وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی با ظریف:

اردوغان برای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران احترام کامل قائل است



گروه سیاسی/ واکنش‌های گسترده چند روز گذشته به مواضع رئیس جمهوری ترکیه در باکو، بالاخره مقامات این کشور را دست به کار کرد تا با یک تماس تلفنی به محمدجواد ظریف اعلام کنند رئیس جمهوری ترکیه از حساسیت‌های پیرامون شعر قرائت شده خبر نداشته است.
شعری که در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو در رابطه با رود ارس از سوی رجب طیب اردوغان خوانده شد، یکی از نمادهای جدایی‌طلبی پان‌ترکیست‌ها بود که سیلی از انتقادات را روانه ترکیه ساخت. اعتراضات تا آنجا بالا گرفت که وزیر امور خارجه کشورمان و همچنین بسیاری از چهره‌های سیاسی ایران به آن واکنش نشان دادند و حتی این کار به احضار سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه هم منجر شد. در نهایت شنبه شب، چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با ظریف تأکید کرد که رئیس جمهوری این کشور به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و سرزمینی ایران احترام کامل قائل است و نسبت به حساسیت‌های پیرامون شعر قرائت‌شده نیز مطلع نبود و آن را صرفاً در ارتباط لاچین و قره‌باغ می‌دانسته و به همین دلیل آن را در مراسم باکو خوانده است. وزیر امور خارجه کشورمان هم در این گفت‌وگوی تلفنی با تأکید بر اهمیت روابط دوستانه و حاکی از احترام دو کشور و نیز روابط صمیمانه میان رئیس جمهوری ترکیه و مقامات عالیه جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد روابط دوجانبه در بستر اعتماد متقابل بیش از پیش گسترش یابد.
شنیده‌ها و اطلاعات خبرنگار «ایران» هم حکایت از آن دارد که رجب طیب اردوغان بعد از موج گسترده واکنش‌های ایرانی‌ها نسبت به مواضع خود شوکه شده است.
حاشیه های جلسه دیروز مجلس
اما واکنش‌های جالب‌تر به شعرخوانی اردوغان، در صحن علنی دیروز مجلس رقم خورد. نمایندگان که پس از پایان تعطیلی یک هفته‌ای خود به بهارستان برگشتند، هر یک به دنبال محکوم کردن اقدام اردوغان برآمدند. اما پس از اینکه محمود احمدی بیغش چهره پرحاشیه مجلس که بارها علیه دولت هم موضعگیری اشتباه کرده بود پشت تریبون رفت، اعتراضات نمایندگان به سمت این نماینده چرخید. او شعر «آراز آراز» اردوغان را نقد کرد اما با همین فرمان به سمت انتقاد به نمایندگان آذری رفت که چرا در برابر ترکیه منفعل عمل کردند.
به گزارش ایسنا، احمدی بیغش در نطق میان دستور دیروز خود، با انتقاد شدید از اظهارات اخیر اردوغان و طرح این سؤال که «کجاست غیرت شیخ محمد خیابانی و شهامت شهیدان و ستارخان و باقرخان و باکری‌ها؟» گفت: آقای رئیس مجلس و برخی نمایندگانی که صرفاً شب و روز با یک گروهان جمعیت ذوق زده به فکر انتخابات ۱۴۰۰ و پاستورنشینی هستید، می‌دانید که اردوغان در هفته گذشته شعری از موسیقی آراز آراز سر داد که برای عده‌ای فرصت‌طلب رمز تجزیه ایران است؟ آیا شخصی وجود ندارد که پاسخ گستاخی‌های اردوغان را بدهد؟ شما نمایندگان مردم ایران در برابر حفاظت از مرزها مسئول هستید، رگ غیرت این همه نماینده مدعی آذری کجاست؟ او که نماینده شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است، اضافه کرد: مدعیان پرمدعای لیست انقلابی تهران که بر مشروعیت‌بخشی طالبان سینه چاک می‌کنند و نمک بر زخم مردم زجردیده افغانستان می‌پاشند، چرا پاسخ این گستاخ عثمانی را نمی‌دهند؟ پس از این اظهارات، امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی که در غیاب قالیباف ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: در زمان دفاع از منافع ملی نباید سخنان ما سبب اختلاف افکنی داخلی شود. برادران و خواهران آذربایجانی نخستین گروهی بودند که در این باره موضع گرفتند و در رسانه‌ها نیز بازتاب داشت.
نایب رئیس مجلس با تأکید بر اینکه نمایندگان باید در نطق‌های خود انصاف را رعایت کنند، گفت: نطق‌هایی که در مجلس ایراد می‌شود، نظر شخصی نمایندگان بوده و موضع مجلس و نظام نیست و از نمایندگان می‌خواهم برای دفاع از حقی، حقوق دیگران و شرع را زیر پا نگذاشته و امیدواریم شاهد تکرار چنین اظهارنظرهایی نباشیم.
با پایان یافتن صحبت‌های قاضی‌زاده ‌هاشمی، نمایندگان آذری زبان مقابل هیأت رئیسه تجمع کردند و خواستند تا پاسخ نماینده شازند را بدهند که قاضی‌زاده هم از آنها خواست تا پایان نطق‌ها صبر کنند. در این لحظه یکی از نمایندگان آذری تهدید کرد اگر اجازه پاسخ داده نشود، صحن را ترک می‌کنند.
درخواست تجدیدنظر برای حضور بیغش در کمیسیون امنیت ملی
این تنها واکنش به احمدی بیغش نبود. از این ساعت به بعد نمایندگان نه تنها مجبور بودند علیه اردوغان موضعگیری کنند، بلکه باید پاسخ نماینده شازند را هم می‌دادند. محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس هم در واکنش به احمدی بیغش گفت: اولین کسانی که علیه این اتفاق موضع گرفتند، نمایندگان آذربایجـــــــانی مجلس بودند. ایران و ترکیه همسایه مسلمان مقتدر منطقه هستند و با درک همه اشتباهات همگان را به وحدت دعوت می‌کنم.
میرتاج‌الدینی نماینده تبریز هم گفت: ما همدلی و وحدت خود را حفظ می‌کنیم و باید بدانیم هر نوع حمله به دوستان یا مجلس شورای اسلامی به نفع مردم و کشور نیست. شما که پشت تریبون قرار می‌گیرید و به همه مجلس و همه نمایندگان آذربایجان حمله می‌کنید، چه سودی می‌کنید و به دنبال چه هستید؟ این تندی‌ها هیچ وقت جواب نداده است و خروج از جاده انصاف و عدالت است. درست نیست کسی به جای اینکه حرف خودش و حوزه انتخابیه‌اش را بگوید بدون توجه به مصالح و منافع کشور مطلبی بگوید.
روح‌الله متفکر آزاد، نماینده دیگر تبریز و عضو هیأت رئیسه مجلس هم در تذکری شفاهی در مورد نحوه واکنش آذربایجانی‌ها به مواضع اخیر رئیس جمهوری ترکیه، گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت طراحی می‌شود و ما باید در اظهارنظرهایمان دقت بیشتری کنیم تا منافع ملی به خطر نیفتد.
بیانیه نمایندگان در محکومیت شعرخوانی اردوغان
225 نماینده در پایان جلسه علنی دیروز در بیانیه‌ای اقدام رئیس جمهوری ترکیه را محکوم کردند. در این پیام که از سوی محمد دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس خوانده شد، آمده است: «ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از استان‌های شمال غرب و سایر استان‌ها، ضمن محکومیت ادبیات تفرقه پراکنانه فوق و تأکید بر تمامیت ارضی، آبی و آسمان پاک کشور بزرگ ایران و آرمان‌های انقلاب اسلامی و رهنمودهای ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و اصول قانون اساسی از جمله اصل ۱۱ به حکم آیه «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» همه مسلمانان یک امت هستند و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام تحقق بخشد و همراه با مردم عزیزمان، نمایندگان همه استان‌های کشور این نوای دلنشین را یادآور می‌شویم. همه با یک نام و نشان، به تفاوت هر رنگ و زبان، همه شاد و خوش و نغمه زنان، به صلابت ایران کهن، ز صلابت ایران جوان؛ و بار دیگر ضمن تأکید بر یکپارچگی ملت بافرهنگ و ریشه‌دار ایران اسلامی و همنوا با ده‌ها هزار شهید و جانباز مدافع این مرز و بوم از خطه سرسبز و شهیدپرور آذربایجان فریاد سر می‌دهیم: آذربایجان، از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انقلاب و ایران جدا نمی‌شود.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7516/3/563028/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها