بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

بزرگترین نیروگاه آبی پس‌ از انقلاب افتتاح شد

سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهوری در آیین بهره‌برداری از نخستین و بزرگترین نیروگاه برق آبی کشور پس‌از انقلاب با تأکید بر اهمیت منابع آبی در استان خوزستان گفت: در دوران آینده، آب یکی از مهم‌ترین منابع محسوب می‌شود و باید برای بهره‌برداری از آن اقدام کرد. رئیس جمهوری همچنین در خصوص بهره‌برداری از نیروگاه برق آبی کرخه گفت: با بهره‌برداری از این نیروگاه، امروز400 مگاوات برق به شبکه سراسری کشور اضافه می‌شود و با بهره‌برداری از سد کرخه، 365 هزارهکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش قرار خواهد گرفت.
رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت تأمین آب مورد نیاز کشاورزی بر ساخت و تکمیل کانال‌ها و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی تأکید کرد.
روزنامه ایران - چهارشنبه 16 مهر1382

گفت‌و‌گو با اروپا در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران
بیانیه سعدآباد منتشر شد

روز سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۲ برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۰۳، وزیران امور خارجه کشورهای انگلیس (جک استراو)، فرانسه (دومینیک دو ویلپن)، آلمان (یوشکا فیشر) و هیأت ایرانی (حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و کمال خرازی، وزیر امورخارجه ایران) در سعدآباد تهران نشست مشترکی برای بحث و تبادل نظر درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران برگزار کردند.
در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر شد که به موجب آن، ایران برای بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از تأسیسات اتمی خود اعلام همکاری کرد و گازدهی در سانتریفیوژهای نطنز را در راستای راستی‌آزمایی و اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران، به‌صورت داوطلبانه و برای مدت محدود تعلیق کرد. انگلیس و فرانسه نیز متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کنند.
در بیانیه سعدآباد، مقام‌های ایران مجدداً تأیید نمودند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد و برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران صرفاً در زمینه صلح‌آمیز بوده‌است. آنها تعهد ایران به رژیم عدم اشاعه هسته‌ای را تکرار نموده و وزرا را مطلع ساختند که دولت ایران تصمیم گرفته‌است که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل نماید تا به الزامات و پرسش‌های باقی‌مانده آژانس، به‌صورت شفاف بپردازد و آنها را حل و فصل نموده و هرگونه قصور احتمالی را در چارچوب آژانس روشن نموده و اصلاح کند....
دولت ایران با دریافت توضیحات ضروری تصمیم گرفته‌است که پروتکل الحاقی را امضا و فرآیند تصویب را آغاز کند. دولت ایران تا پیش‌از تصویب پروتکل، به‌عنوان تأییدی بر حسن نیت خود، به همکاری با آژانس مطابق با این پروتکل ادامه خواهد داد. دولت ایران درحالی که درچارچوب نظام عدم گسترش حق دارد انرژی هسته‌ای را برای اهداف صلح‌آمیز توسعه دهد، داوطلبانه تصمیم گرفته‌است که همه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری را به‌صورتی که آژانس تعریف می‌نماید، تعلیق نماید....
بنابرنظر آنها (وزیران خارجه انگلستان، فرانسه و آلمان) اجرای کامل تصمیمات ایران که توسط مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأیید برسد، باید موجب شود که شورای حکام وضعیت کنونی را حل و فصل نماید.
روزنامه ایران - چهارشنبه 30 مهر 1382

زندان قصر از تهران رفت

زندان قصر پس ‌از 75 سال از تهران رفت تا به‌جای آن 12 هکتار فضای سبز و مجتمع فرهنگی ورزشی بنشیند. این درحالی است که هنوز 30 درصد از زندان با حدود پنج هزار زندانی در انتظار تکمیل طرح انتقال به سر می‌برند. زندان قصر پس ‌از قاجار تاکنون محلی برای نگهداری زندانیان سیاسی و غیرسیاسی حکومت‌های مختلف بوده تا سال 1358 که شورای انقلاب و پس از آن در سال 1377 شورای عالی امنیت ملی بر انتقال آن از تهران تأکید کردند. توافق‌های اولیه این خروج در سال 1381 به امضا رسید و دیروز 55 درصد دیگر از فضای این زندان به شهرداری تهران تحویل داده شد تا با احتساب 15 درصد قبلی، تنها 30 درصد این مکان برای واگذاری به شهرداری باقی بماند.
 محمد‌جواد محمدی‌زاده معاون خدمات شهری شهرداری تهران در مراسم تخریب زندان گفت: براساس طرح‌های پیشنهادی 26900 متر برای ساخت مجتمع چندمنظوره از جمله 9000 متر موزه تاریخ زندان قصر و یادمان زندانیان مشهور، 3000 متر برای احداث سالن ورزشی و استخر، 2100 متر کتابخانه، 3000 مترسینما و سالن کنفرانس، 500 متر قلیان خانه و مکان بازی‌های رایانه‌ای و... اختصاص داده خواهد شد.مرتضی بختیاری رئیس سازمان زندان‌ها نیز که به‌همراه محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران در مراسم حضور داشت دلیل انتقال زندان قصر را رعایت حقوق شهروندی و تنها به‌دلیل منافع معنوی نه مادی عنوان کرد. گفته می‌شود در حال حاضر 4921 زندانی هنوز در زندان قصر به سر می‌برند و به‌دنبال انتقال زندانیان قبلی به زندان گوهردشت کرج و قزل حصار، این افراد به حسن آباد قم منتقل خواهند شد.
روزنامه ایران-پنجشنبه 22 آبان 1382

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) افتتاح شد

«از ترانزیت می‌توانیم معادل درآمد نفت درآمد به ‌دست آوریم.» سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهوری روز یکشنبه 12 بهمن 1382 در مراسم افتتاحیه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اعلام این مطلب گفت: وضعیت جغرافیایی ایران، مزیت نسبی بزرگ ما است و پیش‌از این جاده ابریشم به‌عنوان قلب تپنده اقتصاد جهان از ایران می‌گذشته است؛ متأسفانه با وجود آنکه نقطه اتصال شرق و غرب و جنوب و شمال هستیم به‌ اهمیت موقعیت ترانزیتی خود واقف نشده‌ایم. سید محمدخاتمی با اشاره به اینکه افتتاح فرودگاه امام(ره) می‌تواند آغازی برای رسیدن به جایگاه ترانزیتی ایران باشد گفت: تاریخ و جغرافیا دست به‌دست هم داده‌اند تا ایران را کشوری بزرگ و پر آوازه کنند و این ملت در عرصه حیات بشری سهم بزرگی داشته است.احمد خرم، وزیر راه و ترابری نیز در ابتدای این مراسم گفت: عملیاتی شدن این فرودگاه نه تنها تحول بزرگی در حمل‌ونقل هوایی ایران و منطقه است بلکه تحولی در سرراه گسترش تجارت در آسیای جنوب‌شرقی خواهد بود.وزیر راه و ترابری ظرفیت فعلی فرودگاه امام(ره) را جابه‌جایی 5/3 میلیون مسافر خارجی و 3 میلیون مسافر داخلی ذکر کرده و ابراز امیدواری کرد این رقم در سال 1384  به 15 میلیون نفر برسد.وی هدف این طرح را ارتباط بین اروپا و آسیای میانه و چین و ترکیه و جنوب‌شرق آسیا ذکر کرد. درپایان این مراسم، افتتاح رسمی فرودگاه با اجازه مستقیم خاتمی به برج مراقبت فرودگاه و دستور برج به کاپیتان هما صورت گرفت و رئیس‌جمهوری از 4 نفر از مجریان طرح‌ها (مجری فعلی طرح و 3 مجری سابق) و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری رسماً تقدیر کرد.
روزنامه‌ ایران- سه‌شنبه 14 بهمن 1382


برگزاری انتخابات  هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی
انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت 8 صبح جمعه یک اسفند 1382 در 207 حوزه انتخابیه و در بیش از 39 هزار شعبه اخذ رأی صورت گرفت. طبق اعلام ستاد انتخابات کشور میزان واجدان شرایط رأی دادن 46 میلیون و 351 هزار و 32 نفر بود. در استان تهران 8 میلیون و 261 هزار و 611 نفر حق شرکت درانتخابات را داشتند.
روزنامه ایران- شنبه 2 اسفند 1382
نتایج نهایی شمارش آرا در سراسر کشور
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، از مجموع ۴۶ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۳۲ نفر واجد شرایط رأی دهی در ۲۰7 حوزه انتخابیه کشور، حدود ۲۳میلیون و ۴۳۸هزار و۳۰ رأی در 207 حوزه انتخابیه در ۲۸ استان کشور به صندوق ها ریخته شد 50/75 درصد واجدان شرایط در کل کشور در انتخابات مجلس هفتم شرکت کردند.البته منابع شورای نگهبان با توجه به اختلاف نظر در مورد جمعیت واجد شرایط ،رأی این رقم را حدود 60 درصد اعلام کرده است.
این گزارش حاکی است بیشترین میزان آرای مأخوذه در حوزه‌های انتخابیه استان تهران به میزان ۲ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۹۲۳ رأی وجود داشته است.استان‌های خراسان، فارس، خوزستان، همدان، اصفهان، آذربایجان شرقی، مازندران و مرکزی در مرحله بعدی قرار داشتند.
روزنامه ایران- دوشنبه 4 اسفند 1382






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7537/16/565762/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها