به نام تاریخ




4 بهمن
سیصد و دهمین روز از سال با نام‌های بزرگی در هنر ایران و جهان بخصوص در هنر نقاشی ثبت شده است. محمود فرشچیان و سالوادور دالی از مشهورترین چهره‌های متولد و درگذشته امروز هستند.
تولدها
محمود فرشچیان: نقاش مطرح ایران امروز 91 ساله می‌شود. محمود فرشچیان نقاشی را در مدرسه هنرهای زیبای اصفهان یاد گرفت و پس از آن به اروپا سفر کرد و تحصیلش را ادامه داد. او پس از بازگشت به ایران سبک خاص خود را در نقاشی ایرانی پایه‌گذاری کرد که از ادبیات و شعر فارسی، قرآن و سایر کتاب‌های مقدس الهام می‌گیرد. تابلوهای «ضامن آهو»، «پنحمین روز آفرینش»، «شمس و مولانا»، «ستایش»، «آسمان چهارم» و «یتیم نوازی علی (ع)» از آثار مشهور اوست ،اما فرشچیان بیشتر با تابلوی «عصر عاشورا» شناخته می‌شود که سال 1355 در روز عاشورا کشیده شده است؛ از آثار فرشچیان نمایشگاه‌های زیادی در شهرهایی مانند پاریس، نیویورک و شیکاگو برپا شده است و اکنون موزه آثارش در کاخ سعدآباد تهران برپاست. فرشچیان چهره ماندگار هنر نقاشی ایران است و تندیس طلایی اسکار ایتالیا، نخل طلایی ایتالیا، مدال طلای جشنواره بین‌المللی هنر بلژیک و مدال طلای جشنواره بین‌المللی هنر امریکا را هم به دست آورده است. طراحی پنجمین ضریح حرم امام رضا (ع) و ضریح جدید حرم امام حسین (ع) هم از آثار فرشچیان است.
ایرج رامین فر: طراح صحنه و لباس مشهور سینمای ایران سال 1328 در چنین روزی به دنیا آمد. ایرج رامین فر رشته طراحی صحنه و لباس را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران خواند و از سال 1346 کارش را به عنوان مشاور صحنه و لباس با فیلم «سفر» آغاز کرد؛ در این سال‌ها رامین فر را به عنوان طراح صحنه و لباس فیلم‌های مطرحی مانند «شاید وقتی دیگر»، «مرگ یزدگرد»، «سرب»، «مسافران»، «خانه خلوت»، «سگ کشی»، «دیوانه ای از قفس پرید»، «چهل سالگی»، «در دنیای تو ساعت چند است» دیده ایم. رامین فر برای «سگ کشی»، «شاهزاده ایرانی»، «وقتی همه خوابیم» و «جرم» برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس شد.
استاندال: نویسنده مشهور فرانسوی سال 1783 در چنین روزی متولد شد. ماری آنری بیل که به استاندال مشهور است، ابتدا به تئاتر علاقه داشت و پس از آن به نویسندگی علاقه‌مند شد. «زندگی ‌هایدن، موتسارت و متاستاز» نخستین اثرش بود که در سال 1814 آن را نوشت و با نوشتن کتاب «رم، ناپل، فلورانس» نام استاندال را به عنوان نام مستعارش انتخاب کرد. نخستین و مشهورترین رمانش یعنی «سرخ و سیاه» در سال 1831 نوشته شد و پس از آن رمان «صومعه پارم» را نوشت و منتشر کرد؛ بسیاری از آثار او با ترجمه مهدی سحابی در ایران منتشر شده‌ است. استاندال سال 1842 درگذشت.
 احمد بیرشک نویسنده، جهانگیر هدایت مدیر بنیاد صادق هدایت، علیرضا عصار خواننده، بهنام تشکر بازیگر، مجید وفادار آهنگساز، آذین موحد نوازنده فلوت، رضا مهدوی نوازنده سنتور، هنری کینگ کارگردان امریکایی، موتزیو کلمنتی نقاش و رهبر ارکستر ایتالیایی، سرگئی آیزنشتاین کارگردان روس، راندولف اسکات بازیگر امریکایی، جنگو راینهارت گیتاریست بلژیکی، ژن مورو هنرپیشه ،خواننده  و کارگردان فرانسوی، پیر کارون بومارشه نویسنده فرانسوی، مینا سیاح بازیگر، رضا ارژنگ داستان‌نویس، ناصر پیرزاد شاعر، زهرا حیدری شاعر و کبری فدوی حکمی شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
علی اصغر معصومی: نقاش نوگرای ایرانی سال 1394 در چنین روزی درگذشت. علی اصغر معصومی متولد 1312 بود و نقاشی را در هنرستان‌های کمال‌الملک و هنرهای تزئینی ایران خواند. سال 1343 نخستین نمایشگاهش را برگزار کرد و همزمان با نقاشی کارهای تازه ای در زمینه گرافیک انجام داد. او فیلمسازی هم می‌کرد و 6 فیلم انیمیشن برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت و برای انتشار کتاب شاهنامه فردوسی به عنوان تصویرساز با گروه بزرگی از طراحان و نقاشان در سال 1346 همکاری کرد. تابلوی «فتح المبین» که در زمان جنگ تحمیلی کشیده شد یکی از مطرح‌ترین آثار اوست.
سالوادور دالی: نقاش اسپانیایی مشهور جهان سال 1989 درگذشت. سالوادور دالی متولد 1904 بود و در مدرسه نقاشی تحصیل کرد. نخستین نمایشگاهش در سال 1919 برگزار شد و پس از سفر به مادرید برای تحصیل در آکادمی سن فرناندو با نقاشی‌های کوبیسم اش مطرح شد؛ نقاشی‌های او به دلیل تصاویر خیالی و فرا واقع‌گرا شهرت دارند و «تداوم حافظه»، «تصلیب»، «ساخت نرم با لوبیای آب پز»، «زرافه در حال سوختن»، «مسخ نرگس»، «ظهور بشقاب صورت و میوه در ساحل» و «چهره جنگ» مشهورترین آثار اوست. دالی با لوئیس بوتوئل برای ساخت فیلم «سگ آندلسی» هم همکاری کرد.
 سالروز درگذشت ادوار مانه نقاش فرانسوی، ادوارد مونگ نقاش نروژی، جان فیلد نقاش و آهنگساز ایرلندی، گوستاو دوره طراح فرانسوی، خوزه زوریلا شاعر اسپانیایی و معین بسیسو شاعر فلسطینی هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7548/20/567172/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها