خلیج گرگان با لایروبی نجات پیدا می‌کند



گرگان - تحلیل داده‌های ناشی از اجرای آخرین پژوهش میدانی استادان علوم حوزه دریایی نشان می‌دهد که لایروبی دالان‌های منتهی به خلیج گرگان، اثربخش‌ترین روش برای نجات این زیستگاه ارزشمند آبی دریای خزر است.
به‌گزارش ایرنا، سواحل شرقی دریای خزر در حوزه جغرافیایی استان گلستان طی سالیان اخیر همواره با پسروی آب مواجه بوده است به‌طوری که عده‌ای از کارشناسان نگران خشکیدن خلیج گرگان و عوارض منفی ناشی از آن نظیر تغییرات زیست محیطی و پدید آمدن ریزگردها هستند.
خلیج گرگان سال‌هاست به اشکال مختلف حال ناخوش خود را با فراگیری و چنگ جلبک‌ها، انتشار بوی بد و در هفته‌های اخیر هم با پس‌زدن جزیره آکاز بازگو می‌کند اما این صدا هنوز به جایی که بتواند منشأ فعالیت برای نجات این پهنه آبی شود، نرسیده است.
لایروبی رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان، افزایش حقابه بیشتر و انتقال آب نکارود، لایروبی کانال‎های چپاقلی و خوزینی، پمپاژ از پساب نکارود و ایجاد کانال جدید از راهکارهای مطرح شده کارشناسان برای نجات خلیج گرگان به شمار می‌رود.  بر اساس آخرین دستاوردهای پژوهشی، لایروبی کانال خزینی و چپاقلی مؤثرترین تاکتیک برای حفظ وضع کنونی خلیج گرگان است که انجام آن موجب رشد ۳۳ درصدی ورودی آب به این پهنه آبی خواهد شد.
جعفر عزیز‌پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: در حالت طبیعی هر ثانیه ۲.۷ متر مکعب آب وارد خلیج گرگان می‌شود که لایروبی راه‌های منتهی به این پهنه آبی، دبی آب ورودی به خلیج را ۱۸ متر مکعب بر ثانیه افزایش داده و میزان آب سرازیر شده به خلیج گرگان را به ۳.۶ مترمکعب بر ثانیه خواهد رساند.
جعفر عزیزپور اظهار داشت: علف‌های دریایی تبادل آب بین خزر و خلیج گرگان را کاهش می‌دهد و این مسأله موجب سرعت گرفتن رسوب‌گذاری شده که لایروبی می‌تواند تا حد زیادی مشکل را برطرف کند.
وی بیان کرد: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تراز آبی خلیج گرگان پایین بیاید اما همچنان تبادل آبی بین دریای خزر و خلیج گرگان برقرار بماند.
استاندار گلستان نیز پیش‌ از این با اشاره به استمرار پسروی آب و ضرورت شتاب‌بخشی به عملیات احیای خلیج گرگان گفته بود: بر اساس طرح مطالعات اقیانوس‌شناسی ایران، مهم‌ترین راهکار نجات خلیج گرگان لایروبی کانال‌های خوزینی و چپاقلی است. به گفته هادی حق شناس، لایروبی رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان و تأمین حقابه‌های رودخانه‌های منتهی به این خلیج از دیگر راهکارهای اجرایی برای نجات این پهنه آبی در جنوب شرقی خزر است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7516/6/563046/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها