در پناه «توران خانم»




نرگس عاشوری
خبرنگار
هرکدام از ما برای روزهای بیقراری، ایام ناامیدی، وقت‌هایی که کم حوصله‌ایم یا از موضوعی رنجیده‌ایم پناهگاهی داریم. سراغش می‌رویم تا سبک شویم، فکرمان هوایی بخورد، حرف‌های ناگفته‌ تلنبار شده در ذهن‌مان را از زبانش بشنویم، امید بگیریم و در نهایت نکته‌ای بیابیم تا چین و چروکی که بر روح‌مان نشسته است  کمی باز شود. به‌عنوان مثال یکی از این پناهگاه‌ها برای عباس کیارستمی شعر است. چنان که می‌گوید: «از ستم روزگار/ پناه بر شعر/ از جور یار/ پناه بر شعر/ از ظلم آشکار/ پناه بر شعر».
اگر برای این روزها دنبال چنین مأمنی هستید بد نیست با مکتب توران میرهادی آشنا شوید. یکی از خوشنام‌های تاریخ معاصر ایران و از پیشگامان تعلیم‌و‌تربیت؛ بنیان‌گذار «مدرسه فرهاد»، «شورای کتاب کودک» و «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» و... که عمرش را وقف کودکان این سرزمین کرده است بدون این که بابت آن مطالبه‌ای از کسی داشته باشد. زنی که از روزهای سخت جنگ جهانی دوم و تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه و تجربه فضای استبداد و دیکتاتوری هیتلر تا جوانمرگی برادرش فرهاد، تیرباران همسرش سرگرد جعفر وکیلی، غرق شدن فرزندش در سیل، سرطان و مرگ همسر دومش محسن خمارلو در میانسالی و... همه را تاب می‌آورد و زانو خم نمی‌کند تا به توصیه مادرمجسمه ساز آلمانی اش«غم بزرگ را تبدیل به کار بزرگ کند».
برای آشنایی با زندگی توران میرهادی یکی از منابع خوب و پرکشش مستند «توران خانم» است. این مستند ماحصل 5 سال همراهی رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرتهماسب با این شخصیت مهم تاریخ معاصر است. این دو فیلمساز از مهر ماه سال ۱۳۹۱ تا آبان ماه ۱۳۹۵ یعنی آخرین روزهای زندگی توران میرهادی با او همراه شده‌اند تا با تصویر زندگی این زن خود ساخته ایرانی، با پرهیز از شعارزدگی و قهرمان پردازی، خودباوری و اطمینان به نفس و حب به وطن را به یاد مخاطب بیاورند و از سوی دیگر، بر اهمیت آموزش پایه صحه بگذارند. اکران آنلاین «توران خانم» از سری مستندهای مجموعه کارستان این روزها در سراسر جهان (به غیر از ایران) قابل مشاهده و دستیابی است البته این مستند در ایران هم وارد شبکه نمایش خانگی شده و می‌توانید از پلتفرم‌های نمایشی آنلاین آن را به‌صورت رایگان تماشا کنید.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7537/19/565781/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها