دیگه چه خبر






دستبرد دوباره امریکا به دارایی‌های ایران

   خبر اول اینکه، وزارت دادگستری امریکا اعلام کرد که ۷ میلیون دلار از دارایی‌های توقیف شده ایران را به افرادی که قربانیان حوادث تروریستی خوانده شده‌اند، می‌دهد.  به گزارش ایرنا، وزارت دادگستری امریکا با انتشار بیانیه‌ای در تارنمای خود مدعی شد که این مبلغ سهم دولت امریکا از پرونده‌ای است که در آن حدود یک میلیارد دلار در جریان تلاش به منظور نقل و انتقال آنها به حساب‌هایی در سراسر جهان برای دور زدن تحریم‌های ایران ضبط شده است.
«دیوید برنز» دستیار موقت دادستان کل امریکا گفت که مبالغ
ضبط شده  قرار بود به دست کسانی برسد که در یک طرح بزرگ برای نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران انتفاع ببرند.  به گفته برنز، وجوه توقیف شده به صورت مستقیم به عنوان غرامت قربانیان تروریسم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، وزارت خزانه‌داری امریکا هم  طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نام یک شخص حقیقی و 13 شرکت ایرانی به فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه اضافه شده است.  در بین این شرکت‌ها، نام چندین شرکت تولیدکننده محصولات فولادی از جمله شرکت‌های فولاد بناب، فولاد پاسارگاد، فولاد گیلان، فولاد زرند و... دیده می‌شود. وزارت خزانه‌داری امریکا همچنین 3 شرکت خارجی (آلمانی، انگلیسی و چینی) را در ارتباط با ایران تحریم کرده است.

نگرانی تروئیکای اروپا از غنی سازی 20 درصد

  دست آخر اینکه،  انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای روز گذشته از اقدام ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی ابراز نگرانی کردند.  سازمان انرژی اتمی ایران دو روز پیش اعلام کرد که ایران تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی را در تأسیسات اتمی فردو از سر گرفته است. همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران از آستانه تعیین شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ فراتر رفته است.
به گزارش ایسنا، سه کشور طرف توافق هسته ای در این بیانیه با اعلام اینکه این اقدام هیچ توجیه منطقی ندارد و در بردارنده مخاطرات مهمی در زمینه منع اشاعه است، آن را نقض آشکار برنامه جامع اقدام مشترک خواندند و اعلام کردند که این کار توافق را تهی‌تر از قبل می‌کند. تروئیکای اروپایی در بخش دیگری از این بیانیه تصریح کرده‌اند: «این یک تحول منفی جدی است که تعهد مشترک طرف‌های برجام در روز 21 دسامبر برای حفظ این توافق را تضعیف می‌کند. این اقدام خطر تخریب فرصت‌های مهم دیپلماسی با دولت آتی آمریکا را در پی دارد».  انگلیس، فرانسه و آلمان در ادامه از ایران خواسته‌اند بدون تأخیر غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی را متوقف کند، برنامه غنی‌سازی خودش را به سطح مورد توافق در برجام بازگرداند و از انجام اقدامات دیگری که فضای دیپلماسی مؤثر را محدود می‌کند امتناع کند.
«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم گفت که دلیل تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی، فشارهای امریکا بوده است. به‌گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اقدام با بیان اینکه تمام مواد غنی شده تا ۲۰ درصد تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد، افزود: آژانس هیچ تلاشی را که بیانگر استفاده از این مواد برای اهداف اعلام نشده که ممکن است با ان‌پی‌تی مغایرت داشته باشد، اعلام نکرده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7537/3/565701/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها