واکنش وزارت خارجه به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس:

هیچ ادعایی درباره تمامیت ارضی خود را برنمی‌تابیم



سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به بیانیه صادره در نشست شورای همکاری خلیج فارس واکنش نشان داد و آن را مردود اعلام کرد. در بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس که روز گذشته به میزبانی عربستان برگزار شد، بار دیگر درباره کاهش تعهدات برجامی ایران و حاکمیت بر سه جزیره ایرانی ادعاهایی مطرح شد.
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن اتهامات تکراری و بی‌اساس نشست شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران تصریح کرد: هیچگونه مداخله‌ای را در برنامه هسته‌ای، موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاع بازدارنده خود برنمی‌تابیم.
او با محکوم کردن اتهامات تکراری و بی‌اساس وارده در بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، آن را حاصل نبود درک محیطی و فرامحیطی، کینه‌توزی و فشار سیاسی رژیم سعودی بر شورا توصیف کرد و افزود: در حالی که تصور می‌رفت با توجه به مصالحه کشورهای خلیج فارس با یکدیگر، کشورهای منطقه در دیدگاه‌ها و رویکردهای خود در قبال مسائل منطقه که طی دهه‌های متمادی جز دشمنی و خصومت نتیجه‌ای در برنداشته است تجدید نظر کنند و خطاب جدیدی را برگزینند، اما برخی اعضای شورا به پیمودن مسیر اشتباه و تمسک به پروژه قدیمی ایران‌هراسی اصرار می‌ورزند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اشاره بیانیه این شورا به کاهش تعهدات برجامی ایران را مردود خواند و افزود: کشورهایی که پیش از این تمام تلاش و سرمایه خود را برای ناکام گذاشتن برجام به کار بسته بودند اکنون نسبت به اقدامات مشروع ایران که ذیل برجام انجام شده، معترض شده‌اند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره به قوانین بین‌المللی و تعهدات خود پایبند بوده و لذا هیچگونه مداخله‌ای را در برنامه هسته‌ای، موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاع بازدارنده خود را برنمی‌تابد.
خطیب‌زاده با تأکید مجدد بر مواضع کشورمان، جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزو لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی بر این جزایر را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را بشدت محکوم می‌کند.
ظریف به کشورهای عربی: رئیس‌تان دارد می‌رود!
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی با اشاره به برقراری مجدد روابط قطر و عربستان نوشت: «به قطر به خاطر به نتیجه رسیدن مقاومت شجاعانه‌اش در برابر فشار و باج‌گیری تبریک می‌گویم. خطاب به دیگر همسایه‌های عرب هم می‌گویم: ایران نه دشمن است و نه تهدید.  متهم کردن کافی است مخصوصاً اینکه رئیس سرکش شما هم در حال رفتن است.» ظریف در پایان با اشاره به طرح صلح هرمز نوشت: «وقتش رسیده که پیشنهاد ما برای داشتن منطقه‌ای قوی را بپذیرید.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7537/2/565695/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها