ایران در ایران




ثبت ملی ۳۳ میراث‌ فرهنگی ناملموس از سه استان کشور

گروه ایران زمین - مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی گفت: ۳۳ میراث‌ فرهنگی ناملموس از استان‌های خراسان جنوبی، مازندران و خراسان رضوی در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شد. به‌گزارش میراث‌آریا، مصطفی پورعلی درباره مصوبات جلسه شورای ملی ثبت میراث‌ فرهنگی ناملموس عنوان کرد: از استان خراسان جنوبی آیین و مراسم هولکه‌خوانی در منطقه هردنگ، گنجینه زنده بشری در طراحی، نقشه‌کشی، بافندگی و رنگرزی قالی‌های سنتی شهر مود، مهارت ساخت کلاه پولی (کلوته) روستای چنشت، مراسم عناب ته‌کنی، مهارت پلاس‌بافی (سیاه چادربافی) روستای سیدال، مهارت ساخت کیسه چکن‌دوزی توتون و تنباکو در شهر سه‌قلعه، آیین و مراسم جشن کاکل و مهارت پخت نان سنتی غینیچه در شهرستان بشرویه در فهرست ملی میراث‌ فرهنگی ناملموس ثبت شد.

 ثبت ملی مهارت ساختن و نواختن ساز سنتی دسرکوتن یا نقاره از استان مازندران
مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ واحیای میراث معنوی و طبیعی افزود: میراث‌ فرهنگی ناملموس مهارت پخت شیرینی سنتی پشت زیک، مهارت پخت نان محلی سوس نون، مهارت پخت کچیله نون، نان قندی محلی منطقه سوادکوه، مهارت پخت دله دکرده نون؛ نان پیازی منطقه سوادکوه روستای درمیان، مهارت پخت غذای کیی‌پلا (بیجی پلا)، آواز امیری یا امیری خوانی، مهارت پخت نان شیرینی محلی گاتا منطقه سوادکوه، دهستان اوریم رودبار، مهارت پخت نان محلی پنجه‌کش و مهارت ساختن و نواختن ساز سنتی دسرکوتن یا نقاره از استان مازندران در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شد.

 ثبت ملی استاد فاروق کیانی‌پور، گنجینه زنده بشری در نمایش‌های آیینی شرق خراسان رضوی
پورعلی افزود: میراث‌ ناملموس آیین نخل‌گردانی روستای ایزی سبزوار، مهارت تهیه‌آش جوش پره گناباد، روش‌های سنتی پخت نان تافتون گناباد، مراسم سؤال و جواب روز عاشورا چشام، مراسم برگزاری روضه‌خوانی هیأت آهنگران مسجد جامع سبزوار، آیین نخل‌گردانی مزینان، آیین نخل‌گردانی چشام، مهارت تهیه نان آجار، مهارت پخت کمه جوش، بازی سنگ سنگ چلپا ششتمد، دانش سنتی پخت نان در خلیل‌آباد، استاد فاروق کیانی‌پور گنجینه زنده بشری در نمایش‌های آیینی شرق خراسان رضوی، مهارت پخت کلوچه زنجبیلی، مراسم شبیه‌خوانی فدیشه نیشابور و آیین سنگ‌زنی چشام از استان خراسان رضوی و طنزخوانی با موسیقی اصیل ایرانی به شکل ملی به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس، ثبت ملی شد.

افزایش آلودگی هوای کلانشهرها طی امروز و فردا

گروه ایران زمین - پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد حداقل تا اواسط هفته آینده شرایط پایدار هوا در کلانشهر‌ها و شهرهای صنعتی ماندگار باشد. «صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: اوج پایداری هوا برای امروز (پنجشنبه) و فردا (جمعه) خواهد بود. وی افزود: دو عامل آلاینده‌ها و ترافیک شاخصه‌هایی هستند که می‌توانند کیفیت هوا در کلانشهر‌ها و شهر‌های صنعتی را کاهش یا افزایش دهند که امیدواریم مدیران شهری در این دو روز علاوه بر جلوگیری از فعالیت صنایع آلاینده نسبت به کنترل ترافیک حساسیت بیشتری به خرج دهند. وی تصریح کرد: از روز دوشنبه هفته آینده انتظار می‌رود این شرایط به مرور تغییر کند. ضیاییان همچنین تأکید کرد: از اواسط هفته آینده در عین حال باید منتظر افزایش و کاهش 4 تا 8 درجه‌ای دما باشیم. وی با اشاره به اینکه طی دو سه روز اخیر با کاهش دما در نیمه غربی کشور و حتی تهران روبه‌رو بودیم، خاطرنشان کرد: امروز و فردا جمعه نیمه شرقی و جنوب شرقی کشور کاهش دما را تجربه خواهند کرد.

«کانگورو» نماینده شیراز در جشنواره فیلم فجر

شیراز - بنابر اعلام سایت رسمی سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، فیلم کانگورو به کارگردانی ابوالفضل فرهادی سینماگر شیرازی، نماینده شیراز در بخش فیلم کوتاه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شد.  ابوالفضل فرهادی چهارشنبه ۱۷ دی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دستمایه ساخت کانگورو شرایط جهانی ناشی از بحران شیوع کرونا بوده است، عنوان کرد: در قریب به یک سال گذشته، رسانه‌ها نقشی مهم در القای امید یا ناامیدی به بشر داشته‌اند و بسیاری از رفتارهای آدمی را هدایت کرده‌اند.
او انتشار اخبار ضد و نقیض، فزونی یافتن شایعات و آسیب اخبار جعلی به روان انسان‌ها را همسو با آسیب‌های جسمی این بیماری دانست و خاطرنشان کرد: گاه به نظر می‌رسد، ترس از بیماری حتی بیش از ابتلا به آن قربانی گرفته، قربانیان خاموشی که در ظاهر انسان‌هایی سالم‌اند؛ اما از درون متأثر از اخبار دروغین، دچار بحران شده‌اند.  این کارگردان شیرازی گفت: بر این اساس، پیگیری اخبار بویژه از رسانه‌هایی که القای ترس و ناامیدی را بیش از امیدواری به بهبود وضعیت، تبلیغ می‌کردند باعث ایجاد افسردگی در جامعه شد و هدف از ساخت فیلم کانگورو هجوم اخبار به انسان و تحت تأثیر قرار دادن زندگی اوست.
فرهادی همچنین بر ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای در میان تمام اقشار تأکید کرد و گفت: فیلم ۱۵ دقیقه‌ای کانگورو تلاش می‌کند آدمی را به آموختن مهارت‌های زندگی دعوت کند و تلخی آن، درواقع شیرینی افزایش آگاهی را به همراه دارد که برآیندش  خودمراقبتی است.
به گزارش ایسنا، ابوالفضل فرهادی که پیشتر باعنوان کارگردان و بازیگر تئاتر فارس شناخته می‌شد  در نخستین تجربه کارگردانی فیلم کوتاه، پس از راهیابی به سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، شرایط حضور در جشنواره فجر را کسب کرد.

شهردار مراغه به اتهام تخلف مالی بازداشت شد

تبریز - شهردار مراغه به همراه ۲ نفر از کارمندان شهرداری به اتهام تخلفات مالی توسط اداره کل اطلاعات آذربایجان شرقی بازداشت شد. به گزارش ایلنا، شهردار مراغه به اتهام تخلفات مالی توسط اداره کل اطلاعات استان آذربایجان شرقی بازداشت شده و بر همین اساس، پرونده ای در این رابطه در دادگستری آذربایجان شرقی تشکیل شده است. گفته می‌شود احتمال بازداشت افراد دیگری در این پرونده وجود دارد.

اجرای کند طرح بهسازی جاده خوش ییلاق گلستان

آزاد شهر - عملیات اجرایی پروژه ملی بهسازی و تعریض جاده بین‌المللی و ترانزیتی آزادشهر - شاهرود مشهور به «خوش ییلاق» که مهم‌ترین راه ارتباطی گلستان و سمنان به شمار می‌رود با وجود نوید بخش بودن اقدامات انجام شده، راه زیادی تا تکمیل و بهره‌برداری دارد. طرح ملی بهسازی و تعریض جاده کوهستانی آزادشهر - شاهرود (خوش ییلاق) به طول ۱۰۰ کیلومتر که ۵۷ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی گلستان واقع است، با هدف بهبود عبور و مرور و ایمن‌سازی کریدور مهم زمینی ارتباط‌ دهنده شمال به جنوب کشور و همچنین محور ترانزیتی حمل کالا به مرز اینچه برون گنبدکاووس و کشورهای همسایه شمال ایران ابتدا در سال ۸۵ شروع شد که پس از ۲ سال انجام کار متوقف شد. اجرای این طرح پس از وقوع سیل سال ۹۳ و وارد شدن خسارت جدی به بخش‌هایی از این جاده دوباره به‌صورت رسمی و با برآورد اعتبار اولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد. به گزارش ایرنا مسعود جعفرزاده رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان‌های رامیان و آزادشهر گفت: با وجود اینکه دولت از سال ۹۳ تاکنون برای این پروژه ملی، هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب کرده اما فقط ۶۰۰ میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه اسلامی،اختصاص یافته است و همین مشکل اعتباری و همراهی کمرنگ مالکان اراضی زراعی حریم جاده برای آزادسازی مسیر، سبب شده تا اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه حدود ۲۵ درصد باشد. سرعت بخشیدن به عملیات بهسازی و تعریض این جاده ارتباطی که از زیرساخت‌های مهم و تأثیرگذار توسعه گلستان به شمار می‌رود، به اعتقاد کارشناسان انکار‌ناپذیر است چراکه به سبب واقع شدن این جاده ترانزیتی در منطقه‌ای کوهستانی و نیز مواجه بودن با خطر ریزش و رانش هنگام بارش‌های فصلی و وقوع سیلاب‌های ناشی از آن، خسارات‌ مادی و جانی قابل توجهی را به این محور، مردم منطقه و رانندگان وارد می‌کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7537/11/565746/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها