مردم در ناصر خسرو دنبال واکسن کرونا نباشند

عوارض مرگبار واکسن‌های تقلبی کرونا


فریبا خان احمدی
خبرنگار
هنوز پای واکسن کرونای خارجی به ایران نرسیده  در حالی که واکسن داخلی نیز فاز دو آزمایش‌های بالینی را پشت سر می‌گذارد بازار شایعات فروش واکسن در ناصر خسرو و فضای مجازی حسابی داغ شده است.
سودجویان این بار با دسیسه‌های جدید نسبت به فروش واکسن کرونا تبلیغات اغواکننده‌ای را به راه انداخته‌اند. این ادعاهای واهی در حالی مطرح می‌شود که هنوز هیچ‌گونه محموله واکسن کرونا وارد کشور نشده و بارها اعلام شده است؛ مسیر توزیع واکسن فقط از طریق کانال وزارت بهداشت خواهد بود. در مورد واکسن داخلی نیز همان‌طور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند «کووایران» فاز دو تحقیقات بالینی را سپری می‌کند و تخمین زده می‌شود؛ تولید انبوه این واکسن در صورت موفقیت سه فاز نهایی بالینی اواخر خرداد ماه به ثمر بنشیند. این روزها که واردات زودهنگام واکسن کرونا از زبان مسئولان شنیده می‌شود کلاهبرداران نیز بیکار ننشسته و در حال بازارگرمی برای فروش محصولات تقلبی هستند که اتفاقاً با برچسب مشخص تحت عنوان واکسن کرونا در بازار سیاه عرضه می‌کنند. مسئولان وزارت بهداشت هشدار می‌دهند؛ مردم فریب واکسن‌های تقلبی را نخورند چرا که این محصولات عوارض مرگباری در پی دارند.
سخنگوی سازمان غذا و دارو در ارتباط زنده تلویزیونی در‌خصوص برخی اخبار در خصوص فروش واکسن کرونا در بازار سیاه و ناصرخسرو توضیح داد: افراد سودجو و فرصت‌طلب در بسیاری از کشورها اقدام به کلاهبرداری در این زمینه کرده اند که متأسفانه در کشور ما در بازار سیاه ناصرخسرو چنین شایعاتی دامن زده شد اما اطلاعات میدانی نشان می‌دهد چنین موضوعی وجود ندارد و اگر کالایی با برچسب واکسن کرونا و آنفلوانزا در بازار سیاه یا فضای مجازی به فروش رسید کالایی تقلبی است.
کیانوش جهانپور عنوان کرد: با توجه به اینکه زنجیره انتقال واکسن کرونا به کشور خاص است و تهیه این واکسن در بازارهای غیررسمی اثربخشی ندارد و مصرف آنها منجر به عوارض جدی و مرگ خواهد شد لذا مردم توجه داشته باشند اقدام به تهیه داروهایی که از مبادی غیرررسمی وارد کشور شده است نکنند و واکسن‌ها قطعاً از طریق مبادی رسمی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. جهانپور با بیان اینکه وزارت بهداشت بر این موضوع نظارت می‌کند گفت: وزارت بهداشت و نیروهای انتظامی و قضایی به تخلفات رسیدگی خواهند کرد، مردم چه در بازار داخل چه در خارج از کشور کالا را از مبادی غیررسمی تهیه نکنند.
عوارض مرگبار واکسن های تقلبی کرونا
سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واکسن کرونا در ناصرخسرو وجود خارجی ندارد، بیان کرد: با توجه به زنجیره سرد، نحوه حمل، نگهداری و انتقال واکسن های کووید ۱۹ بسیار بعید است، حتی اگر واردات انجام شود آنچه که در بازار سیاه عرضه می شود، سالم و قابل مصرف نخواهد بود. جهانپور تصریح کرد: بطور قطع واکسن از مبادی رسمی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و در این خصوص اطلاع رسانی می شود. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان نکته که واکسن کرونا یک فرآورده بیولوژیک است و شرایط خاصی برای نگهداری آن باید لحاظ شود، گفت: مردم آگاه باشند چه در بازار داخل و چه در خارج از کشور غیر از زنجیره های اصلی توزیع، از مبادی غیر رسمی دارو و واکسن تهیه نکنند.
جهانپور با اشاره به آمادگی سامانه تلفنی ۱۹۰ وزارت بهداشت برای پیگیری تخلفات اینچنینی یادآور شد: هموطنان می توانند تخلفات را با سامانه های تلفنی مربوطه به اطلاع نیروی انتظامی و ‌ پلیس سایبری کشور برسانند و در نهایت دستگاه قضا با متخلفان برخورد خواهد کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7537/5/565711/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها