دیگه چه خبر؟




سفیر بلژیک به وزارت امور خارجه احضار شد

 خبر اول اینکه، سفیر بلژیک در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اروپای غربی به منظور ابلاغ مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به حکم غیرقانونی دادگاه آنتورپ در‌خصوص اسدالله اسدی، دیپلمات کشورمان به وزارت امور خارجه احضار شد. به گزارش ایرنا، در این ملاقات مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه تصریح کرد که حکم دادگاه آنتورپ ناقض حقوق بین‌الملل بوده و تعهدات بلژیک در قبال جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفته است، لذا جمهوری اسلامی ایران آن‌ را به هیچ‌وجه به رسمیت نمی‌شناسد. او تأکید کرد که روند صدور حکم، بازداشت، محاکمه و محکومیت آقای اسدی بر‌خلاف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بوده و فاقد مشروعیت است.

پاسخ به ادعای یک رسانه کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

 دست آخر اینکه، وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای اخیر بنگاه خبری CBC کانادا درباره حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی را خلاف واقع عنوان کردند. سخنگوی وزارت خارجه گفت: دولت کانادا به‌جای جنجال‌های بی‌نتیجه حرفه‌ای رفتار کرده و اگر نظری دارد در قالب گزارش تخصصی سانحه ارائه کند.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده روز چهارشنبه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص ادعای اخیر بنگاه خبری CBC کانادا مبنی بر دست داشتن فایل صوتی سخنان وزیر امور خارجه ایران درباره احتمال خرابکاری منجر به آن حادثه اظهار کرد: ادعاهای مطرح شده در این مقاله ناصحیح و بی‌اعتبار است و بسیاری از حرف‌های منتسب به وزیر امور خارجه از اساس با ادبیات ایشان سازگاری نداشته و ادعای وجود چنین نواری خلاف واقع است. خطیب‌زاده در ادامه افزود: البته همگان می‌دانند که دکتر ظریف در دیدارها و تماس‌های رسمی در روزها و هفته‌های بعد از فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی، از جمله در تماس و دیدار با وزیر خارجه کانادا، ضرورت بررسی تمامی احتمالات ممکن پیرامون دلایل و شرایط وقوع این فاجعه را مورد تأکید قرار داده است که احتمال مداخلات الکترونیکی خارجی یا حضور عناصر نفوذی هم می‌توانست جزو چنین احتمالاتی باشد. او تأکید کرد: از کانادا می‌خواهیم که با چنین اقدامات و شایعه‌پراکنی‌هایی، باعث نشوند که هر روز بار دیگری بر غم و اندوه خانواده‌های داغدار اضافه شود. او با اشاره به اینکه کشورهای ذی مدخل در ماجرا دو ماه وقت داشته‌اند که نظرات، ایرادات فنی یا سؤالات خود در مورد گزارش این حادثه را به طرف ایرانی اعلام کنند، تأکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین‌المللی خود و حقوق خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده‌اند و اکثریت بالایی از آنان هم شهروند ایرانی هستند، پایبند است و قدم به قدم در حال اجرای تعهدات بین‌المللی و الزامات قانونی خود طبق قوانین داخلی و بین‌المللی است که با تکمیل هر یک از اقدامات گزارش آن به اطلاع عموم رسانده خواهد شد. محمدجواد ظریف ضمن رد این ادعای جعلی در«توئیتر» نوشت: «پس از تراژدی پرواز پی‌اس ‌۷۵۲، من و بسیاری دیگر تأکید کردیم که تمام احتمالات، از جمله نفوذ خارجی و مداخله الکترونیکی، باید مورد تحقیق قرار گیرد (فارغ از فایل صوتی جعلی). نهایتاً خطای انسانی به عنوان عامل شناسایی شد. ایران به تحقق عدالت کامل برای قربانیان متعهد است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7564/3/569188/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها