اقبال کشاورزان ایرانی به سیب زمینی بنفش

اصفهان و اردبیل پیشگام کشت سیب زمینی کم کالری و ضد سرطان




زهره افشار
خبرنگار
سیب زمینی بنفش گونه متفاوتی از سیب زمینی است که شاید کمتر اسمش را شنیده باشید. این خوراکی خوش رنگ و لعاب یکی از انواع سیب‌زمینی‌ است که پوست بیرونی آن به رنگ بنفش تیره یا سیاه و گوشت داخلی آن حتی بعد از پخت هم به رنگ بنفش است.آنهایی هم که مشتری رستوران‌های گرانقیمت باشند پوره سیب زمینی بنفش، سوپ سیب زمینی بنفش را در منوی برخی از این رستوران ها می‌بینند و شاید در کنار استیک نیم پز متوجه چیپس سیب زمینی بنفش رنگ شده باشند.
سیب‌زمینی بنفش، 4 برابر سیب زمینی‌های معمولی آنتی اکسیدان دارد و همین مسأله موجب شده این روزها تبلیغات گسترده‌ای در فروشگاه‌های اینترنتی روی این محصول انجام شود و حتی برخی ادعا کنند که می‌تواند از بروز کرونا جلوگیری کند اما کارشناسان تغذیه می‌گویند این محصول کشاورزی تنها سرشار از آنتی اکسیدان است.
هرچند این محصول به فراوانی در همه میوه و سبزی‌فروشی‌ها یافت نمی‌شود اما اگر سری به میوه فروشی‌های لاکچری بزنید و اهل خرید اینترنتی هم باشید با کمی گشت و‌گذار در فضای مجازی می‌توانید آن را خریداری کنید. برخی از فروشندگان اینترنتی سیب زمینی بنفش به‌دلیل ناشناخته بودن این محصول برای مردم حتی قیمت‌هایی در حد کیلویی 90 هزار تومان را کنار منوی سفارش این محصول اعلام می‌کنند ولی برخی دیگر که منصف‌تر هستند آن را با کیلویی 30 هزار تومان هم می‌فروشند.
یکی از این فروشندگان اینترنتی می‌گفت مشتری‌های سیب زمینی بنفش دو دسته هستند یکی آنهایی که آن را به خاطر آنتی اکسیدان بالایش خریداری می‌کنند و بیشتر ارزش غذایی اش برایشان مهم است و شاید می‌خواهند خوراکی مغذی چشم‌نوازی را برای بچه‌های بد غذایشان فراهم کنند و دسته دوم که اتفاقاً بیشتر مشتریان را شامل می‌شود، کسانی هستند که می‌خواهند با طبخ سیب زمینی بنفش چه به شکل آب پز چه سرخ کرده خودنمایی کنند و قیمت آن هم زیاد برایشان مهم نیست.
کشاورز بی‌نصیب از سود این محصول جدید
در همین حال «علی میرزاخانی» یکی از کشاورزان استان چهار محال و بختیاری که چند سالی می‌شود در زمین زراعی‌اش سیب‌زمینی بنفش می‌کارد می‌گوید این محصول را با کیلویی 10 هزار تومان می‌فروشد.
«اگر درهم بخرند و با مقداربالا کیلویی 7 هزار تومان هم می‌فروشم. ولی شنیده‌ام در میدان تجریش یا اینترنت حتی این نوع سیب زمینی را تا حدود 100 هزار تومان هم می‌خرند ولی خب درتوان من نیست محصولم را به تهران برسانم.» به گفته وی طریقه کاشت سیب زمینی بنفش همانند سیب زمینی معمولی است با این تفاوت که سیب زمینی معمولی در یک دوره 80 تا 125 روزه آماده چیدن می‌شود ولی سیب زمینی بنفش برای برداشت 25 روز بیشتر زمان لازم دارد. البته سیب زمینی بنفش آب بیشتری لازم دارد و باید به جای آبیاری هفتگی هر 5 روز یکبار آبیاری شود.
وی می‌افزاید: مردم سیب زمینی بنفش را بخوبی نمی‌شناسند و می‌توان گفت مشتری خاص دارد و من هم دو، سه سال است در بخشی از زمینم این محصول را پرورش می دهم تا قلق‌اش دستم بیاید و شاید در سال های بعد کارم بگیرد.
وی تأکید می‌کند: بذر این نوع سیب‌زمینی بسیار گرانتر از سیب زمینی معمولی است و به سختی گیر می آورم ولی از نتیجه کارم راضی هستم.
سیب زمینی بنفش از سال آینده در مزارع اردبیل
استان اردبیل یکی از قطب‌های تولید سیب زمینی در کشور است اما کشت سیب زمینی بنفش هنوز در این استان پا نگرفته است. «احمد شهریار» معاون بهبود تولیدات گیاهی اردبیل به «ایران» می‌گوید: این محصول در طرح تحقیقاتی در مزرعه بسیار خوب جواب داده است.وی می‌افزاید: هر چند کشاورزانی که ما کشت سیب زمینی بنفش را به آنها توصیه کرده‌ایم استقبالی از آن نکرده‌اند اما انتظار می‌رود سیب زمینی بنفش از سال زراعی آینده در برخی نقاط اردبیل کشت شود.معمولاً کشاورزان سنتی ما در برابر کشت محصولات جدید مقاومت می‌کنند اما شاید جوانترها آن را تجربه کنند.وی خاطرنشان می‌کند: سیب زمینی بنفش به‌دلیل ارزش غذایی و تنوعی که می‌تواند به سفره‌های مردم بدهد قطعاً در سال‌های آتی با اقبال مواجه می‌شود و برخلاف تصور برخی یک گیاه تراریخته نیست و رنگ بنفش آن به‌دلیل مقادیر بالای رنگدانه‌های موجود در آن است.
60 هکتار از اراضی اصفهان زیر کشت سیب زمینی بنفش
«اصغر رستمی» معاون جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز به «ایران» می‌گوید: سیب زمینی بنفش با وجود ارزش غذایی بالایی که دارد هنوز در سبد غذایی مردم جای نگرفته است.
به گفته وی در حالی که این محصول دارای آنتی اکسیدان فراوانی است ولی نسبت به سیب زمینی معمولی درصد قند کمتری دارد و در رژیم‌های خاص کاربرد فراوان دارد.
وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری 60 هکتار از اراضی استان اصفهان به‌صورت پراکنده به زیر کشت این محصول رفته است، تصریح می‌کند: این نوع سیب زمینی در حال حاضر در چرخه تولید محصولات زراعی بسیاری از استان‌ها از جمله اصفهان قرار دارد و سیاست ما گسترش آن است.
رستمی تصریح می‌کند: این سیب زمینی بر خلاف دیگر انواع سیب زمینی از حد و اندازه یک تخم مرغ بزرگتر نمی‌شود و بازار پسندی خوبی دارد و در حال حاضر در بازار شهر‌های بزرگ با کیلویی 90 هزار تومان هم فروخته می‌شود ولی برای کشاندن آن بر سر سفره مردم لازم است فرهنگسازی شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7537/6/565720/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها