به نام تاریخ



18 دی
تولدها
نیکلاس کیج: بازیگر مشهور امریکایی امروز 57 ساله می‌شود. نیکلاس کیج برادرزاده فرانسیس فورد کاپولا کارگردان «پدرخوانده» است اما نام خانوادگی‌اش را به کیج تغییر داد تا از نام و شهرت کاپولا استفاده نکند. او بازیگری را از سال 1982 با بازی در فیلم «اوقات خوش در ریجمونت‌های» آغاز کرد و فیلم «ترک لاس وگاس» در سال 1995 باعث شهرت و محبوبیت کیج شد و برای بازی در این فیلم جوایز اسکار و گلدن گلوب را به دست آورد. پس‌ از آن در فیلم‌هایی مانند «صخره»، «تغییر چهره»، «هواپیمای محکومین»، «شهر فرشته ها»، «اقتباس» و «گنجینه ملی» بازی کرد. «مرد خانواده»، «هواشناس»، «ارباب جنگ» و «پیشگویی» از دیگر فیلم‌های مطرحی هستند که کیج در آنها بازی کرده است.
محمود گلابدره‌ای: نویسنده معاصر ایران سال 1318 در چنین روزی به دنیا آمد. محمود گلابدره‌ای از نوجوانی به نویسندگی علاقه داشت و در سال‌های فعالیتش 33 کتاب نوشت که «سگ کوره پز» اولین کتابش بود و در سال 1349 منتشر شد. پس ‌از آن «پر کاه» را نوشت و سال 1356 داستان «بادیه» او مورد توجه کیارستمی قرار گرفت و براساس آن فیلمنامه نوشت. «اسماعیل اسماعیل» داستانی بود که برای نوجوانان پس ‌از پیروزی انقلاب اسلامی نوشت و اوایل دوره جنگ تحمیلی منتشر شد و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. «پرستوها»، «دال»، «صحرای سرد»، «حکومت نظامی»، «سنگ مثقال»، «آقا جلال» و «سفر به حجله گاه عشق» از دیگر آثار او پس ‌از سال 1357 هستند. محمود گلابدره‌ای در سال 1391 درگذشت.
   جیمز ساندرز نویسنده بریتانیایی، خیرالله تقیانی‌پور نمایشنامه نویس و کارگردان، عظیم خلیلی شاعر، پروین نگهداری شاعر و رولان توپور نقاش و تصویرگر فرانسوی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
امیرهوشنگ قطعه ای: دوبلور کارتون‌هایی مانند «پروفسور بالتازار» و «بارباپاپا» سال 1390 در چنین روزی درگذشت. امیرهوشنگ قطعه‌ای متولد سال 1315 بود و از سال 1332 فعالیت هنری را با بازی در فیلم «مشهدی عباد» آغاز کرد. از سال 1337 کار گویندگی و دوبله را آغاز کرد و سال 1340 جزو گروهی بود که نخستین سریال تلویزیونی را در ایران دوبله کردند. او در سال‌های فعالیتش به جای بازیگرانی مانند استیو مک کوئین، سامی دیویس، مارتین لارنس، مارتین شین، بن کینگزلی و ویلم دفو صحبت کرد و صدایش را در فیلم‌هایی مانند «جان سخت»، «مرد عنکبوتی»، «ساعت شلوغی»، «احمق و احمق تر» و «ارباب حلقه ها» شنیدیم. قطعه‌ای یکی از دوبلورهای برجسته کارتون و راوی کارتون‌های «پروفسور بالتازار» و «بارباپاپا»، «دختری به‌نام نل» و «جیمبو» بود.
   آناستاس ماری کرملی زبان شناس عراقی، راد تیلور بازیگر استرالیایی و اینگرید تولین بازیگر سوئدی هم در چنین روزی درگذشتند.

  19 دی
تولدها
الویس پریسلی: خواننده و سلطان موسیقی راک‌اند رول سال 1935 در چنین روزی به دنیا آمد. الویس پریسلی از نوجوانی به خوانندگی علاقه داشت و وقتی در سال 1951 برای ضبط یک ترانه شخصی به استودیوی سان رکوردز رفته بود مورد توجه رئیس آنجا قرار گرفت و یک سال بعد نخستین آلبوم رسمی اش را همان جا ضبط کرد. ترانه «هتل دل شکستگان» در سال 1956 باعث شهرت پریسلی شد و پس‌ از آن او جزو ستارگان موسیقی راک‌اند رول بود. رکورد اجرای بزرگ‌ترین کنسرت جهان با کنسرتی که سال 1973 در هاوایی اجرا کرد، متعلق به پریسلی است چون این کنسرت به‌صورت زنده و از تلویزیون پخش شد و بیش از یک میلیارد نفر بیننده داشت. او سال 1977 درگذشت.
   سالروز تولد ایرج جنتی عطایی ترانه سرا، هواس پلوک نمایشنامه نویس و کارگردان، هنری مولر کارگردان آلمانی، ویلکی کالینز نویسنده بریتانیایی، امیلی گرین بالش نویسنده امریکایی، ویلیام هارتنل بازیگر بریتانیایی، ران مودی بازیگر انگلیسی، جیمز ساندرس نمایشنامه نویس، کروین متیوس بازیگر امریکایی، الکساندر ریپلی نویسنده امریکایی و میلاد عیووق داستان نویس هم امروز است.
درگذشت‌ها
احمد رسول زاده: دوبلور برجسته ایران سال 1393 در چنین روزی درگذشت. احمد رسول‌زاده متولد سال 1309 بود و ابتدا در سال 1326 بازی در تئاتر را آغاز کرد. از سال 1334 وارد کار دوبله شد و به‌دلیل صدای گرمش دوبلور بسیاری از فیلم‌های مطرح بود و صدای رسول‌زاده را در فیلم‌هایی مانند «عمر مختار»، «محمد رسول الله(ص)»، «مردی برای تمام فصول»، «کازینو رویال»، «پیرمرد و دریا»، «چگونه غرب تسخیر شد»، «روزی روزگاری در غرب»، «لورنس عربستان»، «مسیر سبز»، «دکتر ژیواگو»، «جن گیر» و «توت فرنگی‌های وحشی» و به‌جای بازیگرانی مانند آنتونی کوئین، اورسن ولز، اسپنسر تریسی، هنری فوندا، جک هاوکینز و آلفرد هیچکاک شنیدیم. او در انیمیشن «کتاب جنگل» هم حضور داشت و راوی کارتون به یادماندنی «رابین هود» بود. در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی هم صدای او را در «کفش‌های میرزا نوروز»، «پدرسالار» و «دایی جان ناپلئون» شنیدیم و گوینده ثابت محمدعلی کشاورز بود.
   ابوالفضل لسانی روزنامه نگار هم در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7537/20/565794/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها