمایندگان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و قاضی پرونده تشکیل گردیده است لذا طرح مباحث حاشیه‌ای از قبیل مبادله زم (به عنوان یک شهروند ایرانی) با کشورهای خارجی نیز هیچ گاه مطرح نبوده و لازم است از هرگونه گمانه‌زنی و اظهار نظرهای غیردقیق و غیرواقع در این خصوص پرهیز گردد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7516/2/563022/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها