وزارت صمت به مراکز تولید ابلاغ کرد

عرضه تخم مرغ‌بسته‌بندی 30 عددی از امروز با قیمت مصوب 36 هزارتومان



گروه اقتصادی / مراکز تولید و عرضه تخم‌مرغ، با افزایش قیمت این کالا با کم‌فروشی، تعداد آن را در هر بسته کاهش دادند و تخم مرغ 30 عددی در بسته‌های 20 عددی و با قیمتی دو برابر معادل 44 هزارتومان عرضه شد. اما از امروز و با ابلاغ وزات صمت، تخم مرغ بسته‌بندی در بسته‌‌های 30 عددی با قیمت 36 هزار تومان و هر شانه تخم مرغ30 عددی فله هم با قیمت 34 هزارتومان به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شود.
قیمت مرغ و تخم مرغ، بعد از کاهش تقاضا و افت زیاد قیمت با شیوع کرونا، از شهریورماه به‌صورت مداوم افزایش یافت. تولیدکنندگان مهم‌ترین علت افزایش قیمت را نرسیدن خوراک دام با قیمت دولتی به دست آنها و در نتیجه کاهش تولید اعلام کردند. اما متولیان وزارت جهاد کشاورزی با ارائه آمار از تأمین خوراک دام و افزایش جوجه‌ریزی و در نتیجه بازگشت تولید مرغ و تخم مرغ به روند عادی خود از آذرماه خبر دادند. انتظار می‌رفت با افزایش تولید، قیمت این دو کالای پرتقاضا به ثبات برسد. در روزهای گذشته قیمت مرغ تقریباً به ثبات نسبی رسیده است اما، قیمت تخم مرغ همچنان افزایشی است و حتی در مراکز توزیع صحبت از کمبود عرضه است.
تولید کم نیست، کم‌فروشی داریم
هدایت اصغری، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار، در گفت‌و‌گو با «ایران»، کمبود تولید و عرضه را رد کرد و گفت: روزانه حدود 3 هزارتن تخم مرغ تولید می‌شود. اصغری گفت: البته ما کمبود تولید در گله‌های مرغ را داریم. مثلاً به‌خاطر افزایش قیمت نهاده و کمبود آن، مرغ زودتراز موعد کشتار می‌شود یا به‌خاطر کیفیت پایین نهاده، تخم‌گذاری کم شده است.
اما ناصر نبی‌پور، سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن در گفت‌و‌گو با «ایران» از کاهش تولید خبر داد. به‌ گفته نبی‌پور استان تهران به 14 میلیون مرغ تخم‌گذار نیاز دارد اما این رقم الان به 4 میلیون قطعه مرغ رسیده است. او افزود: مثلاً در استان قزوین هم به بیش از 7 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار نیاز است اما در این استان هم حدود 4 میلیون قطعه مرغ موجود است. در 6 ماه اول امسال 30 تا 35 درصد نهاده با قیمت دولتی به دست مرغداران رسید و آنها 65 درصد نهاده را از بازار آزاد تهیه کردند. در حال حاضر هم هزینه هر کیلو تخم مرغ برای تولید‌کننده 15 هزار و 700 تومان تمام می‌شود اما با قیمت 14 هزار تومان می‌فروشند.
نبی‌پور افزود: با کاهش تولید صادرات قطع شد. با اینکه در تابستان روزانه 400 تن تخم‌ مرغ صادر می‌شد اما اکنون صادرات به صفر رسیده است. البته مراکز تولید، تخم مرغ مورد نیاز بازار مصرف را تأمین می‌کنند ولی به‌خاطر دو نرخی شدن قیمت و نظارت ضعیف بر بازار، تخم مرغ با قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.
سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن گفت: ما در روزهای گذشته 1200 تن تخم مرغ به میادین عرضه کرده‌ایم در حالی‌ که آنها نیاز روزانه برای تأمین تقاضا را روزی 40 تن به ما اعلام کرده‌اند. با‌ وجود عرضه بالا ولی خبرهایی داریم که تخم مرغ در میادین، برای فروش با قیمت بالاتر در بازار آزاد فروخته می‌شود همچنین صادرات غیررسمی هم از همین طریق انجام می‌شود. سازمان‌های نظارتی باید کمبود در بازار را پیگیری کنند. اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، به‌عنوان بخش مسئول در تأمین و تولید مرغ و تخم مرغ، درخصوص اینکه آیا تولید به تعادل رسیده است یا کمبود وجود دارد حاضر به پاسخگویی نشدند.
بسته‌بندی بازار را به هم ریخت
عرضه تخم مرغ در بازار به‌صورت فله‌ای و بسته‌بندی یا همان تخم مرغ شناسنامه‌دار عرضه می‌شود. با افزایش قیمت تخم مرغ، قیمت نوع بسته‌بندی آن بیشتر از تخم مرغ فله بالا رفت. تولیدکنندگان فروش تخم‌مرغ بسته‌بندی را با قیمت نامتعارف علت ایجاد رقابت کاذب در بازار می‌دانند. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار در این خصوص می‌گوید: مراکز عرضه تخم مرغ بسته‌بندی چون تخم‌مرغ را با قیمت بالاتری قیمت‌گذاری می‌کنند، بنابراین پول بیشتری هم برای خرید به تولیدکنندگان می‌پردازند همین موضوع باعث شده بازار از تعادل خارج شود.در حالی که از نظر بهداشتی یا ارزش غذایی تفاوتی میان تخم مرغ فله یا شناسنامه‌دار وجود ندارد. متولیان تولید می‌گویند تولید تخم مرغ از مبدأ کاملاً استریلیزه است و بسته‌بندی به بهانه بهداشت بیشتر فقط کاسب کاری و سودجویی است. آنها معتقدند قیمت بالاتر تخم مرغ شناسنامه‌دار به‌خاطر بسته‌بندی آن است و ربطی به بهداشت یا ارزش غذایی بالاتر ندارد.
براساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار، قیمت تخم مرغ در مرغداری هر کیلو 14 هزار تومان و برای مصرف‌کننده 16 هزار و 900 تومان است. اما تخم مرغ بسته‌بندی با قیمتی بیشتر از نرخ مصوب فروخته می‌شود.
سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن تأکید دارد که «حداکثر تفاوت قیمت تخم مرغ شناسنامه‌دار با تخم مرغ فله‌ای یا معمولی باید هزار تومان باشد نه بیشتر اما مشخص نیست چرا سازمان حمایت این قیمت‌گذاری غلط را تأیید کرده است.»
اما فرزاد طلاکش، دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار پیش‌تر به «ایران» گفته بود که «برپایه ابلاغ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی در قالب یک اطلاعیه مشترک، همه مراکز توزیع از ابتدای بهمن‌ماه امسال ملزم به عرضه تخم‌مرغ شناسنامه‌دار بسته‌بندی آن هم در یخچال می‌شوند. البته قیمت نهایی تخم مرغ ارتباط مستقیمی به عرضه این محصول از واحدهای مرغداری دارد که به‌جای ۱۴ هزار تومان، با نرخ حدود ۲۰ هزار تومان از مرغداری به‌دست مراکز بسته‌بندی می‌رسد که مورد تأیید انجمن ما نیست.»
کاهش قیمت‌ از امروز اعمال می‌شود
با افزایش دوباره قیمت تخم‌مرغ در چند روز گذشته و حتی خودداری فروشندگان از فروش تخم مرغ به بهانه قیمت‌گذاری جدید، روز سه‌شنبه، در نشست متولیان تولید، تأکید شد تخم مرغ باید با قیمت مصوب به دست مصرف کننده برسد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار، با اشاره به این نشست گفت: با ابلاغیه وزارت صمت به تمام مراکز تولید و عرضه تخم مرغ، از امروز تخم مرغ بسته‌بندی 30 عددی با قیمت 36 هزارتومان و تخم فله‌ای در شانه‌های 30 عددی هم به قیمت 34 هزار تومان فروخته می‌شود.
در 2 ماه گذشته، مراکز تولید و عرضه تخم‌مرغ، با افزایش قیمت این کالا با کم فروشی، تعداد آن را در هر بسته کاهش دادند و تخم مرغ 30 عددی در بسته‌های 20 عددی و با قیمتی دو برابر معادل 44 هزارتومان عرضه شد.اما آن‌طور که مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار اعلام کرد این کم‌فروشی جبران می‌شود و بسته‌های 30 عددی تخم مرغ با قیمتی کمتر به بازار برمی‌گردد.
بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان بازار کالاهای اساسی نرخ‌گذاری و دونرخی شدن کالاها را علت اصلی کم فروشی یا گرانفروشی می‌دانند. آنها تعیین قیمت با میزان عرضه و تقاضا را راهکار بی‌ثباتی قیمت‌ها می‌دانند.
سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به این موضوع گفت: تنها راه تعادل قیمت آزادسازی قیمت است. مرغدار نمی‌تواند تخم مرغ را بیش از چند روز نگه دارد. او مجبور است تخم مرغ را به بازار عرضه کند. با آزادسازی قیمت به تعادل می‌رسد. به‌نظرمی‌رسد با توجه به میزان تقاضا قیمت هرکیلو تخم مرغ 15 تا 16 هزارتومان هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف کننده مناسب است و نیازی به بازار چند نرخی نیست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7537/9/565732/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها