بریده جریده





تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

با اصابت به مین حین ساخت برنامه روایت فتح
سید مرتضی آوینی به شهادت رسید


سید مرتضی آوینی[متولد ۲۰ مهر ۱۳۲۶ در شهر ری] هنرمند متعهد، نویسنده توانا، راوی سریال «روایت فتح»، سردبیر مجله ادبی و هنری «سوره» و مسئول واحد تلویزیونی حوزه هنری به شهادت رسید.
مرتضی آوینی که روز ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ همراه با یک اکیپ فیلمبرداری جهت ساخت یک برنامه تلویزیونی برای مجموعه روایت فتح به منطقه فکه عزیمت کرده بود، حین بررسی منطقه و تحقیق پیرامون عملیاتی که رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس درفکه انجام داده بودند، همراه با یکی از رزمندگان بسیجی مهندس محمد سعید یزدان پرست با مین برخورد کرده و دردم به شهادت رسیدند.
روزنامه کیهان- شنبه 21 فروردین1372


اردبیل استان شد

در نشست دیروز شورای نگهبان، لایحه تأسیس استان اردبیل مطرح شد و مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
قانون تأسیس استان اردبیل
‌ماده واحده - به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به تأسیس استانی تحت عنوان استان اردبیل به مرکزیت شهر اردبیل در محدوده شهرستان های ‌پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی،اردبیل، مشکین‌شهر و خلخال اقدام نماید.‌تبصره - با انتزاع اردبیل و شهرستان های فوق‌الذکر و تشکیل استان جدید به تناسب جمعیت و وضعیت جغرافیایی و وسعت این قسمت از استان‌آذربایجان شرقی نیروها و امکانات و بودجه و اعتبارات مناسب به استان جدید منتقل می‌گردد.‌هیأتی متشکل از معاون اول ریاست جمهوری که ریاست هیأت را برعهده دارد و وزرای کشور و امور اقتصادی و دارایی و سازمان های برنامه و بودجه و ‌امور اداری و استخدامی کشور مسئول اجرای مفاد این تبصره و تعیین میزان مناسب نیرو و امکانات و بودجه و اعتبارات قابل انتزاع و تحویل به استان‌ جدید خواهند بود.‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره در جلسه روز یکشنبه بیست و دوم فروردین ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شورای اسلامی ‌تصویب و در تاریخ 29 /1/ 1372به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
‌رئیس مجلس شورای اسلامی - علی‌اکبر ناطق نوری
روزنامه کیهان- دوشنبه 30 فروردین 1372


واگذاری سریع تلفن در مناطق مختلف تهران بزرگ
رؤیایی که به حقیقت پیوست

شرکت مخابرات ایران افتخار دارد، اعلام نماید که در سایه تعهد و تخصص فرزندان غیور این آب و خاک، یکی از اساسی‌ترین مشکلات تهران بزرگ یعنی «ارتباطات» را که خود موجد بسیاری از مسائل ثانوی‌است به طور همه‌جانبه شناسایی کرده و ان‌شاءالله در کوتاه مدت نسبت به رفع آن اقدام نماید.
اینک در نخستین گام‌ها پس‌از پایان موفقیت‌آمیز پروژه‌های مربوط به ایجاد ظرفیت‌های جدید 9 مرکز دیگر علاوه بر پنج مرکز اعلام شده قبلی آماده واگذاری سریع تلفن به متقاضیان هستند و این در حالی است که تعهدات قبلی ما نیز در قبال مراکز مورد نظر حداکثر ظرف سه ماه آینده واگذار خواهد شد.
متقاضیان محترم می‌توانند از تاریخ 72/5/3 ضمن مراجعه به یکی از دفاتر پستی تهران نسبت به پرداخت مبلغ یک میلیون ریال (100هزار تومان) بابت حق‌اشتراک به پست مالی و پرکردن فرم تقاضا اقدام نمایند.
بدیهی است شرکت مخابرات متعهد است حداکثر ظرف سه ماه نسبت به دایری تلفن اقدام نماید.
روابط‌عمومی وزارت پست و تلگراف و تلفن و شرکت‌های تابعه
روزنامه سلام- چهارشنبه6 مرداد 1372


بستن کمربند ایمنی در تهران اجباری شد


طرح بستن اجباری کمربند ایمنی در بزرگراه های تهران بزرگ از اول شهریور از سوی راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به اجرا در می آید. تیمسار سید مختار نصیری رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: طرح بستن اجباری کمربند ایمنی ابتدا در بزرگراه های تهران از جمله بزرگراه های تهران - قم، تهران - کرج، مدرس، چمران، شیخ فضل الله، حقانی و... برای اتومبیل های شخصی به اجرا در می آید.
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 31 مرداد1372


حضور دوباره در یوش
کالبد نیمایوشیج در زادگاهش به‌خاک سپرده شد

کالبد نیما یوشیج [علی اسفندیاری متولد ۲۱ آبان ۱۲۷۶ در یوش  مرگ 13 دی ۱۳۳۸ در تهران] شاعر و بنیانگذار شعر نو و نویسنده معاصر بنا به وصیت‌نامه وی، توسط پسرش و جمعی از شعرا، نویسندگان، شخصیت‌ها و مسئولان فرهنگی کشور  روز جمعه از محل فعلی در امامزاده عبدالله(ع) در منطقه شهرری جنوب تهران به زادگاه وی «یوش» واقع در شهرستان نور منتقل شد.کالبد نیما یوشیج شاعر سنت شکن شعر فارسی روز جمعه [26 شهریور 1372] به زادگاهش انتقال یافت و در میان استقبال بی‌نظیر مردم یوش در منزل مسکونی وی به خاک سپرده شد.بسیاری از دوستداران این شاعر گرانقدر کالبد وی را از تهران تا یوش همراهی کردند و با گردهمایی در حسینیه یوش یاد نیما را گرامی داشتند. مردم روستاهای نسن، پیل، میانک و نیکنام ده که در مسیر حرکت کالبد نیما قرار داشتند با تجمع و قربانی گوسفند از کالبد شاعر یوشی استقبال کردند.همچنین نویسندگان، شعرا و مسئولان شهرستان نور و دیگر شهرهای مازندران با گردهمایی در حسینیه روستای یوش و قرائت اشعار فارسی و طبری یاد این شاعر نوپرداز را گرامی داشتند.در این مراسم احمد ناطق نوری نماینده شهرستان نور انتقال کالبد نیما به یوش را مقدمه‌ای برای برگزاری کنگره یکصدمین سالگرد نیما دانست و گفت: «در طرحی که در حال بررسی است منزل مسکونی نیما به خانه فرهنگ و موزه نیما تبدیل خواهد شد و آثار به جای مانده از وی در آن به نمایش درخواهد آمد.»
حضور دوباره نیما در یوش، یاد و خاطره آن زنده یاد را در میان مردم زادگاهش زنده کرد و افراد مسن یوش به یادآوری خاطرات دوران به جای مانده از نیما پرداختند. در این مراسم «شراگیم» فرزند نیما ضمن قدردانی از استقبال مردم یوش اعلام کرد منزل مسکونی نیما و آثار به جای مانده از وی را برای احداث یک خانه فرهنگ به مردم یوش اهدا می‌کند و از آنان خواست در حفظ آثار به جای مانده از نیما تلاش کنند.روستای یوش در میان تپه‌ها واقع شده است و مردم صمیمی آن بر اثر شعف حاصل از بازگشت کالبد نیما ،کوچه‌های تنگ این روستا را آبپاشی کرده و همراهان کالبد نیما را به گرمی پذیرفتند.
روزنامه سلام - یکشنبه 28 شهریور 1372









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7516/16/563088/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها