۸۵ درصد واجدان رأی پای صندوق‌ها رفتند

انتخابات پردامنه


سه کاندیدای دوره قبل در انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال ۸۸ دوباره جامه رقابت پوشیدند؛ محمود احمدی‌نژاد آمده بود تا ریاست‌جمهوری‌اش را در دوره دوم تمدید کند؛ مهدی کروبی نفر سوم انتخابات نهم، آمده بود بخت خود را باز بیازماید؛ محسن رضایی برخلاف دوره قبل این بار انصراف نداد و تا آخر ماند. نفر چهارم اما میرحسین موسوی، نخست‌وزیر سابق بود که پس از ۲۰ سال دوری از مناصب اجرایی آمد تا پس‌از انصراف سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهوری سابق، این بار سکان ریاست‌جمهوری را در دست گیرد.
مناظره‌های انتخاباتی داغ و نفسگیر نشان از تنور گرم انتخابات می‌داد؛ بویژه مناظره دو مدعی اصلی انتخابات در ۱۳ خرداد که در آن احمدی‌‌نژاد اتهاماتی را متوجه سید محمد خاتمی، اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری و فرزندانشان و حتی زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی کرد.
خیابان‌های شهرهای بزرگ عرصه قدرت‌نمایی هواداران احمدی‌نژاد و موسوی شد؛ تب رقابت‌ها بالا گرفت و روز انتخابات در ۲۲ خرداد به صف‌های طولانی بدل شد. رکورد حضور در انتخابات شکسته شد؛ مجموع آرا ۳۹۱۶۵۱۹۱ رأی؛ این یعنی مشارکت حدود ۸۵ درصد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهمی، حضور تعیین‌کننده، مقتدرانه، متین و آرامش‌آفرین ملت بزرگ و هنرمند ایران را در جمعه حماسی ۲۲ خرداد، لطف و رحمت پروردگار حکیم و حادثه‌‌ای خیره‌کننده و بی‌همتا خواندند و با اشاره به تجلی رشد سیاسی، عزم انقلابی و ظرفیت مدنی ملت ایران در انتخابات شورانگیز، زیبا و پرشکوه ریاست جمهوری دهم افزودند: «مشارکت بیش از هشتاد درصدی مردم و رأی ۲۴ میلیونی به رئیس‌جمهوری منتخب، یک جشن واقعی است که دشمنان در تلاشند با تحریکات بدخواهانه، شیرینی آن را از کام ملت ایران بزدایند بنابراین آحاد مردم بویژه جوانان عزیز باید کاملاً هوشیار باشند و هواداران نامزد منتخب و دیگر نامزدهای محترم از هرگونه رفتار و گفتار تحریک‌آمیز و بدگمانانه پرهیز کنند.»
فضای پرشور و داغ انتخابات سال 88 اما با اظهارنظرها و بیانیه های تند برخی نامزدهای بازنده و نامزد پیروز و طرفداران دو طرف باعث بروز اغتشاشاتی در برخی شهرها و از جمله تهران شد که بر اثر آن تعدادی کشته و مجروح و جمعی نیز بازداشت شدند. در جریان این اغتشاشات خسارات زیادی به اموال عمومی و خصوصی وارد شد و فضای سیاسی کشور برای مدتی از حوادث و خشونت های پسا انتخاباتی متاثر بود. در این میان رسانه های خارجی و به ویژه شبکه های فارسی زبان به طور گسترده این حوادث را پوشش می دادند و هر از گاهی با طرح ادعاهای مشکوک به التهابات دامن می زدند. به رغم این اتفاقات، شورای نگهبان پس از بررسی برخی شکایت ها که به این شورا رسیده بود، نتایج انتخابات را تایید و دولت دهم در مرداد ماه 1388 به ریاست محمود احمدی نژاد کار خود را آغاز کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7548/16/567143/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها