هیلاری کلینتون هشدار داد

احتمال آتش‌افروزی ترامپ در خاورمیانه




گروه سیاسی/ در روزهای گذشته تنش دیپلماتیک میان ایالات متحده و ایران بالا گرفته است. تنش‌هایی که مقام‌های دیپلماتیک و نظامی ایران نسبت به عواقب آن هشدار داده‌اند. با اعزام بمب‌افکن‌های «بی-52» و زیردریایی «جورجیا» و وضعیت آماده‌باش حداکثری نظامیان امریکایی در منطقه خاورمیانه که زیر سایه اقدامات تحریک‌آمیز تل‌آویو و ریاض صورت می‌گیرد، زمزمه‌های وقوع اقداماتی غیر‌قابل پیش‌بینی از سوی دولت دونالد ترامپ علیه ایران شنیده می‌شود. در همین حال شبکه «سی‌بی‌اس» امریکا از ارسال یک پیام صوتی به برج مراقبت پرواز در نیویورک خبر داده که در آن برای انتقام ترور سردار قاسم سلیمانی هشدار داده می‌شود. به گزارش ایسنا، در این پیام صوتی که به برج مراقبت پرواز در نیویورک ارسال شده، آمده است: «ما یک هواپیما را روز چهارشنبه به ساختمان کنگره می‌زنیم. انتقام سلیمانی گرفته خواهد شد.» اگرچه به گفته این رسانه امریکایی دولت امریکا باور ندارد که هشدار حمله جدی است و در حال تحقیق در این زمینه به عنوان نفوذ به سیستم فرکانس ترافیک هوایی است، اما چنین خبری را می‌توان در ادامه سلسله اقدامات تحریک‌آمیز مشکوکی قلمداد کرد که حامیان جنگ میان ایران و امریکا به انجام آن اقدام کرده‌اند. شماری از صاحبنظران معتقدند به پرواز درآمدن هواپیماهای بمب‌افکن امریکایی بر فراز آسمان خلیج فارس، نمایش قدرت به ایران با هدف جلوگیری از حمله احتمالی تهران به منافع امریکا همزمان با شدت گرفتن تنش‌های اخیر و سالگرد ترور شهید سلیمانی است.
این رویدادها کمی پس از آن صورت گرفت که در هفته‌های اخیر در اقدامی مشکوک چندین راکت به سوی سفارت امریکا در منطقه سبز بغداد شلیک شد که هیچ‌گونه تلفاتی نداشت اما ترامپ و ستاد فرمانده کل نیروهای ارتش امریکا در منطقه انگشت اتهام را به سوی ایران و گروه‌های مقاومت عراق نشانه رفتند. چنان که رئیس جمهوری امریکا در توئیتی مدعی شد که اگر نیروهای امریکایی کشته شوند، ایران را مسئول خواهد شناخت و حتی ادعا کرد که «حالا زمزمه‌هایی از حملات بیشتر علیه امریکایی‌ها در عراق می‌شنویم.»
در پی قوت گرفتن چنین اخباری بود که «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه سابق امریکا در پیام توئیتری خود نسبت به احتمال وقوع درگیری نظامی هشدار داد و نوشت: «یکی از هدایایی که ترامپ می‌تواند به کشور و جهان بدهد، این است که در ۱۵ روز پایانی مسئولیتش جنگی را آغاز نکند.» کلینتون گفت: «گفتن اینکه دولت ترامپ تحرکات عمدی انجام می‌دهند یا به سادگی بی‌کفایتی‌شان را نشان می‌دهند، سخت است. در هر صورت، آنها دست به یک بازی خطرناکی می‌زنند.»
ناگفته پیداست که در روند شدت گرفتن چنین تهدیداتی رد پای مقام‌های اسرائیل و عربستان که می‌کوشند ترامپ را در روزهای آخر دوران ریاست جمهوری‌اش برای آغاز حمله‌ای نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران ترغیب کنند، دیده می‌شود. چه افزایش حملات اسرائیل به اهدافی در سوریه و شکل‌گیری ائتلاف با شماری از کشورهای عربی، ارسال این پیام به بایدن است که رویکرد آتی خود در خاورمیانه را متناسب با تحولات جاری این منطقه در نظر گیرد. هدف تل‌آویو و ریاض پیچیده کردن روند تحولات منطقه پیش از آغاز به کار «بایدن» در کاخ سفید است تا وضعیت را برای او جهت بازگشت به برجام و کاستن از اختلافات میان تهران و واشنگتن تا جای ممکن دشوار کنند. «بایدن» از مشی دولت ترامپ در قبال ایران و از جمله، خروج یک جانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد و تأکید کرده بود که قطعاً امریکا به برجام باز خواهد گشت و ایران هم باید متقابلاً اجرای تعهداتش را بر اساس توافق هسته‌ای از سر گیرد.
پیش‌تر در واکنش به تحرکات نیروهای نظامی امریکا در منطقه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نسبت به تحرکات نظامی امریکا در منطقه و همچنین احتمال بهانه‌سازی رژیم صهیونیستی برای کشاندن امریکا به جنگی دیگر در منطقه، هشدار داده بود. ظریف همچنین در توئیتی خبر داد که اطلاعات تازه از عراق حاکی از آن است که عوامل آتش‌افروز اسرائیل در حال توطئه‌چینی برای حمله به امریکایی‌ها هستند تا ترامپ را به بهانه‌ای ساختگی در مخمصه جنگ گرفتار کنند. مقام‌های دیپلماتیک ایران همچنین در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت هم نسبت به عواقب هرگونه ماجراجویی کاخ سفید هشدار داده و تأکید کرده‌اند که ایران در دفاع از مردم درنگ نخواهد کرد.
واعظی: نیروهای نظامی ما آماده مقابله با هر اقدامی هستند
محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران، افزایش تحرکات نظامی امریکا در منطقه را اتخاذ مواضع دفاعی در مقابله با حمله تلافی‌جویانه ایران در سالروز انتقام شهادت سردار سلیمانی می‌داند. واعظی در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت با بیان اینکه «ما در گذشته جنگ اقتصادی و فشارهای مختلف را شاهد بودیم»، گفت: «جنگ افروزان در یک ماه آخر از ۲- ۳ هفته گذشته تا این روزها، مرتب اخباری را تولید می‌کنند که بوی جنگ بدهد.» او با تأکید براینکه نیروهای نظامی ما با جدیت برای هرگونه اقدامی آمادگی کامل دارند، گفت: «تحلیل من از همه داده‌ها این است که همانند گذشته بیشتر می‌خواهند جنگ روانی به راه بیندازند و مردم را برای یک جنگ و حمله مشغول و نگران کنند.»
واعظی افزود: آنها نگران بودند ایران در سالگرد شهادت شهید سلیمانی اقدامی انجام دهد به همین دلیل موضع دفاعی گرفته بودند. بر همین اساس و طبق مسائلی که از جاهای مختلف دریافت کرده‌ایم این‌گونه نیست که نگران باشیم از اینکه که اتفاق نظامی بیفتد.»
در همین حال با شدت گرفتن تنش رو به افزایش میان ایران و امریکا محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری از او خواسته است تا به عنوان رئیس جمهوری ایران تلاش خود را در جهت پیشگیری از وقوع جنگ به کار گیرد. احمدی‌نژاد در این نامه با بیان اینکه «از مجموع تحولات، موضع‌گیری‌ها و اخبار منتشره در رسانه‌های مختلف جهان چنین استنباط می‌شود که وقوع یک جنگ مخرب جدید در منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس برنامه‌ریزی شده و در مسیر اجرای قریب‌الوقوع قرار گرفته است»، افزوده که انتظار دارد رئیس جمهوری همه مساعی خود را برای جلوگیری از چنین اتفاقی به کار گیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7537/3/565700/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها